e-Pedagogium 2017, 17(1):89-99 | DOI: 10.5507/epd.2017.008

Formativní hodnocení v zahraničí a v České republice

Veronika Laufková
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D., Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, Pedagogická fakulta Univerzita Karlova, M. D. Rettigové 4, 110 00 Praha 1, E-mail: veronika.laufkova@pedf.cuni.cz

Příspěvek objasní základní charakteristiky formativního hodnocení v zahraničí a České republice s cílem nastínit možnosti rozvoje formativního hodnocení v českém prostředí. Volena byla metoda přehledové studie, která analyzuje a shrnuje zejména teoretické přístupy v dané oblasti. Zaměřuje se na otázky geneze pojmu; společné znaky jeho definic; důvodům, proč je vhodné ho začleňovat do výuky; a jaké možné překážky při jeho implementaci se objevují.

Klíčová slova: formativní hodnocení, přehledová studie

Formative assessment in foreign countries and in the Czech Republic

The paper introduces the basic characteristics of formative assessment in foreign countries and in the Czech Republic with the goal to outline the possibilities of development of formative assessment in the Czech Republic. Methodologically it is a review that analyses and summarizes especially theoretical approaches in the topic of formative assessment. The aim of this review is to answer these key questions: the genesis of formative assessment; the collective characteristics of its definitions; the arguments of its implementation and the difficulties of the implementation.

Keywords: formative assessment, assessment for learning, review

Zveřejněno: 1. únor 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Laufková, V. (2017). Formativní hodnocení v zahraničí a v České republice. e-Pedagogium17(1), 89-99. doi: 10.5507/epd.2017.008
Stáhnout citaci

Reference

  1. Amonašvili, Š. A. (1987). Výchovná a vzdělávací funkce hodnocení ve vyučování žáků: experimentální pedagogická studie. Praha: PedF UK.
  2. Bell, B., & Cowie, B. (2001). The characteristics of formative assessment in science education. Science Education, 85(5), 536-553. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bennett, R. E. (2011). Formative assessment: a critical review. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 18(1), 5-25. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Black, P., & Wiliam, D. (1998a). Assessment and classroom learning. Assessment In Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 7-74. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Black, P., & Wiliam, D. (1998b). Inside the black box: Raising standards through classroom assessment. Phi Delta Kappan, 80(2), 139-148. Dostupné z http://weaeducation.typepad.co.uk/files/blackbox-1.pdf
  6. Black, P., & Wiliam, D. (2005). Changing teaching through formative assessment: Research and practice. Formative Assessment. Paris: OECD. Dostupné z http://www.oecd.org/dataoecd/53/30/34260938.pdf
  7. Black, P., Harrison, Ch., Lee, C., Marshall, B., & Wiliam, D. (2004). Working inside the black box: Assessment for learning in the classroom. Phi Delta Kappan, 86(1), 8-21. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Bloom, B. S. (1978). New views of the learner: Implications for instruction and curriculum. Educational Leadership, 35(7), 563-575.
  9. Bloom, B. S., Hastings, J., & Madaus, G. F. (1971). Handbook on formative and summative evaluation of student learning. New York: McGraw Hill.
  10. Cizek, G. J. (2010). An introduction to formative assessment: History, characteristics, and challenges. In H. L. Andrade & G. J. Cizek (Eds.), Handbook of formative assessment (s. 3-17). New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Clark, I. (2010). Formative assessment: 'There is nothing so practical as a good theory'. Australian Journal Of Education (Acer Press), 54(3), 341-352. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Dvořák, D. (1996). Hodnocení formativní a sumativní. Obecná/občanská Škola, 2(2), 6-9.
  13. Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, P., Chvál, M., & Walterová, E. (2010). Česká základní škola: vícepřípadová studie. Praha: Karolinum.
  14. Floréz, M. T., & Sammons, P. (2013). Assessment for learning: effects and impact. Oxford: Oxford University Department of Education.
  15. Gipps, C. (1994). Beyond testing: Towards a theory of educational assessment. Washington, D.C.: Falmer Press.
  16. Graue, M. E. (1993). Integrating theory and practice through instructional assessment. Educational Assessment, 1(4), 283-309. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Harlen, W., & James, M. (1997). Assessment and learning: Differences and relationships between formative and summative assessment. Assessment In Education: Principles, Policy & Practice, 4(3), 365-379. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review Of Educational Research, 77(1), 81-112. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Heritage, M. (2007). Formative Assessment: What Do Teachers Need to Know and Do? Phi Delta Kappan, 89(2), 140-145. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Chappuis, S., & Chappuis, J. (2007-2008). The best value in formative assessment. Educational Leadership: Informative Assessment, 65(4), 14-19.
  21. Kahl, S. (2005). Where in the world are formative tests? Right under your nose! Education Week, 25(4), 11.
  22. Kašparová, V. (2014). Národní zpráva šetření TALIS 2013. Praha: Česká školní inspekce.
  23. Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál.
  24. Looney, J. W. (2009). Assessment and innovation in education. In OECD, OECD Education Working Papers No. 24. OECD Publishing. Dostupné z http://www.oecd.org/edu/43338180.pdf
  25. Looney, J. W. (2011). Integrating formative and summative assessment: Progress toward a seamless system? In OECD, OECD Working Paper No. 58. OECD Publishing.
  26. Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická Orientace, 23(4), 427-454. Přejít k původnímu zdroji...
  27. McKinsey & Company. (2010). Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Praha: McKinsey & Company.
  28. Mehmood, T. (Ed.). (2012). Impact of formative assessment on academic achievement of secondary school students. International Journal of Business and Social Science, 3(17), 101-104.
  29. OECD. (2005). Formative assessment: Improving learning in secondary classrooms. OECD Publishing. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Petrů-Kicková, P. (1995). Klasifikace jako verdikt? Učitelské Noviny, 98(44), 14.
  31. Piťha, P., & Helus, Z. (1994). Návrh pojetí občanské školy. Praha: Portál.
  32. Poláčková, M. (2009). Formativní hodnocení (diplomová práce). Praha: PedF UK.
  33. Ramaprasad, A. (1983). On the definiton of feedback. Behavioral Science, 28(1), 4-13. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Sadler, D. R. (1989). Formative assessment and the design of instructional systems. Instructional Science, 18(2), 119-144. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Sadler, D. R. (2010). Beyond feedback: Developing student capability in complex appraisal. Assessment & Evaluation In Higher Education, 35(5), 535-550. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Santiago, P., Gilmore, A., Nusche, D., & Sammons, P. (2012). OECD Reviews of Evaulation and Assessment in Education: Czech Republic 2012. OECD Publishing. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.
  38. Sršníková, D. (2012). Vplyv spätnej väzby na komunikatívnu a lingvistickú úroveň zručnosti písania v anglickom jazyku (Disertační práce). Brno: Ústav pedagogických věd, FF MU.
  39. Starý, K. (2007). Formativní hodnocení ve školní výuce. In D. Greger & V. Ježková (Eds.), Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace (s. 221-242). Praha: Karolinum.
  40. Starý, K., Laufková, V., Novotná, K., Stará, J., Šťastný, V., & Svobodová, Z. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
  41. Stiggins, R. J. (2002). Assessment crisis: The absence of assessment FOR learning. Phi Delta Kappan, 83(10), 758-765. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Straková, J., & Slavík, J. (2013). (Formativní) hodnocení - aktuální téma. Pedagogika, 63(3), 277-284.
  43. Torrance, H. (2012). Formative assessment at the crossroads: conformative, deformative and transformative assessment. Oxford Review Of Education, 38(3), 323-342. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Torrance, H., & Pryor, J. (2001). Developing formative assessment in the classroom: Using action research to explore and modify theory. British Educational Research Journal, 27(5), 615-631. Přejít k původnímu zdroji...
  45. Wiliam, D. (2006). Formative assessment: Getting the focus right. Educational Assessment, 11(3/4). Přejít k původnímu zdroji...
  46. Žlábková, I., & Rokos, L. (2013). Pohledy na formativní a sumativní hodnocení žáka v českých publikacích. Pedagogika, 63(3), 328-354.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.