e-Pedagogium 2018, 18(3):44-52 | DOI: 10.5507/epd.2018.031

Percipovaná sociální opora od spolužáků u vybraných rolí v šikaně

Jiří Kressa
Mgr. et Mgr. Jiří Kressa, Ph.D., Katedra pedagogiky a psychologie, Pedagogická fakulta JU, Dukelská 9, 370 01 České Budějovice, E-mail: jkressa@pf.jcu.cz

Příspěvek představuje dílčí závěry výzkumu realizovaného výzkumníky Psychologického ústavu AV a Pedagogické fakulty JČU. Výzkum se zaměřuje na sociální oporu od spolužáků na základních školách tak, jak je percipovaná žáky a žákyněmi v určitých rolích v šikaně. Role v šikaně identifikovala a empiricky ověřila Ch. Salmivalli se svými spolupracovníky (1996). Výzkum sleduje žáky a žákyně ve věku 11-13 let ve třech identifikovaných rolích - šikanujícího, šikanovaného a zastánce v šikaně. Sociální opora je důležitá pro každého člověka, a právě vnímaná sociální opora je významným indikátorem její kvality. Zjištěné výsledky poukazují na rozdíly ve vnímání opory od spolužáků mezi jednotlivými popisovanými rolemi, především na vyšší míru percipované opory u zastánců v šikaně.

Klíčová slova: sociální opora, šikana, zastánce v šikaně

Perceived Social Support from Classmates in Selected Roles related to Bullying

The paper presents partial conclusions from the research carried out by researchers at the Psychological Institute of AS and the Pedagogical Faculty of USB. The research focuses on social support from classmates at elementary schools as perceived by pupils in certain roles related to bullying. The roles related to bullying were identified and empirically verified by C. Salmivalli with her co-workers (1996). The research investigates male and female pupils aged 11-13 in three identified roles - the bully, the bullied pupil, and his/her advocate/defender of bullying. Social support is important for every person, and perceived social support is a significant indicator of its quality. The results highlight differences in the perception of support from classmates among the different roles described, especially the higher rate of perceived support in advocates of the bullied ones.

Keywords: social support, bullying, defenders of bullying

Zveřejněno: 1. září 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kressa, J. (2018). Percipovaná sociální opora od spolužáků u vybraných rolí v šikaně. e-Pedagogium18(3), 44-52. doi: 10.5507/epd.2018.031
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bokhorst, C. L., Sumter, S. R., & Westenberg, P. M. (2009). Social support from parents, friends, classmates, and teachers in children and adolescents aged 9 to 18 years: Who is perceived as most supportive? Social Development, 19, 417-426. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Cauce, A. M., Felner, R. D., & Primavera, J. (1982). Social support in high risk adolescents: Structural components and adaptive impact. American Journal of Community Psychology, 10, 417-428. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Cohen, S., Underwood, L. G., & Fetzer Institute. (2000). Social Support Measurement and Intervention: A guide for Health and Social Scientists. Oxford: Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Coie, J. D. & Dodge, K. A. (1998). Aggression and antisocial behavior. In Damon, W., & Eisenberg, N. (Eds.). Handbook of child psychology: Social, Emotional, and Personality Development. Vol. 3. New York: Wiley.
  5. Davidson, L. M. & Demaray, M. K. (2007). Social support as a moderator between victimization and internalizing/externalizing behaviors from bullying. School Psychology Review, 36, 383-405. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Farrington, D. P. (1993): Understanding and preventing bullying. In Tonry, M. (Ed.), Crime and Justice. Chicago: University of Chicago Press. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Forsberg, C., Thornberg, R., & Samuelsson, M. (January 01, 2014). Bystanders to Bullying: Fourth- to Seventh-Grade Students' Perspectives on Their Reactions. Research Papers in Education, 29, 5, 557-576. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Furman, W., & Buhrmester, D. (February 01, 1992). Age and Sex Differences in Perceptions of Networks of Personal Relationships. Child Development, 63(1): 103-115. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Helsen, M., Vollebergh W., & Meeus, W. (January 01, 2000). Social Support from Parents and Friends and Emotional Problems in Adolescence. Journal of Youth and Adolescence, (29): 319-336. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Holt, M. K., & Espelage, D. L. (January 01, 2003). A Cluster Analytic Investigation of Victimization Among High School Students: Are Profiles Differentially Associated with Psychological Symptoms and School Belonging?. Journal of Applied School Psychology, 19, 81-98. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Janošová, P. (2011). Šikana a vyčleňování žáků na základní škole. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Centrum dalšího vzdělávání.
  12. Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K., Kressa, J., & Dědová, M. (2017). Psychologie školní šikany. Praha, Grada.
  13. Kendrick, K. Jutengren G., & Stattin, H. (2012). The protective role of supportive friends against bullying perpetration and victimization. Journal of Adolescence. 35(4): 1069-1080. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2012.02.014 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Portál: Praha.
  15. Kolář, M. (1997). Skrytý svět šikanování. Praha: Portál.
  16. Kollerová, L. & Janošová, P. (2016). Prosociální chování ke spolužákům: role rodiny. Československá psychologie, 60.
  17. Kressa, J. (2017). Sociální role "zastánce" jako významný faktor k eliminaci šikany na ZŠ. České Budějovice: PdF JČU.
  18. Lagerspetz, K., M., J., Björkqvist, K., & Peltonen, T. (1988). Is Indirect Aggression Typical of Females? Gender Differences in Aggressiveness in 11- to 12-Year-Old Children. Aggressive Behavior, 14(6): 403-414. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Malecki, C. K., Demaray, M. K., & Elliott, S. N. (2000). The Child and Adolescent Social Support Scale. DeKalb, IL: Northern Illinois University. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Menesini, E., & Camodeca, M. (June 01, 2008). Shame and Guilt as Behaviour Regulators: Relationships with Bullying, Victimization and Prosocial. British Journal of Developmental Psychology, 26, 2, 183-196. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Menon, V. & Demaray, M. K. (2013). Child and Adolescent Social Support Scale for Healthy Behaviors: Scale Development and Assessment of the Relation Between Targeted Social Support and Body Size Dissatisfaction. Children's Health Care, 42(1): 45-66, DOI: 10.1080/02739615.2013.753800 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Meter, D., J. & Card, N., A. (2015). Effects of Defending: The Longitudinal Relations Among Peer-perceived Defending of Victimized Peers, Victimization, and Liking. Social Development. 24, (4): 734-747. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Olweus, D. (1978). Aggression in the Schools: Bullies and Whipping Boys. Washington, D.C. London, New York: Hemisphere Wiley.
  24. Pozzoli, T., & Gini, G. (2010). Active Defending and Passive Bystanding Behavior in Bullying: The role of Personal Characteristics and Perceived Peer Pressure. Journal of Abnormal Child Psychology, 38(6): 815-827. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Říčan, P. & Janošová, P. (2010). Jak na šikanu. Praha: Grada.
  26. Salmivalli, C., K., Lagerspetz, K., Björkqvist, K., Österman, K., & Kaukiainen, A. (December 06, 1998). Bullying as a Group Process: Participant Roles and their Relations to Social Status within the Group. Aggressive Behavior, 22(1): 1-15. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Salmivalli, C., K., Voeten, M., & Poskiparta, E. (2011). Bystanders Matter: Associations between Reinforcing, Defending, and the Frequency of Bullying Behavior in Classrooms. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 40, 668-676. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Smith, P. K., & Sharp, S. (1994). School Bullying: Insights and Perspectives. London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Šolcová, I. & Kebza, V. (1999). Sociální opora jako významný protektivní faktor. Československá psychologie, 43(1): 19-38.
  30. Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie - Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Warden, D. & Mackinnon, S. (2003). Prosocial Children, Bullies and Victims: An Investigation of their Sociometric Status, Empathy and Social Problem-solving Strategies. British Journal of Developmental Psychology, 21(3): 367-385. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Wills, T. A. & Shinar, O. (2000). Measuring Perceived and Received Social Support. In Cohen, S., Underwood, L. G., & Gottlieb, B. H. (Eds.). Social Support Measurement and Intervention. New York: Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.