e-Pedagogium 2009, 9(3):16-29
Analýza postojů a vztahů studentů se sluchovým postižením k terciárnímu vzdělávání
- Mgr. Michaela Jirotková, Doktorandka Ústavu speciálně pedagogických studií, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, michaela-jirotkova@seznam.cz
Příspěvek je zaměřen na problematiku vysokoškolských studentů se sluchovou vadou, především na faktory, které ovlivnily jejich výběr studijního oboru. Autorku práce dále zajímal vlastní vztah a postoj studentů k možnosti získat akademické vzdělání. V závěru jsou prezentovány některé výsledky šetření.
Klíčová slova: Sluchové postižení, neslyšící, nedoslýchavý, osobnost sluchově postiženého, vzdělávání jedinců se sluchovým postižením, terciární vzdělávání, postoj ke vzdělávání, znakový jazyk
Analysis of Relations and Attitudes of Students with Hearing Disorders towards Tercial Education
The contribution is aimed at the problems of aurally handicapped university students, especially at the factors affecting their choices of their fields of studies. Further, the author was interested in the relation and attitude of students to the possibility to gain university degree itself. In conclusion, some of the research results are presented.
Keywords: Hearing disorders, deaf, hard of hearing people, personality of people with hearing disorders, education of people with hearing disorders, tercial education, attitude to education, sign language
Zveřejněno: 1. červen 2009 Zobrazit citaci
Reference
- EDELSBERGER, L. Defektologický slovník. Jinočany: nakladatelství H H, 2000. ISBN 80-86022-76-5
- GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
- HÁDKOVÁ, K. Studium sluchově postižených studentů na vysoké škole. In speciální pedagogika. Praha: UK, 2006, č. 1, roč. 6. ISSN 1211-2720
- HEŘMÁNKOVÁ, D. Podpora vyrovnávání studijních příležitostí studentů se specifickými potřebami na Univerzitě Palackého v Olomouci. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0643-8
- NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0628-1.
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-678-0
- VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.