e-Pedagogium 2020, 20(2):7-24 | DOI: 10.5507/epd.2020.017
Konektivismus ve fenomenologicko-pragmatistické tradici
- a Department of Social Education - Faculty of Education, Masaryk University, Department of Information and Library Studies - Faculty of Arts, Masaryk University, Arne Nováka 1, 602 00 Brno, Czech Republic, e-mail: mcerny@phil.muni.cz
Cílem teoretické studie je analyzovat teorii konektivismu se kterou přišel v roce 2004 George Siemens a která se stala klíčovým impulsem pro rozvoj online vzdělávání ve formě MOOC. Sám Siemens se ve svém článku odvolává na tradice konstruktivismu, teorii sítí či teorii chaosu. V této linii pokračují také další studie, které se tématu konektivismu věnují. Studie ale upozorňuje na skutečnost, že teorie má zřetelné fenomenologicko-pragmatistické kořeny, které umožňují ji nově a hlouběji interpretovat a snad i rozvíjet na základě hlubších základů, než jaké nabízí původní Siemensovo uchopení.
Klíčová slova: fenomenologie; technologie ve vzdělávání; konektivismus; pragmatismus; MOOC.
Connectivism in phenomenological-pragmatist tradition
The theoretical study aims to analyse the theory of connectivity which George Siemens came up within 2004 and which became a basic impulse for the development of online education in the form of MOOC. Siemens itself refers in its article to the traditions of constructivism, network theory or chaos theory. Other studies about connectivity continue in this line. However, the study draws attention to the fact that the approach has distinct phenomenological - pragmatist roots, which allow it to be interpreted in a new and more profound way and perhaps even to develop based on a deeper foundation than that offered by Siemens' grasp.
Keywords: Phenomenology; technology in education; connectivism; pragmatism; MOOC.
Vloženo: 1. duben 2020; Revidováno: 13. září 2020; Přijato: 17. září 2020; Zveřejněno: 1. listopad 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Arendtová, H. (2007). Vita activa neboli O činném životě. Praha: Oikoymenh.
- Bauman, Z. (2013). Liquid modernity. John Wiley & Sons.
- Bell, F. (2011). Connectivism: Its place in theory-informed research and innovation in technology-enabled learning. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(3), 98-118.
Přejít k původnímu zdroji...
- Benešová, A., & Tupa, J. (2017). Requirements for education and qualification of people in Industry 4.0. Procedia Manufacturing, 11, 2195-2202.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bergson, H. (2003). Hmota a paměť: esej o vztahu těla k duchu. Praha: OIKOYMENH.
- Brdička, B. (2008). Konektivismus - teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí. RVP. [online]. Retrieved October 31, 2019, from https://spomocnik.rvp.cz/clanek/10357/KONEKTIVISMUS---TEORIE-VZDELAVANI-V-PROSTREDI-SOCIALNICH-SITI.html
- Brdička, B. (2016). Model 70:20:10. RVP. [online]. Retrieved October 31, 2019, from https://spomocnik.rvp.cz/clanek/21123/MODEL-702010.html
- Brdička, B. (2019). Čínská cesta k umělým učitelům. RVP. [online]. Retrieved October 31, 2019, from https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22027/
- Clarà, M., & Barberà, E. (2013). Learning online: massive open online courses (MOOCs), connectivism, and cultural psychology. Distance Education, 34(1), 129-136.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cormier, D. (2008). Rhizomatic education: Community as curriculum. Innovate: Journal of online education, 4(5).
- Černý, M. (2020). Fenomenologicko-pragmatistická interpretace hyperkonektivistického světa: k problémům filosofie informace. Brno: Masarykova univerzita.
Přejít k původnímu zdroji...
- Damasio, A. (2018). The strange order of things: Life, feeling, and the making of cultures. New York: Vintage Books.
- Demartini, C., & Benussi, L. (2017). Do Web 4.0 and Industry 4.0 Imply Education X.0? IT Professional, 19(3), 4-7.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dewey, J. (1923). Democracy and Education: An introduction to the Philosophy of Education. New York: Macmillan.
- Downes, S. (2008). Places to go: Connectivism & connective knowledge. Innovate: Journal of Online Education, 5(1), 6.
- Duke, B., Harper, G., & Johnston, M. (2013). Connectivism as a digital age learning theory. The International HETL Review, 2013 (Special Issue), 4-13.
- Ebben, M., & Murphy, J. S. (2014). Unpacking MOOC scholarly discourse: a review of nascent MOOC scholarship. Learning, Media and Technology, 39(3), 328-345.
Přejít k původnímu zdroji...
- Eisenberg, M. B., Lowe, C. A., & Spitzer, K. L. (2004). Information literacy: Essential skills for the information age. Greenwood Publishing Group, 88 Post Road West, Westport, CT 06825.
- Floridi, L. (2013). The ethics of information. Oxford: Oxford University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Floridi, L. (2014). The fourth revolution: How the infosphere is reshaping human reality. Oxford: Oxford University Press.
- Ghosh, V. E., & Gilboa, A. (2014). What is a memory schema? A historical perspective on current neuroscience literature. Neuropsychologia, 53, 104-114.
Přejít k původnímu zdroji...
- Giurgiu, L., & Bârsan, G. (June 01, 2015). Content Management Systems Viewed From A Behaviorism, Cognitivism, Constructivism & Connectivism Perspective. International Conference Knowledge-Based Organization, 21, 3, 688-693.
Přejít k původnímu zdroji...
- Glaser, M. (2013). Papež František: Církev? Polní nemocnice… [Online]. Retrieved October 31, 2019, from https://www.radiovaticana.cz/clanek.php?id=18869
- Goldie, J., G., S. (2016). Connectivism: A knowledge learning theory for the digital age? Medical teacher, 38(10), 1064-1069. DOI:10.3109/0142159X.2016.1173661
Přejít k původnímu zdroji...
- Golinski, J. (2008). Making Natural Knowledge: Constructivism and the History of Science, with a new preface. Chicago: London: University of Chicago Press.
- Gutzwiller, M. C. (2013). Chaos in classical and quantum mechanics. New York: Springer.
- Haack, S. (1976). The pragmatist theory of truth. The British Journal for the Philosophy of Science, 27(3), 231-249.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hecklau, F., Galeitzke, M., Flachs, S., & Kohl, H. (2016). Holistic approach for human resource management in Industry 4.0. Procedia Cirp, 54, 1-6.
Přejít k původnímu zdroji...
- Heidegger, M. (1993). Básnicky bydlí člověk. Praha: OIKOYMENH.
- Heidegger, M. (2018). Bytí a čas. Praha: Oikoymenh.
- Herrmann, D., & Searleman, A. (1992). Memory improvement and memory theory in historical perspective. In Memory Improvement (pp. 8-20). New York: Springer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kiel, L., D., & Elliott, E., W. (1996). Chaos theory in the social sciences: Foundations and applications. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mack, C. A. (2011). Fifty years of Moore's law. IEEE Transactions on semiconductor manufacturing, 24(2), 202-207.
Přejít k původnímu zdroji...
- McLaren, B. M., DeLeeuw, K. E., & Mayer, R. E. (2011). Polite web-based intelligent tutors: Can they improve learning in classrooms? Computers & Education, 56(3), 574-584.
Přejít k původnímu zdroji...
- Meindl, J. D. (2003). Beyond Moore's law: The interconnect era. Computing in Science & Engineering, 5(1), 20-24.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pettenati, M. C., & Cigognini, M. E. (2007). Social networking theories and tools to support connectivist learning activities. International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies (IJWLTT), 2(3), 42-60.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pfeiffer, S. (2015). Effects of Industry 4.0 on vocational education and training. Vienna: Institute of Technology Assessment.
Přejít k původnímu zdroji...
- Prigogine, I., Petrosky, T. Y., Hasegawa, H. H., & Tasaki, S. (1991). Integrability and chaos in classical and quantum mechanics. Chaos, Solitons & Fractals, 1(1), 3-24.
Přejít k původnímu zdroji...
- Raymond, E. S. (2008). Katedrála a tržiště [online]. 1. vyd. Retrieved from: https://i.iinfo.cz/files/root/k/Katedrala_a_trziste.pdf.
- Ruthmann, A., Heines, J. M., Greher, G. R., Laidler, P., & Saulters II, C. (2010, March). Teaching computational thinking through musical live coding in scratch. In Proceedings of the 41st ACM technical symposium on Computer science education (pp. 351-355). ACM.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shapiro, J. J., & Hughes, S. K. (1996). Information literacy as a liberal art? Educom review, 31, 31-35.
- Schofield, J. W., Evans-Rhodes, D., & Huber, B. R. (1990). Artificial intelligence in the classroom: The impact of a computer-based tutor on teachers and students. Social Science Computer Review, 8(1), 24-41.
Přejít k původnímu zdroji...
- Siemens, G. (2005). Connectivism: a theory of learning for the digital age. International journal of instructional technology and distance learning, 2(1).
- Siemens, G. (2017). Connectivism. Foundations of Learning and Instructional Design Technology. Retrieved October 31, 2019, from https://lidtfoundations.pressbooks.com/chapter/connectivism-a-learning-theory-for-the-digital-age/
- Smart, K. L., & Csapo, N. (2007). Learning by doing: Engaging students through learner-centered activities. Business Communication Quarterly, 70(4), 451-457.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sokol, J. (2000) Člověk jako osoba. Praha: Universita Karlova - Institut základů vzdělanosti.
- Spitzer, A. B. (1996). Historical truth and lies about the past: reflections on Dewey, Dreyfus, de Man, and Reagan. Chapel Hill: Univ. of North Carolina Press.
- Strakatý, Č. (2019). Halík: Modlím se za Zemana, je na tom opravdu špatně. Patřím k elitě a nemůžu mlčet, ocenili mě víc než Gotta [Online]. Retrieved October 31, 2019, from https://www.reflex.cz/clanek/prostor-x/98024/halik-modlim-se-za-zemana-je-na-tom-opravdu-spatne-patrim-k-elite-a-nemuzu-mlcet-ocenili-me-vic-nez-gotta.html
- Šíp, R. (2013). Tělesné jednání jako základ poznání a výzkumu. Divadelní techniky a kognitivní vědy druhé generace. In Remsová, L., Klapko, D. et al. Výzkumný exkurz do dramatické výchovy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita.
- Šíp, R. (2016). Dewey a "český Dewey ", pedagogika a ideologie. Pedagogika, 66(2), 134-153.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šíp, R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: Masarykova univerzita.
Přejít k původnímu zdroji...
- Troelstra, A. S. (2011). History of constructivism in the 20th century. Set Theory, Arithmetic, and Foundations of Mathematics, 150-179.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tvenge, N., & Martinsen, K. (2018). Integration of digital learning in industry 4.0. Procedia Manufacturing, 23, 261-266.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zavřel, K. (2011). Jak roste oddenek? RVP. [online]. 1. vyd. Retrieved from: https://spomocnik.rvp.cz/ clanek/13889/.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.