e-Pedagogium 2018, 18(4):27-40 | DOI: 10.5507/epd.2018.043

Subjektivní odpovědnost studenta učitelství za žákovské výsledky: pilotní studie

Veronika Pečivová
Mgr. Veronika Pečivová, Faculty of Humanities, Tomas Bata University in Zlín, Štefánikova 5670, 760 01 Zlín, Czech Republic, E-mail: vpecivova@utb.cz

Přestože je odpovědnost učitele tématem, kterým se výzkumná šetření zabývají poměrně často, méně pozornosti se věnuje tomu, jak učitel vnímá svou odpovědnost za výsledky žáků. Tato studie předkládá výsledky pilotního kvantitativního dotazníkového šetření u studentů učitelství pro 1. stupeň základní školy jedné české univerzity s cílem ukázat přístup studentů učitelství k jejich subjektivní odpovědnosti za žákovský úspěch či neúspěch. Výsledky předvýzkumu naznačují, že studenti učitelství mají tendenci připisovat si větší odpovědnost za žákův úspěch než za jeho neúspěch. Jelikož výsledky našeho kvantitativního dotazníkového šetření neposkytují komplexnější vhled do vnímání odpovědnosti u studentů učitelství v širším smyslu, text vymezuje také cíle pro budoucí smíšený výzkumu, který bude zahrnovat jak kvantitativní, tak kvalitativní longitudinální strategie.

Klíčová slova: odpovědnost učitele, žákovský úspěch, žákovský neúspěch, student učitelství, pilotní šetření

Pre-service Teacher Subjective Responsibility for Pupil Outcomes: Pilot Study

Although teacher responsibility is a rather frequently investigated topic, less attention has been paid to teacher personal perception of responsibility for pupil outcomes. This study presents results of a pilot quantitative questionnaire investigation of pre-service primary teachers at a Czech university with the aim to reveal teacher trainees' approach to their subjective responsibility for pupil success or failure. The preliminary findings suggest that pre-service teachers tend to assume a greater responsibility for pupil success than for his or her failure. Since the results of our quantitative questionnaire research do not provide a more complex insight into pre-service teachers' perception of responsibility in a broader sense, the study sets goals for further mixed methods research combining longitudinal quantitative and qualitative strategies.

Keywords: teacher responsibility, pupil success, pupil failure, pre-service teacher, pilot testing

Zveřejněno: 1. prosinec 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pečivová, V. (2018). Subjektivní odpovědnost studenta učitelství za žákovské výsledky: pilotní studie. e-Pedagogium18(4), 27-40. doi: 10.5507/epd.2018.043
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bandura, A. (1991). Social-cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 248-287. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In Ramachaudran, V. S. (ed.) Encyclopedia of human behavior, 4, New York: Academic Press, 71-78.
  3. Daniels, L., M. et al. (2017). Combinations of Personal Responsibility: Differences on Pre-service and Practicing Teacher's Efficacy, Engagement, Classroom Goal Structures and Wellbeing. Frontiers in Psychology, 8, 906. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Dofková, R., Zdráhal, T. (2018). The responsibility for student's achievement applied to pre-service elementary school math teachers. INTED2018 Proceedings, 1387-1394. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Frumos, L. (2015). Teachers' sense of efficacy and responsibility for students' outcomes. Journal of Innovation in Psychology, Education and Didactics 19(2), 255-262.
  6. Gavora, P. (2008). Učiteľovo vnímanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Pedagogika, 58(3), 222-235.
  7. Guskey, T. R. (1981). Measurement of the responsibility teachers assume for academic successes and failures in the classroom. Journal of Teacher Education, 32(3), 44-55. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Helker, K., Wosnitza, M. (2014). Responsibility in the School Context - Development and Validation of a Heuristic Framework. Frontline Learning Research, 5, 115-139.
  9. Lauermann, F., Stuart A. Karabenick, S. A. (2011). Taking Teacher Responsibility Into Account(ability): Explicating Its Multiple Components and Theoretical Status, Educational Psychologist, 46(2), 122-140. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Lauermann, F., & Karabenick, S. A. (2013). The meaning and measure of teachers' sense of responsibility for educational outcomes. Teaching and Teacher Education, 30, 13-26. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
  12. Lukášová, H. (2017). Učitelské sebepojetí - podněty k auto-evaluaci a výzkumu. e-Pedagogium, 17(1). 46-48. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Lukášová-Kantorková, H. (2003). Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů (teorie, výzkum, praxe), Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
  14. Mareš, J., Skalská, H., Kantorková, H. (1994). Teacher subjective responsibility for pupil school achievement. Pedagogika, 44 (1). Praha: PedF UK, 23-36.
  15. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  16. Matteucci, M.C., Guglielmi, D., Lauermann, F. (2017). Teachers' sense of responsibility for educational outcomes and its associations with teachers' instructional approaches and professional wellbeing. Social Psychology of Education, 20, 257-298. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Matteucci, M. C., Kopp, B. (2013). "Do they feel responsible?" Antecedents of teachers' sense of responsibility. In Proceedings of 5th International Conference on Education and New Learning Technologies. Barcelona, 5013-5017.
  18. Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: MU.
  19. Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs: General and Applied, 80(1), 1-28. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Šatienė, S. (2017). Self-directed learning in later life: motives and learning competences of retired teachers. e-Pedagogium, 17(2), 50-61. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Silverman, S. K. (2010). What Is Diversity? An Inquiry Into Preservice Teacher Beliefs. American Educational Research Journal, 47 (2), 292-329. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Weiner, B. (2008). Reflections on the History of Attribution Theory and Research: People, Personalities, Publications, Problems. Social Psychology, 39 (3), 151-156. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Živković, P. Stojanović, B, Rstanović, D. (2018). Student Teachers' Professional Identity: Research in the Republic of Serbia. The New Educational Review, 51, 221-229. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.