e-Pedagogium 2020, 20(2):37-46 | DOI: 10.5507/epd.2020.010
Hodnocení efektivity hudebních a melodramatických forem jako prostředku vzdělávání
- a Technická univerzita v Liberci, FPHP, Katedra primárního vzdělávání,, Komenského 314/2, 460 01 Liberec V - Kristiánov
- b Technická univerzita v Liberci, FPHP, Katedra anglického jazyka, Komenského 314/2, 460 01 Liberec V - Kristiánov
V roce 2019 si celý svět připomínal 80 let od počátku jedné z nejtragičtějších událostí moderních dějin, 2. světové války. Projekt studentů a pedagogů Technické univerzity v Liberci v rámci Studentské grantové soutěže 2019 reagoval na tyto významné události a pojímal je z pedagogicko-didaktického hlediska. Expresivní melodramatické postupy ke zprostředkování orální historie byly východiskem. Evakuace dětí za 2. světové války v Anglii a Čechách byl mezinárodně pojatý projekt postavený na spolupráci s University of Suffolk z Anglie. Prof. H. Osborne představil studentům historické pozadí evakuovaných dětí Anglie za 2. světové války a umožnil, aby došlo k setkáním s žijícími pamětníky, kteří jako děti evakuaci zažili. Důležitou paralelou těchto příběhů byly příběhy českých dětí tzv. Wintonových vlaků, které nacházely záchranu v prostředí anglických rodin. Expresivně melodramatické uchopení a zprostředkování orální, ústně předávané historie uměleckým způsobem, formou komponovaného pořadu, byl dílčí výstup projektu, oslovil žáky základních, středních škol a jejich učitele, studenty univerzit i širokou veřejnost u nás, v Anglii, v Německu a Polsku. V druhém kroku projekt hledal odpovědi a chtěl ověřit efektivitu hudebních a melodramatických forem jako podpůrného prostředku vzdělávání.
Klíčová slova: hudba, hudební výchova, melodramatické postupy, orální historie, pedagogika, vzdělávání.
Evaluation of the effectiveness of musical and melodramatic forms as a means of education
In 2019 the whole world commemorated 80 years since the beginning of one of the most tragic events of modern history, World War II. The project of the students and the teachers of the Technical University of Liberec (T.U.L) within the framework of the Student Grant Competition 2019, was born of these important events. The project perceived and conceived them from a pedagogical-didactic point of view. Expressive melodramatic approaches of conveying oral history became the starting point. The evacuation of children during World War II in England and Bohemia was an international project based on cooperation with the University of Suffolk from England. Prof. H. Osborne introduced to the students the historical background of England's evacuated children during World War II and facilitated meetings with living witnesses who were evacuated as children. An important parallel to these stories were the stories of the Czech children known as the Winton children who were rescued on trains, and found salvation within English families.
Keywords: Education, music, music education, melodramatic procedures, oral history, pedagogy.
Vloženo: 29. březen 2020; Revidováno: 1. srpen 2020; Přijato: 4. září 2020; Zveřejněno online: 9. září 2020; Zveřejněno: 1. listopad 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Beníčková, M. (2017). Muzikoterapie a edukace. Praha: Grada.
- Drlíčková, S. (2014). Muzikofiletika. Arteterapie, 34(1), 33-41.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kulhánková, E. (2007). Hudebně pohybová výchova: metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Praha: Portál.
- Kulhánková, E. (2008). Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál.
- Kulhánková, E. (2009). Řemesla ve hře, písni a tanci. Praha: Portál.
- Kulhánková, E. (2006). Taneční hry s písničkami: od 4 let do 9 let. Praha: Portál.
- Powell, J. (2018). Emoční síla krásných zvukú aneb proč máme rádi hudbu. Olomouc: Anag.
- Šimanovský, Z., & Tichá, A. (1999). Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál.
- Šimanovský, Z. (2015). Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál.
- Tichá, A. (2009). Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál.
- Tichá, A. (2007). Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Praha: Portál.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.