e-Pedagogium 2019, 19(1):37-49 | DOI: 10.5507/epd.2019.004

Zahradní pedagogika v krajích česko-rakouského pohraničí

Zbyněk Vácha, Štěpánka Chmelová, Renata Ryplová
Katedra biologie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

Hlavním cílem výzkumu bylo ověřit existenci školních zahrad ve školách spadajících do krajů česko-rakouského pohraničí a prozkoumat materiální zabezpečení a připravenost základních škol na zavádění zahradní pedagogiky do vyučování. Na výzkumu spolupracovali zaměstnanci 259 základních škol územně spadajících do Jihočeského, Jihomoravského kraje a kraje Vysočina. Data byla získávána prostřednictvím elektronického dotazníkového šetření. Z výzkumu vyplývá, že pouze 25 % základních škol participujících na výzkumu nedisponuje školní zahradou. V zahradních areálech aktuálně dochází k budování prvků, které činí zahradu komplexněji využitelnou a mizí tak jejich striktně pěstitelské zaměření. Školní zahrady jsou využívány v různé míře v rámci zahradní pedagogiky ve všech vyučovacích předmětů.

Klíčová slova: zahradní pedagogika, školní zahrada, česko-rakouské pohraničí

Garden-based education in the regions of the Czech-Austrian borderlands

The main objective of the research was to verify the existence of school gardens in schools situated in the regions of the Czech-Austrian borderlands and assess the available material potential and readiness of primary schools for the introduction of garden-based education in teaching. The staff of 259 primary schools situated in the South Bohemian, South Moravian and the Vysočina regions worked together on the research. Data was obtained through an electronic survey questionnaire. The research shows that only 25% of primary schools participating in research do not have a school garden. Various features are currently being built in gardens that will make them more complex and usable spaces, with the disappearance of gardens used for cultivation only. School gardens are used in varying degrees in all school subjects.

Keywords: garden-based education, school garden, Czech-Austrian borderlands.

Přijato: 18. červen 2019; Zveřejněno: 22. červenec 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vácha, Z., Chmelová, Š., & Ryplová, R. (2019). Zahradní pedagogika v krajích česko-rakouského pohraničí. e-Pedagogium19(1), 37-49. doi: 10.5507/epd.2019.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. Biesta, G. & Tedder, M. (2007). Agency and learning in the lifecourse: Towards an ecological perspective. Studies in the Education of Adults, 39, 132-149. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bodlák, J. (1978). Didaktika pracovní výchovy - pěstitelské práce na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. České Budějovice: Pedagogická fakulta JČU.
  3. Burešová, K. a kol. (2007). Učíme se v zahradě. Kněžice: Středisko environmentální a ekologické výchovy Chaloupky.
  4. Cutter-Mackenzie, A. (2008). Research Report 2: Multicultural school gardens. Melbourne: Monash University and Gould Group Press.
  5. ČSÚ. (2017). Informační společnost v číslech 2016. ČSÚ. [online]. [cit. 15. 11. 2017]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/43344124/IS2016_Shrnuti.pdf/c87dbb00-de46-4ab6-b85b-f9725b0445c6?version=1.1
  6. Desmond, D., Grieshop, J. & Subramaniam, A. (2002). Revisiting garden based learning in basic education: Philosophical roots, historical foundations, best practices and products, impacts, outcomesand future directions. Paris, France: Food and Agriculture Organization/United Nations International Institute for Educational Planning.
  7. Dewitt, J. & Hohenstein, J. (2010). School trips and classroom lessons: An investigation into teacher-student talk in two settings. Journal of Research in Science Teaching, 47(4), 454-473. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Friedmann, Z. (1987). Úvod do didaktiky technické výchovy. Brno: Univerzita J. E. Purkyně, 147 s.
  9. Giest, H. (2010). Umweltbildung und Schulgarten: Eine Handreichung zur praktischen Umweltbildung unter besonderer Berücksichtigung des Schulgartens. (Umweltbildung und Schulgarten.) Potsdam: Universitätsverlag Potsdam.
  10. Graham, H., Beall, D. L., Lussier, M., McLaughlin, P. & Zidenberg-Cherr, S. (2005). Use of School Gardens in Academic Instruction. Journal of Nutrition Education and Behavior, 37(3): 147-151. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Jančaříková, K. (2016). Problémy generace Z a alfa spojené s fenoménem odcizování člověka přírodě. Speciální pedagogika, 26(2): 131-134.
  12. Kaiser, Ch. (2013). Gärten der Zukunft: Pädagogischer Gartenbau an Waldorfschulen. Stuttgart: Verlag Freies Geistesleben.
  13. Kangas, M., Vesterinen, O., Lipponen, L., Kopisto, K., Salo, L. & Krokfors, L. (2014). Students' agency in an out-of-classroom setting: Acting accountably in a gardening project. Learning, Culture and Social Interaction, 3, 34-42. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Kohák, E. (2000). Zelená svatozář. Kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství.
  15. Kolář, P. (2017). Trendy v návštěvnosti internetu. Ročenka 2016. NetMonitor. [online] [cit. 18. 11. 2017]. Dostupné z: http://www.netmonitor.cz/sites/default/files/prilohy/IAC%202017%20-%20NetMonitor%20ro%C4%8Denka%202016_1.pdf.
  16. Lautenschlager, L. & Smith, C. (2008). An Evaluation of inner-city youth garden program participants' dietary behavior and garden and nutrition knowledge. Journal of Agricultural Education, 49(4): 11-24. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Lindner, M. (2014). Outdoor Projects in STEM: Results of a Research on Students' Learning and Motivation. In Rusek, M., Stárková, D. & Metelková, I. (Eds.), Projektové vyučování v přírodovědných předmětech. Praha: PdF UK. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pvch/files/2011/11/PBE2014.pdf
  18. Lipponen, L. & Kumpulainen, K. (2011). Acting as accountable authors: Creating interactional spaces for agency work in teacher education. Teaching and Teacher Education, 5(27), 812-819. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Lorenz, K. (1992). Takzvané zlo. Praha: Mladá fronta.
  20. Louv, R. (2005). Last Child in the Woods. Saving Our Children from Nature-Deficit Disorder. Chapel Hill: Algonquin Books of Chapel Hill.
  21. Mohrmann, P. (1999). Planting the seeds of science: The school garden - A perfect laboratory for teaching science. Instructor, 108(16): 25-29.
  22. Morkes, F. (2007). Učíme se v zahradě. Kněžice: Středisko environmentální a ekologické výchovy Chaloupky.
  23. Ozer, E. J. (2007). The effects of school gardens on students and schools: Conceptualization and considerations for maximizing healthy development. Health Education Behaviour, 34, 846-863. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Posnick-Goodwin, S. (2010). Meet generation Z. California Educator. 14(5).
  25. Robinson, C. W. & Zajicek, J. M. (2005). Growing minds: the effects of a one-year school garden program on six constructs of life skills of elementary school children. Hort Technology, 15(3):453-457. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Ryplová, R. (2017). Inquiry education in botany - a way to cope with plant blindness? In M. Rusek, M. & Vojíř, K. (Eds.) Project-based Education in Science Education: Empirical texts XV. Praha: Charles University in Prague, Faculty of Education, (2017), 120 - 128, dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/pvch/files/2018/05/PBE_2018_final.pdf.
  27. Sak, P. (2006). Komputerizace společnosti, vzdělávání a životní styl. Výzkumná zpráva. Praha. [online] [cit. 15. 12. 2017]. Dostupné z: http://www.insoma.cz/komputerizace.pdf.
  28. Schnitter, J. (2011). Anguis in herba: Gartenpädagogik und Weltveredlung im Lebenswerk des schwedischen Agitators Olof Eneroth. Hamburg: disserta Verlag.
  29. Skutil, M. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
  30. Smith, L., L. & Motsenbocker, C., E. (2005). Impact of hands-on science through school gardening in Louisiana public elementary schools. Hort Technology, 15(3): 439-443. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Štrbová M. & Selická, D., (2018). Konzum ako hodnota v postmodernej spoločnosti. e-Pedagogium, 3.
  32. Vácha, Z. (2015). Didaktické využití školních zahrad v České republice na prvním stupni základních škol. Scientia in educatione. 6(1). Přejít k původnímu zdroji...
  33. Vácha Z. & Ditrich, T. (2016). Účinnost badatelsky orientovaného vyučování v prostředí školních zahrad na primárním stupni základních škol v České republice. Scientia in educatione. 7(1). Přejít k původnímu zdroji...
  34. Vácha, Z. & Petr, J. (2013). Inquiry based education at primary school throught school gardens. Journal of International Scientific Publications: Education Alternatives, 4, 219-230.
  35. Vodáková, J. (1990). Pěstitelské práce: vysokoškolská učebnice pro studijní obor učitelství pro 1. stupeň základní školy. Praha: SPN.
  36. Waters, J. & Maynard, T. (2010). What's so interesting outside? A study of childinitiated interaction with teachers in the natural outdoor environment. European Early Childhood Education Research Journal, 18(4), 473-483. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Williams, D. R. & Brown, J. D. (2011). Living soil and sustainability education: linking pedagogy with pedology. Journal of Sustainability Education, 2. Dostupné z http://www.jsedimensions.org/wordpress/wp.content/uploads/2011/03/WilliamsBrown2011.
  38. Williams, D. R. & Scott, Dixon, P. (2013). Impact of Garden-Based Learning on Academic Outcomes in Schools: Synthesis of Research Between 1990 and 2010. Review of Educational Research, 83(2): 211-235. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Wolf, R. & Haubenhofer, D. (2015). Lernen und lehren im Garten. Wien: Hochschule für Agrar- und Umweltpädagogik.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.