e-Pedagogium 2019, 19(3):32-42 | DOI: 10.5507/epd.2019.020
Výuka náboženství jako potenciální nástroj boje proti náboženskému extremismu - případ Ruska
- Institut mezinárodních studií, FSV, Univerzita Karlova v Praze, U Kříže 8, 158 00 Praha 5 - Jinonice
Rusko je multietnickou a multikonfesní zemí, kde se většina obyvatelstva hlásí k pravoslavnému křesťanství. Najdeme zde také řadu stoupenců dalších náboženských směrů, z těch významnějších jmenujme alespoň islám, judaismus a budhismus. Náboženství má v ruské společnosti značný vliv, což dokládá i zavedení povinné výuky náboženství na základních školách od roku 2012, kdy byl představen předmět Základy náboženských kultur a sekulární etiky (ZNKSE), o jehož zavedení se do velké míry zasadila ruská pravoslavná církev (RPC). V posledních letech se RPC začala angažovat ve snaze o rozšíření výuky, což podporovala tezí, že předmět přispěje k posílení boje proti náboženskému extremismu a terorismu. Nabízí se tedy otázka, zda by rozšíření ZNKSE mohlo představovat funkční nástroj prevence proti náboženskému extremismu, nebo zda je za tím možno hledat snahu RPC o posílení svého už tak významného postavení v rámci státu a společnosti.
Klíčová slova: Klíčová slova: výuka náboženství, náboženský extremismus, ruská pravoslavná církev, Základy náboženských kultur a sekulární etiky, Rusko.
Teaching religion as a potential tool for fighting religious extremism - the case of Russia
Russia is a multi-ethnic and multiconfessional country where most of the population subscribe to Orthodox Christianity. There are also several supporters of other religious movements, where the most important are Islam, Judaism and Buddhism. Religion has had a significant impact on Russian society, as evidenced by the introduction of compulsory religious education in primary schools in 2012, when the subject of Foundations of Religious Cultures and Secular Ethics (FRCSE) was introduced, which was largely promoted by the Russian Orthodox Church (ROC). In recent years, the ROC has begun to engage in expanding teaching, supporting the theory that the subject will contribute to strengthening the fight against religious extremism and terrorism. The question therefore arises as to whether a functional tool for the prevention of religious extremism could be spreading the subject FRCSE or whether the ROC's efforts to strengthen its already prominent position within the state and society could be behind it.
Keywords: Key words: religious education, religious extremism, Russian Orthodox Church, Foundations of religious cultures and secular ethics, Russia.
Přijato: 27. říjen 2019; Zveřejněno: 1. listopad 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Blinkova A. & Vermeer P. (2018). Religious education in Russia: a comparative and critical analysis. British Journal of Religious Education, 40(2): 194-206.
Přejít k původnímu zdroji...
- Čermáková M. (2014). Pedagogika jako věda a jako společenský úkol - inspirace z myšlenkové dílny Johna Deweyho, e-Pedagogium, 14(3): 25-34. DOI: 10.5507/epd.2014.026.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dewey J. (2008). The School and Society. New York: Cosimo.
- Ellis, J. (2016). The Russian Orthodox Church: Triumphalism and Defensiveness. New York: Springer.
- Ghosh R.. & Chan A. & Manuel A. (2016). Can education counter violent religious extremism?. Canadian Foreign Policy Journal, 23(2): 117-133.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chmelík, J. (2012). Extremismus. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
- Interfax-religia (2014). Bol'šinstvo škol'nikov v RF vybirajut dlja izučenija svetskuju etiku v ramkach kursa ORKSE [online]. [cit. 10. 12. 2018]. Dostupné z: http://www.interfax-religion.ru/?act= news&div=56506.
- Berglund, J.; Lundén, T. & Strandbrink, P. (Eds.). (2015). Crossings and Crosses: Borders, Educations, and Religions in Northern Europe. Berlin: De Gruyter.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kozyrev F. (2010). Religious Education and Religious Freedom in Russia. In Engebretson, K., de Souza, M., Durka, G., & Gearon, L. (Eds.), International Handbook of Inter-religious Education, 4: 897-919. Dordrecht, New York: Springer. DOI 10.1007/978-1-4020-9260-2.
Přejít k původnímu zdroji...
- Manuel, A. (2014). Problematizing youth radicalization in Canadian educational spaces (magisterská práce). [online]. [cit. 10. 12. 2018]. Dostupné z: http://digitool.library.mcgill.ca/webclient/StreamGate?folder_id=0&dvs=1553880626982~309.
- Melikov, V. (2016). MID RF nazval količestvo rossijan, ujechavšich v Irak i Siriju vojevat' za IGIL. Riafan.ru [online]. [cit. 10. 12. 2018]. Dostupné z: https://riafan.ru/576420-mid-rf-nazval-kolichestvo-rossiyan-uehavshih-v-irak-i-siriyu-voevat-za-igil.
- MinObr.ru. (2016). Informacionno-analitičeskije matěrialy, posvjaščennye voprosam protivodějstvija iděologii těrrorizma [online]. [cit. 10. 12. 2018]. Dostupné z: http://minobr.rkomi.ru/content/ 12948.
- Mospat.ru. (1998). Itogovyj dokument Šestych meždunarodnych Rožděstvenskich obrazovatěl'nych čtěnij [online]. [cit. 10. 12. 2018]. Dostupné z: https://mospat.ru/archive/1998/02/nr260181/.
- Mospat.ru. (2001). Itogovyj dokument kruglogo stola: Religioznoje obrazovanije v Rossii: problemy i perspektivy [online]. [cit. 10. 12. 2018]. Dostupné z: https://mospat.ru/archive/2001/04/nr104243/.
- Mospat.ru. (2008a). Doklad Svjatějšego Patriarcha Moskovskogo i vseja Rusi Aleksija II na Archijerejskom Sobore Russkoj Pravoslavnoj Cerkvi. Moskva, 24 ijunja 2008 goda [online]. [cit. 10. 12. 2018]. Dostupné z: https://mospat.ru/archive/2008/06/41501/.
- Mospat.ru. (2008b). Ljubvi i radosti Intěrv'ju Svjatějšego Patriarcha Aleksija Rossijskoj gazetě [online]. [cit. 10. 12. 2018]. Dostupné z: https://mospat.ru/archive/2008/04/40694/.
- Mospat.ru. (2017a). Slovo Svjatějšego Patriarcha Moskovskogo i vseja Rusi Kirilla na zasedanii Prezidiuma Mežreligioznogo soveta Rossii [online]. Dostupné z: [cit. 10. 12. 2018]. https://mospat.ru/ru/2017/02/22/news142742/.
- Mospat.ru. (2017b). Na plenarnom zasedanii Soveta Feděracii prozvučalo vystuplenije mitropolita Volokolamskogo Ilariona [online]. [cit. 10. 12. 2018]. Dostupné z: https://mospat.ru/ru/ 2017/05/31/news146891/.
- Ožiganova A. A. (2015). Religija v škole: analiz učebnych posobij po kursu Osnovy religioznoj kul'tury i svetskoj etiki. Otěčestvennaja i zarubežnaja pedagogika, 82-99.
- Samuel, T. K. (2012). Reaching the youth: Countering the terrorist narrative. Kuala Lumpur: Southeast Asia Regional Center for Counter-Terrorism (SEARCCT) [online]. [cit. 10. 12. 2018]. Dostupné z: http://www.searcct.gov.my/announcement/267-monograph-reaching-the-youth-countering-the-terrorist-narrative-by-thomas-koruth-samuel.
- Stakhnovich, M. (2016). Religion in contemporary public education in Russia. In Stoeckl, K. (2014). The Russian Orthodox Church and Human Rights. London: Routledge.
- Šacký S. T. & Šacká V. (1919). Bodraja žizň. Moskva.
- Vinogradova, N. (2018). Osnovy religioznych kul'tur i svetskoj etiki, 4 klass. Metodičeskoje posobije. Moskva: Litres.
- Zaporožčenko A. B. & K. D. Davidova. (2013). Kurs Osnovy religioznych ku'ltur i světskoj etiki: problemy i perspektivy. Sibirskij pedagogičeskij žurna 1, 74-78.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.