e-Pedagogium 2006, 6(4):70-81

Měření matematické gramotnosti v rámci mezinárodního výzkumu OECD PISA v roce 2003

Anna Šlégrová
Mgr. Anna Šlégrová, Katedra matematiky, Pedagogická fakulta UP v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, tel.: 585 635 705, e-mail: a.slegrova@centrum.cz

První část příspěvku informuje o výzkumu PISA. Zaměřuje se především na rok 2003, ve kterém se ve větší míře zkoumala matematická gramotnost. Popisuje jednotlivé složky matematické gramotnosti a jejich vzájemnou provázanost. Druhá část obsahuje ukázku úloh, které byly ve výzkumu použity, a jejich analýzu z hlediska jednotlivých kompetencí.

Klíčová slova: Výzkum PISA, matematická gramotnost, matematické kompetence, matematizace, typy úloh

Assessing mathematical literacy within the OECD/PISA research in 2003

This paper comprises two parts. In the first one, the PISA research is introduced. The main period of focus is 2003, when mathematical literacy was investigated in greater detail. Individual components of mathematical literacy are described and their mutual interrelatedness is outlined. The second part provides a sample of problems that served as stimuli in the research. Their analysis with respect to individual mathematical skills is demonstrated.

Keywords: The PISA research, mathematical literacy, mathematical skills, mathematization, types of mathematical problems

Zveřejněno: 1. srpen 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šlégrová, A. (2006). Měření matematické gramotnosti v rámci mezinárodního výzkumu OECD PISA v roce 2003. e-Pedagogium6(4), 70-81
Stáhnout citaci

Reference

  1. Koncepce matematické gramotnosti ve výzkumu PISA 2003. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2004.
  2. Koncepce řešení problémových úloh ve výzkumu PISA 2003. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2003.
  3. Koucký, J., Kovařovic, J.: Učení pro život. Výsledky výzkumu OECD PISA 2003. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2004.
  4. Úlohy pro měření čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti (patnáctiletých žáků). Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2000.
  5. Ústav pro informace ve vzdělávání: Informace o výzkumu PISA (online), (cit. 27. 10. 2006). Dostupné na : http://www.uiv.cz/clanek/260/283.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.