e-Pedagogium 2011, 11(1):106-119 | DOI: 10.5507/epd.2011.009
Úroveň podmínek výuky ICT na libereckých ZŠ
- Jan Berki, Katedra aplikované matematiky, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci, Voroněžská 13, Liberec, jan.berki@tul.cz, 485 352 304
První část výzkumu zaměřená na kvalitu a realizaci vzdělávání v oblasti Informační a komunikační technologie (ICT) na základních školách byla zaměřena na zmapování podmínek výuky. Šetření proběhlo v první polovině roku 2010 na 16 libereckých základních školách. Příspěvek popisuje nástroje, metodologii i výsledky tohoto šetření. Hlavním zdrojem informací pro komparaci zjištěných výsledků je tematická zpráva České školní inspekce z roku 2009. V rámci šetření byla stanovena kritéria hodnocení úrovně podmínek. Pod tímto termínem rozumějme vybavenost hardwarem, softwarem, personální zajištění výuky a časovou dotaci ICT předmětů. Šetření bylo realizováno v rámci projektu SGS-FP-TUL 181/2010.
Klíčová slova: Podmínky výuky ICT, hardwarová vybavenost, softwarová vybavenost, ICT předměty
The State of Conditions for Teaching ICT at Basic Schools in Liberec
The first part of the research focused on quality and delivery of education in the field of Information and Communication Technology (ICT) in basic schools was aimed at mapping the conditions of teaching. The investigation was carried out in the first half of 2010 at 16 basic schools in Liberec. This paper describes the tools, methodology and results of this investigation. The main source of information for comparing the obtained results is a thematic report of the Czech School Inspection 2009. The investigation established criteria for evaluating quality conditions. This term means hardware, software, staffing and time allocation of teaching ICT subjects. The investigation was carried out under the project SGS-FP-TUL 181/2010.
Keywords: Conditions of ICT teaching, hardware equipment, software equipment, ICT courses
Zveřejněno: 1. únor 2011 Zobrazit citaci
Reference
- RAVINGEROVÁ, J. Škola21: ICT ve školách kvalitně [online]. VÚP, c2010. Pub. 1. 6. 2010 [cit. 29. 7. 2010]. Dostupné z <http://www.vuppraha.cz/skola21-ict-ve-skolach-kvalitne>.
- MELICHÁREK, K., a kol. Úroveň ICT v základních školách v ČR: Tematická zpráva [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2009. Akt. 8. 9. 2010 [cit. 14. 5. 2010]. 20 s. Dostupné z <http://www.csicr.cz/cz/85156-uroven-ict-v-zakladnich-skolach-v-cr>.
- Rychlá šetření 2/2009: Hlavní závěry [online]. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009 [cit. 14. 5. 2010]. 23 s. Dostupné z <http://www.uiv.cz/clanek/17/1765>.
- Kvalifikovanost a aprobovanost učitelů [online]. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2009 [cit. 14. 5. 2010]. 71 s. Dostupné z <http://www.uiv.cz/clanek/725/1962>.
- RAMBOUSEK, V., a kol. Výzkum informační výchovy na základních školách. 1. vydání. Plzeň: Koniáš, 2007. 360 s. ISBN 80-86948-10-2.
- HENDL, J. Přehled statistických metod - Analýza a metaanalýza dat. 3. vydání. Praha: Portál, 2009. 696 s. ISBN 978-80-7367-482-3.
- PICEK, J. FP TUL. Testy normality [online]. 9. 7. 2010 14.09 [cit. 29. 7. 2010]. Osobní e-mailová komunikace, soubor přílohou.
- BERKI, J., DRÁBKOVÁ, J. Terminálové řešení v učebnách. In Počítač ve škole 2010: sborník příspěvků [online]. Gymnázium Vincence Makovského, Nové Město na Moravě, 2010. ISBN 978-80-254-6556-1. Dostupné z <http://gynome.nmnm.cz/konference/files/2010/sbornik/berki_drabkova.pdf>.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.