e-Pedagogium 2019, 19(4):19-31 | DOI: 10.5507/epd.2019.025

Webináře jako zapomenutá inovativní metoda učení on-line: přehledová studie

Michal Černý
Department of Social Education – Faculty of Education, Masaryk University
Department of Information and Library Studies – Faculty of Arts, Masaryk University

Téma webináře není zcela nové, ale představuje atraktivní vzdělávací oblast, která ještě není jasně zachycena z hlediska výuky, výzkumu nebo teorie. Proto se v následující studii pokusím ilustrovat jejich odraz v článcích, které mají nejvyšší počet odkazů v databázi SCOPUS (mezi 24 a 10). Tímto způsobem se pokusím analyzovat texty, které lze vnímat jako nejvlivnější v daném tématu. V této studii analyzujeme také nový výzkum a dokumenty, které popisují možnosti výzkumu a aplikace pro webináře.

Klíčová slova: webináře, přehledová studie, Edutech, technologie ve vzdělávání.

Webinars as a forgotten innovative method of online learning: an overview study

The topic of webinars is not entirely new, but it represents an attractive educational area that is not yet clearly captured in terms of teaching, research or theory. Therefore, in the following review, I will try to illustrate their presentation in the articles that have the highest number of references in the SCOPUS database (between 24 and 10). In this way, I will try to analyze texts that can be perceived as the most influential in a given topic. In this review, we also analyse new research and papers to describe the research and application possibilities of webinars.

Keywords: webinars, overview study, Edutech, technology in education.

Vloženo: 22. srpen 2019; Přijato: 30. říjen 2019; Zveřejněno: 6. březen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Černý, M. (2019). Webináře jako zapomenutá inovativní metoda učení on-line: přehledová studie. e-Pedagogium19(4), 19-31. doi: 10.5507/epd.2019.025
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bitton, A., et al. (2014). The Harvard Medical School Academic innovations collaborative: transforming primary care practice and education. Academic Medicine, 89(9): 1239-1244. DOI: 10.1097/ACM.0000000000000410. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Broussard Allred, S., & Smallidge, P. (2010). An Educational Evaluation of Web-Based Forestry Education. Journal of Extension, 48(6). Přejít k původnímu zdroji...
  3. Buxton, E. C., Burns, E. C., & De Muth, J. E. (2012). Professional Development Webinars for Pharmacists. American Journal of Pharmaceutical Education, 76(8): 155. DOI: 10.5688/ajpe768155. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Clay, C. (2012). Great Webinars: How to Create Interactive Learning That Is Captivating, Informative, and Fun. New York, NY: John Wiley & Sons.
  5. Černý, M. (2015). Webináře ve vzdělávání: pedagogické a didaktické aspekty. Brno: Flow. Retrieved from: https://web2.mlp.cz/koweb/00/04/23/36/15/webinare_ve_vzdelavani_pedagogicke_a_didakticke_aspekty.pdf.
  6. Frehywot, S., et al. (2014). Building Communities of Practice: MEPI Creates a Commons. Academic Medicine, 89(8), 45-49. DOI: 10.1097/ACM.0000000000000349. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Gebauer, R. (2019). Learning Communities Association: Utilizing Webinars to Advance Learning Community Theory and Practice. Journal of Political Science Education, 15(3), 410-412. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Gotch, C., M., & McLean, C. (2019). Teacher outcomes from a statewide initiative to build assessment literacy. Studies in Educational Evaluation, 62, 30-36. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Handley, A., & Chapman, C. C. (2014). Jak vytvořit blogy, podcasty, videa, e-knihy, webináře a mnoho dalšího, kterým vaši zákazníci podlehnou: pravidla pro tvorbu uživatelsky přitažlivého on-line obsahu. Olomouc: ANAG.
  10. Hettema, J. E., Ernst, D., Williams, J. R., & Miller, K. J. (2014). Parallel processes: using motivational interviewing as an implementation coaching strategy. Parallel Processes: Using Motivational Interviewing as an Implementation Coaching Strategy. The Journal of Behavioral Health Services & Research, 41(3), 324-336. DOI: 10.1007/s11414-013-9381-8. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Li, J.; Hinami, K.; Hansen, L. O.; Maynard, G.; Budnitz, T., & Williams, M. V. (2015). The Physician Mentored Implementation Model: A Promising Quality Improvement Framework for Health Care Change. Academic Medicine. 90(3): 303-310. DOI: 10.1097/ACM.0000000000000547. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Robideau, K., A. & Matthes, K., (July 28, 2016). Sharpening Your Webinar Facilitation Skills. Minnesota eLearning Summit. Paper 7. Retrieved from: https://pubs.lib.umn.edu/index.php/mslt/article/view/823/841
  13. Mecoli, N., A.; Gumbs, N.; Ward, V., Willcox, A., & Haynes, C. (2019). Low Cost but Effective: Staff Development Activities in Community College Student Affairs. Community College Journal of Research and Practice, 43(1): 70-73. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Montgomery, S., E. (2010). Online webinars! Interactive learning where our users are: The future of embedded librarianship. Public Services Quarterly, 6(2-3): 306-311. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Peuler, M., & McCallister, K., C. (2019). Virtual and Valued: A Review of the Successes (and a Few Failures) of the Creation, Implementation, and Evaluation of an Inaugural Virtual Conference and Monthly Webinars. Journal of Library & Information Services in Distance Learning, 13(1-2): 104-114. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Pluth, B., P. (2010). Webinars with Wow Factor: Tips, Tricks & Interactivities for Virtual Training. Excelsior, Minn: Pluth Consulting.
  17. Reamer, F., G. (2013). Distance and Online Social Work Education: Novel Ethical Challenges. Journal of Teaching in Social Work, 33(4-5), 369-384. DOI: 10.1080/08841233.2013.828669. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Rich, S. R. et al. (2011). Meeting Extension Programming Needs with Technology: A Case Study of Agritourism Webinars. Journal of Extension, 49(6). Přejít k původnímu zdroji...
  19. Švec, S. (1991) Termín didaktika: jeho původ, výskyt a významy. Pedagogika, 41(3): 277-287.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.