e-Pedagogium 2019, 19(4):51-57 | DOI: 10.5507/epd.2019.032

Nomadic education for national integration in Nigeria

Dominic E. Wonah, Anthony G. Bullem
Continuing Education/Developmental Studies, Faculty of Education, University of Calabar, Nigeria

Potřeba vzdělávání nomádů nemůže být dostatečně zdůrazněna. Populace Nigérie je charakterizována mnoha profesemi a způsoby hospodářství. Charakteristikou nomádů je přesun z místa na místo pro nalezení lepší pastviny, úrodné půdy, rybníku nebo řeky a loveckých pozemků. Důležité je, že se potulují kolem, a proto se jim říká nomádi. Tato skupina zemědělců potřebuje vzdělání. Vzhledem k tomu, že vzdělávání bylo popsáno jako <<Nástroj pro národní rozvoj a změnu>> federální politiky pro vzdělávání NPE (2010), je nezbytné, aby zemědělci, kteří migrují, byli vzdělání. Tento článek proto zkoumá, jakým způsobem budou zemědělci, kteří migrují, využívat vzdělání, které je jim určeno. Jedná se tedy o práci, kdy informace, které jsou v článku obsaženy, jsou výpisy z článků, novin a deníků. Cílem tohoto článku je proto přezkoumat strategie přijaté s ohledem na přepolohování minulých období mezi nomády a ostatními zemědělci, kteří jsou v neustálém sporu.

Klíčová slova: nomádi, školství, zemědělci, řešení konfliktů.

The need for the education of the nomads cannot be over-emphasized. Nigeria's population is characterized with many occupations and methods of farming. A feature of the nomads is movement from place to place in a quest for pasture, fertile soil, fishing ponds or rivers and hunting grounds. Importantly, they roam about, and that is why they are called nomads. This group of farmers needs education. Since education has been described as an "instrument for national development and change" by Federal Policy on Education NPE (2010), it is necessary for the migrating farmers to be given an education. This article is therefore investigating how the migrating farmers will benefit from the education intended for them. It is therefore a position paper as information garnered for this paper is extracting from articles, newspapers and journals. The aim of this paper is therefore to examine the strategies adopted in view of repositioning lapses encountered earlier between nomads and staple farmers who are in perpetual disagreement.

Keywords: nomads, education, crop farmers, conflict resolution.

Vloženo: 23. září 2019; Přijato: 6. prosinec 2019; Zveřejněno: 6. březen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Wonah, D.E., & Bullem, A.G. (2019). Nomadic education for national integration in Nigeria. e-Pedagogium19(4), 51-57. doi: 10.5507/epd.2019.032
Stáhnout citaci

Reference

  1. Abdulrahman. Y. M. (2015). Trends and Innovations in Education of Nigeria Nomadic Population. Retrieved 6h August 2017, from uniport.edu.ng nec.
  2. Abionak (2003). The use of media in adult education. A paper presented at a one-day workshop organized for local adult literacy officers of agency for adult and non- formal education. Oyo State, Nigeria.
  3. Ahmed. E. (2000). The design of personal mobile technologies for lifelong learning. Computers & Education, 34(3), 177-193. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Audu, O.(2016). Ranching for the Fulani herdsmen. The Nations Newspaper Thursday 12th April pg 42.
  5. Ayieke, G. (2014). Movements and demography of Fulani nomads. Kaduna: Baraka Press.
  6. Bayeri, D 2016) Fulani herdsmen grievances The Nations Nevispaper Wednesday 16th June, Pg 52.
  7. Duru, I. (2018). The Nation Newspaper Thusday 20th Oct. pg 32.
  8. Wikipedia (2018). African Literacy Level. Retrieved on the 16 January 2019 http:www.isma.org.uk
  9. Eheazu, B. A. (2014). Nomadic Education Centre. University of Port Harcourt. Retrieved l0th August 2017, from www.uniport.edung/nec.
  10. Federal Ministry of Education (2005). Education sector analysis (ESA). Abuja: FME Publication.
  11. Federal Republic of Nigeria (2006). National Population Commission News. Abuja: GEBOS
  12. Iro, I. (2006). Nomadic education for nomadic Fulani. Retrieved August 12th, 2017 from: http://www. am lani7.htm.
  13. Kaye, H. R. (2015). Distance education in Lifelong Education for Adults: An International Handbook. pp.50 Ford Paragon press.
  14. Federal Republic of Nigeria (2010). National Policy on Education. Abuja: FME Publication.
  15. Federal Republic of Nigeria (1993). New Primary Education Commission. Abuja.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.