e-Pedagogium 2018, 18(2):36-51 | DOI: 10.5507/epd.2018.018
Faktory spojené s negativními postoji učitelů k inkluzivnímu vzdělávání dětí s poruchami sluchu v Uyo v Nigérii
- Francesca Uko, Institute of Special Eucation, Faculty of Education, Palacký University Olomouc, Uko, Francesca Uche-Ezekiel Ministry of Education, Special Education Centre Uyo Akwa Ibom, State Nigeria, E-mail: easyfavo@gmail.com
Tato studie zkoumala factory spojené s negativními postoji učitel k inkluzivnímu vzdělávání dětí s poruchami sluchu v Uyo v Nigérii. Vzorek sedmdesáti pěti (75) učitelů dětí s poruchami sluchu byl vybrán pomocí techniky záměrného výběru. Třicetipoložkový (30) dotazník s pětibodovou hodnotící škálou a koeficientem spolehlivosti mezi 0,78 a 0,82 sloužil k porovnání názorů učitelů na factory spojené s negativními postoji k inkluzivnímu vzdělávání dětí s poruchami sluchu. Získaná data byla statisticky analyzována za použití Pearsonova korelace součinu momentů, pomocí které byl take určen významný vztah ve stanovených výzkumných otázkách. Dále byla použita mnohonásobná regresní analýza (MRA) pro verifikaci otázky, zda nezávislé proměnné předpovídají závislou proměnnou, či nikoli. Zjištění ukázala, že nízká kompentnost učitelů, nedostatek motivací pro učitele a závažnost ztráty sluchu u dítětě se pojí s negativními postoji učitelů k inkluzivnímu vzdělávání dětí s poruchami sluchu a předvídají ho. Autoři mimo jiné doporučili, aby vláda organizovala program dalšího rozvoje učitelé, a poskytla jim tak správné pedagogické vědomosti, praktické dovednosti a postoje potřebné pro podporu inkluzivního vzdělávání dětí s poruchami sluchu.
Klíčová slova: negativní postoje, učitelé, inkluzivní vzdělávání
Factors associated with negative attitudes of teachers towards inclusive education of children with hearing impairment in Uyo, Nigeria
This study investigated factors associated with negative attitudes of teachers towards inclusive education of children with hearing impairment in Uyo, Nigeria. A sample of seventy-five (75) teachers of children with hearing impairment was selected through the purposive sampling technique. A thirty (30) item questionnaire with a five-point rating scale and reliability coefficient of 0.78 to 0.82 was used to collate teachers' opinions of factors associated with negative attitudes towards inclusive education of children with hearing impairment. The data collected were statistically analyzed using Pearson Product Moment Correlation which was also used to determine significant relationships in the stated research questions while Multiple Regression Analysis (MRA) was used to verify whether the independent variables predicted the dependent variable or not. The findings revealed that teachers' poor competency, lack of teachers' incentives and severity of the child's hearing loss were associated and predicted negative attitudes of teachers towards inclusive education of children with hearing impairment. The authors recommended among others, that teachers' ongoing development programs in form of conferences, workshops and specialized training should be organized for teachers by the Government to provide them with the right pedagogical knowledge, practical skills and attitudes needed to foster inclusive education of children with hearing impairment.
Keywords: negative attitudes, teachers, inclusive education
Zveřejněno: 1. červen 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Adeyemi, A. D. (2011). Literature review of the principles and practices relating to inclusive education for children with special educational needs. Journal of Extension. 11, 12-17.
- Adoryre, S. G. (2003). Perceptions by teachers about benefits and liabilities of inclusion. Preventing School Failure, 42(1), 63-71.
- Avramidis, R., Bayliss, A. and Burden, C. (2000). Teachers' attitudes, knowledge and perception towards inclusive education in Malaysia. Journal of Education, 21(3), 36-44.
- Billingsley, I. (2014). High school teacher attitudes toward inclusion. High School Journal, 84(2), 7-21.
- Disability Rights Task Force Final Report. (2004). From Exclusion to Inclusion. Retrieved from http://www.disability.gov.uk/drtf/full_report/index.html. In October 1, 2017
- Federal Republic of Nigeria. (2008). The national policy on education. Lagos: NERDC.
- Florien, W. I. (2012). Inclusion and the standards agenda: negotiating policy pressures in England. Journal of Inclusive Education, 10, (4-5), 295-308.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fullan, M. (2013). The New Meaning of Educational Change. Journal of Research in Special Educational Needs, 2(3), 25-28.
- Jenkins, S. B. (2010). Taking an inclusive turn. Journal of Research in Special Educational Needs, 7(1), 3-7.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kaidhi, D. and Deli. L. (2017). Integration of severely handicapped students and the proportion of IEP objectives achieved. Exceptional Children, 51, 168-175.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kharn, E. B. (2011). Incentive: A predictor of teachers' attitudes to inclusion of children with disabilities. Journal of Disability Policy Studies, 20(4), 219-228.
- Kinar, E. C. (2011). Perceptions by teachers about benefits and liabilities of inclusion. Child Success, 42(1), 63-71.
- Komidy, S. F. & Fhildar, C. B. (2015). Inclusive education in Botswana: the perceptions of school teachers. Journal of Disability Policy Studies, 20(4), 219-228.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lampe, L. C. (2017). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28, 117-148.
Přejít k původnímu zdroji...
- Minkeet, A. (2016). Social integration and severe disabilities. A longitudinal analysis of child outcomes. Journal of Special Education, 25, 340-351.
Přejít k původnímu zdroji...
- Muir, E. (2011). Teachers' attitudes towards integration/inclusion: A review of the literature. Journal of Special Needs Education, 17(2), 129-147.
Přejít k původnímu zdroji...
- Munto, E. Y. (2012). What do special educators need to know and be prepared to do for inclusive schooling to work? Teacher Education and Special Education, 26(1), 42-50.
Přejít k původnímu zdroji...
- Obani, T. C. (2014). "Developing library and information policy for the visually impaired in Nigeria. Journal of the Association of Libraries for the Visually Impaired. 1, 2: 1-7.
- Payne, F. (2015). Special education in Turkey. European Journal of Special Needs Education, 13(3), 254-261.
Přejít k původnímu zdroji...
- Reite, F. (2017). Teacher attitudes in Italyafter twenty years of inclusion. Remedial and Special Education, 19(6), 350-356.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sideri, R. and Vachou, I. (2016). Teachers' attitudes towards inclusion: Survey results from elementary school teachers in the southwestern rural school. Rural Education Quarterly, 22(1), 255-261.
- Skrug, A. R. and Dier, N. (2016). Are regular education classes equipped to accommodate students with deafness? Exceptional Children Series, 56(6), 515-526.
Přejít k původnímu zdroji...
- Smith, E. (2014). Teachers' perceptions towards inclusive education in Uganda. Journal of Inclusion Development, 21(3) 1-15.
- Stoiber, A., Gettinger, C. and Goetz, W. (2017). Teachers' attitudes toward increased mainstreaming: Implementing effective instruction for students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 28(2), 87-94.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tuloi, E. R. (2015). Inclusion of students with emotional behavioral disorders: A survey to teachers in general and special education. Journal of School Accommodation, 43(3), 103-111.
Přejít k původnímu zdroji...
- Uko, F. (2017 in press). Attitudes of primary school teachers towards inclusive education of children with hearing impairment in Calabar, Nigeria.
- UNESCO (1994). The Salamanca statement and framework for action on special needs education. Paris: UNESCO.
- UNESCO (2003). Overcoming exclusion through inclusive approaches in education: A challenge and a vision. Paris: UNESCO.
- Williams, G. (2014). Teacher and administrator perceptions of heterogeneous education. Exceptional Children, 63(1), 29-51.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.