e-Pedagogium 2012, 12(1):127-143 | DOI: 10.5507/epd.2012.009
Faktor času a resilience v rodinách s dítětem se sluchovým postižením
- prof. PaedDr. PhDr. Miloň Potměšil, Ph.D., Mgr. Adéla Hanáková, Mgr. Eva Urbanovská, Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, tel.: 585635321, e-mail: evaurb@atlas.cz, aja6@centrum.cz, mvpotmesil@gmail.com
V současné době se dostala kvalita života do popředí zájmu pracovníků v pomáhajících profesích. Výzkum byl zaměřen na zjištění a popis faktorů, které se podílejí na míře a efektivitě speciálněpedagogických postupů, využívaných ke zvýšení resilience rodiny vychovávající dítě s postižením sluchu. Cílovými skupinami byly rodiny s dítětem se sluchovým postižením. Dotazníkovou metodou doplněnou analýzou případových studií byly popsány specifické postupy z hlediska poskytovatelů a z hlediska rodin. Rodinná resilience bude ve výzkumu pojímána jako součást parametru kvality života.
Klíčová slova: Rodina, dítě se sluchovým postižením, resilience
The time factor and resilience in families with hearing impaired child
At the present time, the quality of life came to the fore. Quality of life of families in which the care of a child with disabilities has become a subject of research project submitted. Research brings finding effectiveness of special education methods used to increase the resilience of the family raising a child with hearing impairment. The target groups were families with a child with hearing impairment. The subject of this research was to determine the existence of practices with a family resilience and efficiency. Questionnaire method and in addition analysis of case studies describe the specific procedures in terms of providers and in terms of families. Family resilience research is viewed as part of quality of life parameters. Tools to promote family resilience were examined in families with children with hearing impairment.
Keywords: Family resilience, special education method, efficiency, availability
Zveřejněno: 1. únor 2012 Zobrazit citaci
Reference
- ANZENBACHER, Arno, 1991. Úvod do filozofie. 2. vyd., Praha: SPN. ISBN 80-04-26038-1.
- BAKALÁŘ, Petr, 2003. Tabu v sociálnich vĕdách. Olomouc: Votobia. ISBN 80-7220-135-2.
- BIČ, Miloš, SOUČEK, Josef, Bohumil, MÁNEK, Jindřich, 2008. Bible kralická: česká synoptická Bible (v rozsahu celého vydání Bible kralické z roku 1613). Praha: Česká biblická společnost, 2008. 430 s. ISBN 9788085810851.
- BREZINKA, Wolfgang, 1996. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon. ISBN 80-71131695.
- DOMFORS, Andreas, 2005. Parental involment in educational decision making. International conference procedings. In LAMPROPOULOU, Venetta, (ed.). Inclusion of deaf people in education and society: international perspectives. Proceedings of the Inc. conference, 21-22 march 2003, University of Patras. ISBN 960-630-894-4.
- DRAPELA,Victor, J. 2008. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-505-9.
- FREEMAN, Roger, D., CARBIN, Clifton, F., BOESE, Robert, J. 1992. Tvé dítě neslyší. Praha: FRPSP.
- FROMM, Erich, 1994. Umění být. Praha: Naše vojsko. ISBN 8020602259.
- FROMM, Erich, 1994. Mít nebo být? Praha: Naše vojsko. ISBN 8020604693.
- GREGORY, Susan, 1991, Deaf people in a hearing world. Walton Hall: The Open University. ISBN 0-7492-0051-0.
- GREGORY, Susan, 1991. et all. Constructing Deafness. Walton Hall: Open University Press. ISBN 0-7492-0051-0.
- HARTL, Pavel, HARTLOVÁ, Helena, 2000. Psychologický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-569-1.
- KOURBETIS,Vasilis, ADAMOPOULOU, Aravela, FERENTINOS, Spiros, 2005. Deaf Communities and social inclusion: a cross-national comparative study. [in] Inclusion of Deaf People in Education and Society: International Perspectives - proceedings of conference 21-22 March, 2003. Patras: DSU.
- KUSHALNAGAR, Poorna, et. all., (2007) Intelligence, Parental Depression, and Behaviour Adaptability in Deaf Children Being Considered for Cochlear Implantation. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education 12 (3), 335-349.
Přejít k původnímu zdroji...
- LAMPROPOULOU, Venetta, KONSTANTAREAS, Mary, M., Child involvement and stress in Greek mothers of deaf children. American Annals of the Deaf. 1998, vol. 143, n. 4, p. 296-304. ISSN: 0002-726X.
Přejít k původnímu zdroji...
- MAREŠ, Jiří, PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, 2003. Pedagogický slovník. Praha: Portál. (4. upravené vydání) ISBN: 80-7178-772-8.
- MASLOW, Abraham, H., 1998. Toward Psychology of Being. John Wiley & Sons. ISBN 0471293091.
- NOVOTNÝ, Jan, Sebastian, Resilience dnes: teoretické koncepce, nedostatky a implikace. Československá psychologie, 2010, roč. 54, č. 1, s. 74-87. ISSN 0009-062X
- PAULÍK, Karel, 2010. Psychologie lidské odolnosti. Grada. ISBN: 978-80-247-2959-6
- PENG, Yan. Ideal, reality and perspectives - an exploration on the role of parents of children with special educational needs in inclusive education [CD]. Conference Proceeding of 11th International Conference on Persons with Special Needs & 6th International Conference on Dramatherapy, Palacky University, 2010. ISBN 978-80-903832-7-2
- POTMĚŠIL, Miloň, 2007. Sluchové postižení a sebereflexe. Praha: Karolinum nakladatelství UK v Praze. ISBN 978-80-246-1300-0.
- POTMĚŠILOVÁ, Petra, 2010. Jazyk a jeho znakovost v edukaci. In: Potměšil, M. a kol.: Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vyd. Brno: MU.
- PIAGET, Jean, 1997. Psychologie inteligence. Praha: Portál. ISBN 80-7178-309-9.
- PIAGET, Jean, INHELDEROVÁ, Bärbel. 2007. Psychologie dítěte. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-263-8.
- POTMĚŠIL, Miloň, 2007. Sluchové postižení a sebereflexe. Nakladatelství Karolinum: Praha. ISBN 978-80-246-1300-0.
- POSPÍŠIL, Jiří, 2000. Principy rodiny a jejich historické kořeny. Paidagogos [online], 2000, 1, [akt. 15. 11. 2000], [cit. 17. 5. 2004], Dostupné na internetu: <http://www.paidagogos.net>. ISSN 1213-3809.
- SKUTNABB-KANGAS, et all., 2003. Sharing a World of Difference: the Earth's linguistic, cultural and biological diversity. Paris: Unesco Publishing. ISBN 92-3-103917-2.
- SOBOTKOVÁ, Irena, Rodinná resilience. Československá psychologie, 2004, roč. 48, č. 3, s. 233-246. ISSN 0009-062X.
Přejít k původnímu zdroji...
- SOBOTKOVÁ, Irena, 2007. Psychologie rodiny. Praha: Portál. ISBN 80-73672502.
- STERNBERG, Robert, J., 2005. Kognitivní psychologie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-638-4.
- ŠOLCOVÁ, Iva, 2009. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada. ISBN978-80-247-2947-3.
- TAKALA, Marjatta, 1995. "They say I'm stupid, but I just don't HEAR". Helsinky: Hakapaino Oy. ISBN 95145-7004-9.
- VÁGNEROVÁ, Marie, 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 80-7178-802-3.
- VÁGNEROVÁ, Marie, 2000. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál. ISBN 80-7178-308-0.
- VÁGNEROVÁ, Marie, 1993. Variabilita a patopsychologie vývoje. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-7066-797-4.
- WEST, Kenneth, G., 2002. Dobrodružství psychického vývoje. Praha: Portál. ISBN 80-7178-684-5.
- WILMSHURST, Linda, BRUE, Alan, W., 2005. A parent's guide to special education. New York : AMACOM. ISBN 0-8144-7283-4
- ZAUTRA, Alex, J., HALL, James, MURRAY, Kate, Resilience: a new integrative approach to health and mental health research. Health Psychology Review. 2008. Vol. 2, Issue: 1, p. 41-64. ISSN 17437199
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.