e-Pedagogium 2011, 11(4):120-126 | DOI: 10.5507/epd.2011.054
The Pedagogical Condition of Student Teachers
- doc. PhDr. Eva Vyskočilová, CSc., Havlovská 17, 160 00 Praha 6
- prof. PhDr. Vlastimil ©vec, CSc., Pedagogická fakulta MU, Institut výzkumu ąkolního vzdělávání, Poříčí 31, 603 00 Brno, svec@ped.muni.cz
Klíčová slova: Teacher education, pedagogical condition, (Inter)acting with the Inner partner
The paper outlines one of the new approaches to student teachers education - the so-called psychosomatic approach. It is based on the notion of pedagogical condition which expresses the organizing of body, mental and also moral dispositions of student teachers to acting. Pedagogical condition may be developed by means of various psychosomatic disciplines which especially include the so called (Inter)acting with the Inner Partner. The authors characterize this discipline, which was introduced to Czech awareness by Ivan Vyskočil from the Theatre Faculty in Prague. They also draw attention to finding out the increase in pedagogical condition of student teachers in (Inter)acting with the Inner Partner.
Zveřejněno: 1. srpen 2011 Zobrazit citaci
Reference
- LAKOFF, G., JOHNSON, M. Metafory, kterými ľijeme. Brno: Host, 2002.
- MUSILOVÁ, M. Proč jiľ sedm let nejsem schopná napsat, co je dialogické jednání? In Vyskočil, I. (Ed): Hic sunt leones - o autorském herectví. Praha: AMU, 2003, pp. 51-52.
- SEDLÁKOVÁ, M., HOSKOVEC, J. Od raného gestaltismu k neogestaltismu. In HOSKOVEC, J., NAKONEČNÝ, M., SEDLÁKOVÁ, M. (Ed) Psychologie XX. století. Praha: Karolinum, 2002, pp. 114-150.
- VAŇKOVÁ, I., NEBESKÁ, I., SAICOVÁ-ŘÍMALOVÁ, L., ©LÉDROVÁ, J. Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Karolinum, 2005.
- VYSKOČIL, I. Úvodem. In: VYSKOČIL, I. (Ed.) Psychosomatický základ veřejného vystupování: jeho studium a výzkum. Praha: Akademie múzických umění, 2000, pp. 5-7.
- VYSKOČIL, I. Rozprava o dialogickém jednání. In: VYSKOČIL, I. A KOL. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2005, pp. 13-22.
Tento článek je publikován v reľimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umoľňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.