e-Pedagogium 2019, 19(1):65-72 | DOI: 10.5507/epd.2019.007
Masivní otevřené online kurzy "MOOC" - jak vyhledávat kurzy
- Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci
V online virtuálním prostředí je dnes možné studovat nepřeberné množství disciplín různého zaměření, a to téměř odkudkoliv s připojením k internetu. V předkládaném textu je popisován způsob a možnosti vyhledávání MOOC kurzů s využitím speciálních vyhledávačů tzv. "MOOC aggregators". Cílem článku je představit různé typy MOOC vyhledávačů a jejich obecně sdílené charakteristiky v protikladu k jejich zvláštním specifikacím. Autorem je předkládána klasifikace MOOC vyhledavačů na základě zjištěných charakteristik a specifikací, které byly analyzovány a metodologicky zpracovány.
Klíčová slova: masivní otevřené online kurzy, MOOC platforma, MOOC agregátor, poskytovatel, vyhledávač.
Massive open online courses "MOOC" - how searching courses
In the online virtual environment, it is now possible to study a many of different subject disciplines, almost anywhere with an Internet connection. The presented text describes the way and possibilities of searching MOOC courses using special search engines called "MOOC aggregators". The aim of the article is to introduce different types of search engines and their generally shared characteristics, opposite to their specific specifications. The author is presented with a classification of MOOC search engines based on the identified characteristics and specifications that have been analyzed and methodologically processed.
Keywords: massive open online courses, MOOC platform, MOOC aggregator, provider, search engine.
Přijato: 18. červen 2019; Zveřejněno: 22. červenec 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Brdička, B. (2012). Velký MOOC boom pokračuje. Metodický portál: Články. [online]. [cit. 2017-11-03]. Dostupné z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/16415/VELKY-MOOC-BOOM-POKRACUJE.html
- Dhiman, G. (2015). 7+ Best MOOC Aggregators For Free Online Courses. Knowledge lover. [cit. 2017-10-03]. Dostupné z: https://knowledgelover.com/best-mooc-aggregators-for-free-online-courses/
- Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
- Chráska, M. (2008). Uplatnění vícerozměrných statistických metod v pedagogickém výzkumu. Olomouc: Votobia.
- Monske, E., A. & Blair K., L. (2016). Handbook of Research on Writing and Composing in the Age of MOOCs. Hershey: IGI Global.
- Pappano, L. (2012). "The Year of the MOOC". The New York Times. [online]. [cit. 2017-11-04]. Dostupné z: http://www.nytimes.com/2012/11/04/education/edlife/massive-open-online-courses-are-multiplying-at-a-rapid-pace.html?pagewanted=all&_r=0
- Richardson, N. (2014). MOOC Aggregators: A Guide To Finding The Perfect MOOC. Vanderbilt univezity: Institute for Digital learning. Knowledge lover. [cit. 2017-10-03]. Dostupné z: https://my.vanderbilt.edu/vidl/2014/11/natalie-richardson-mooc-aggregators-a-guide-to-finding-the-perfect-mooc/
- Shah, D. (2016). By The Numbers: MOOCS in 2016. Class Central. [online]. [cit. 2017-11-05]. Dostupné z: https://www.class-central.com/report/mooc-stats-2016/
- Top MOOC Aggregators to Find Free Online Courses. Tips For New Bloggers. [online]. [cit. 2017-10-04]. Dostupné z: https://www.tipsfornewbloggers.com/mooc-aggregators/
- Uskov, L., Howllet, R., J. & Jain, L., C. (2017). Smart Education and e-Learning 2017. Springer International Publishing.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wiesnerová, E. (2017). Velké nadšení z MOOC už opadlo. Co zůstalo? Měsíčník Masarykovy univerzity. Brno: Masarykova univerzita. [online]. [cit. 2017-11-04]. Dostupné z: https://www.online.muni.cz/ tema/8999-velke-nadseni-z-mooc-uz-opadlo-co-zustalo.
- Zounek, J., Juhaňák, L., Staudková, H., & Poláček, J. (2016). E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.