e-Pedagogium 2018, 18(3):7-13 | DOI: 10.5507/epd.2018.027
Vliv metakognitivních znalostí na kvalitu písemného projevu žáků základní školy
- Mgr. Jana Adámková, Ph.D., Katedra českého jazyka a literatury, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: jana.adamkova@upol.cz
Příspěvek se zaměřuje na proces produkce textu žáky základní školy, zejména pak na jeho metakognitivní rovinu. Autorka upozorňuje na přímou souvislost mezi tzv. metakognitivní znalostí a kvalitou textů, které žáci v průběhu školního vzdělávání produkují. Předložená studie prezentuje možnosti diagnostiky v oblasti metakognitivních znalostí. Ta sehrává důležitou roli při rozvíjení textové kompetence žáků, přímý vliv má ale rovněž na hodnocení písemného projevu žáků základní školy.
Klíčová slova: písemný projev, žák základní školy, produktivní textová kompetence, metakognitivní znalost
Influence of metacognitive knowledge on writing quality of pupils attending elementary schools
This paper is focused on the process of text production by pupils attending elementary schools, particularly on its metacognitive level. The author points out a direct connection between a so-called metacognitive knowledge and quality of texts that pupils produce during the school years. The study presents possibilities for diagnostics within the area of metacognitive knowledge that plays an important role in the development of text competence of pupils as well as on evaluation of written essays of pupils attending elementary schools.
Keywords: writing, a pupil of elementary school, productive text competence, metacognitive knowledge
Zveřejněno: 1. září 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Bandura, A. (1994). Self-Efficacy. In Ramachaudran, V. S. (ed.). Encyclopedia of Human Behavior. New York: Academic Press.
- Cibáková, D. (2015). Možnosti a realizácie rozvíjania porozumenia vecnym textov u žiakov primárnej školy. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Čermák, I. & Urbánek, T. (2006). Self-efficacy dětí ve školní činnosti. Dostupné na: https://self-efficacy.webnode.cz/_files/200000024-eaaf8eba9e/SE%20%C5%A1koln%C3%AD%20%C4%8Dinnosti.pdf.
- Fisher, R. (2011). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál.
- Flavell, J. H. (1979). Metacognition and Cognitive Monitoring: A New Area of Cognitive Developmental Inquiry. American Psychologist, 34.
Přejít k původnímu zdroji...
- Harris, K. R. et al. (2009). Metacognition and Children's Writing. In Hacker, J. D. et al. Handbook of Metacognition in Education. New York: Taylor & Francis.
- Hrbáčková, K. (2011). Rozvoj autoregulace učení studentů. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
- Kusá, J. (2016). Psychodidaktické aspekty procesu produkce textu. Olomouc: Univerzita Palackého.
- MŠMT ČR, (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné na: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017.pdf
- Otani, H. & Widner, R. L. (2005). Metacognition: New Issues and Approaches Guest Editors' Introduction. The Journal of General Psychology, 132(4).
Přejít k původnímu zdroji...
- Pajares, F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: a review of the literature. Reading & Writing Quarterly, 19.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pajares, F., Valiante, G. (2012). Influence of Self-Efficacy on Elementary Students' Writing. The Journal of Educational Research, 90(6).
Přejít k původnímu zdroji...
- Říčan, J. (2016). Metakognice a metakognitivní strategie jako teoretický a výzkumný konstrukt a jejich využití v moderní pedagogické praxi. Most: Hněvín.
- Schunk, D. H. (2010). Self-efficacy for reading and writing: influence of modeling, goals setting, and self-evaluation. Retrieved from: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10573560308219.
- Schwarzer, R., Jerusalem, M. (1995). Generalized Self-Efficacy scale. In Johnston, M., Wright, S. C., & Weinman, J. (1995). Measures in Health Psychology: A User's Portfolio. Windsor: NFER-NELSON.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.