e-Pedagogium 2019, 19(3):21-31 | DOI: 10.5507/epd.2019.019

Aktuální výzvy pro sociologii výchovy

Radomír Havlík
Katedra občanské výchovy a filosofie, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1

Požadavek v sociologii výchovy akcentovat makrosociologický pohled. Nové výzvy jsou dány politickými, demografickými, kulturními procesy a proměnami zvl. stavu rodiny i diskusemi k jejímu pojetí. Společnost vykazuje řadu anomických rysů. Výrazný vliv mají některé militantní formy genderismu a působení sexuálních menšin. Problémy vztahu k cizincům jsou umocněny potenciálně silným přistěhovalectvím příslušníků kulturně výrazně odlišných etnik. Jde tedy o problém výchovy k odmítnutí xenofobie a k formování adekvátního postoje k "cizímu". Tj. respektování kulturně přijatelných vzorců chování, integrace, akomodace, asimilace, předcházení formování "kapes chudoby" či etnických ghett. Objevuje se tak i otázka výchovy k vlastenectví, ale i s tím spjatý problém solidní znalosti evropských a národních dějin u dětí a mládeže. Výrazná je pak i otázka mediálního působení, včetně vlivu NIT.

Klíčová slova: Klíčová slova: Makrosociální pohled na problémy výchovy. Genderismus, sexuální menšiny a problémy rodiny. Anomický stav společnosti. Reflexe migrace, multikulturní výchova. Xenofobie, tolerance, formy soužití s menšinami. Výchova k vlastenectví.

Current challenges in the sociology of education

A requirement of sociology of education is to emphasise a macro-sociological view. New challenges are presented by political, demographic and cultural processes and changes in the state of the family, as well as by discussions on its concept. Society has a number of anomic features. Some militant forms of genderism and the effects of sexual minorities have a significant impact. Problems related to foreigners are exacerbated by potentially high immigration numbers of members of culturally distinct ethnicities. It is therefore a problem of upbringing to reject xenophobia and to form an appropriate attitude towards 'strangers'. That means respecting culturally acceptable patterns of behaviour, integration, accommodation, assimilation, preventing the formation of 'pockets of poverty' or ethnic ghettos. This raises the question of education for patriotism, but also the related problem of a strong knowledge of European and national history in children and youth. The issue of media influence, including the influence of NIT, is also significant.

Keywords: Key words: Macrosocial view of problems of education. Genderism, sexual minorities and family problems. Anomic state of society. Reflection of migration, multicultural education. Xenophobia, tolerance, forms of coexistence with minorities. Education for patriotism.

Přijato: 27. říjen 2019; Zveřejněno: 1. listopad 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Havlík, R. (2019). Aktuální výzvy pro sociologii výchovy. e-Pedagogium19(3), 21-31. doi: 10.5507/epd.2019.019
Stáhnout citaci

Reference

  1. Burjanek, A. (2001). Xenofobie po česku: Jak si stojíme mezi Evropany? In Sborník prací Fakulty sociálních studií. 6. Brno: Masarykova univerzita Brno.
  2. Drbohlav, D. a kol. (2010) Migrace a (i)migranti v Česku. Kdo jsme, odkud přicházíme, kam jdeme? Praha: SLON.
  3. Havlík, R. (2009). Česká xenofobie. In Pelcová A. a kol. Multikulturalismus a multikulturní výchova, Praha: Pedagogická fakulta UK.
  4. Havlík, R. (2016). Problémy xenofobie. In Havlík, R. Aktuální problémy společnosti z pohledu sociologie. Praha: UJAK.
  5. Havlík, R. & Koťa, J. (2012). Sociologie výchovy a školy, Praha: Portál.
  6. Krejčí, J. (2002). Problémy multikulturality. In KREJČÍ, J., ed. Kontrastní hodnoty a multikulturní společnost: sborník z mezinárodní konference 19. až 22. září 2001 v Praze. Praha: Filosofický ústav AV ČR
  7. Prudký, L. (2004). Přináležitost k národu, vztahy k jiným národnostem a k cizincům v České republice. Praha: FHS UK.
  8. Sartori, G. (2005). Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalectví. Esej o multikulturní společnosti. Praha: DOKOŘÁN.
  9. Šišková, T. a kol. (2001). Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál.
  10. Šotolová, E. (2001). Vzdělávání Romů. Praha: Grada.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.