e-Pedagogium 2002, 2(2):69-82

Reflexe a pregraduální didaktická příprava učitele

Danuše Nezvalová
Pedagogická fakulta UP Olomouc

Koncept reflexe a sebereflexe se v poslední době stává velice důležitým v procesu přípravy budoucího učitele. Tento koncept ovšem není jediným teoretickým východiskem při vytváření profesionálních dovedností. Je účinné také zahrnout konstruktivistickou teorii učení. Pokud profesionální příprava budoucích učitelů má pomoci rozvíjet jejich profesionální dovednosti, pak musí vycházet ze snahy porozumět jejich prekonceptům a subjektivním teoriím. Vhodně koncipované programy v pregraduální přípravě učitelů spolu s adekvátními strategiemi a technikami mohou pomoci studentům učitelství rozvíjet jejich didaktické myšlení a jednání.

Klíčová slova: reflexe, sebereflexe, konstruktivismus, konstruktivistická teorie učení, technická reflexe, reflexe v činnosti a po činnosti, poradní reflexe, osobní reflexe, kritická reflexe, akční výzkum, případová studie, mikrovyučování, referování a vzájemné komentování referátů s využitím reflexe a sebereflexe.

Recently concepts reflection and self-reflection became very important in the process of pre-service training of prospective teachers. This concept is not only one theoretical fundament for formation of professional skills. It seems to be very useful to involve also constructivist theory of learning. On the condition that the professional training of prospective teachers should have to help in the developing of their professional skills then it has to come out from the effort of understanding of their pre-concepts and subjective (individual) theory. Well designed programs of pre-service training of teachers with adequate strategies and theories can help students to develop their didactical thinking and actions.

Zveřejněno: 1. duben 2002  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nezvalová, D. (2002). Reflexe a pregraduální didaktická příprava učitele. e-Pedagogium2(2), 69-82
Stáhnout citaci

Reference

  1. Anderson, R.C. (1984). Some reflection on the acquisition of knowledge. Educational Researcher 13 (9), p.5-10. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Calderhead, J. (1987). Exploring Teacher's Thinking. London: Casseil.Calderhead, J. (1989). The Development of Konwledge Stuctures in Learning to Teach. In: Calderhead, J. (Ed). Teachers' Professional Learning. London: The Falmes Press.
  3. Feiman-Nemser, J. (1983). Learning to teach. In: Schulman, L.S., Sykes, G.(Eds). Handbook of teaching and policy. New York: Longman.
  4. Fullan, M. (1991). The new meaning of educational change. London. Cassell.
  5. Korthagen, F.A.J. (1985). Reflective teaching and pre-service teacher education in the Netherlands. Journal of Teacher Education 36 (5), p. 11-15. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Korthagen, F.A.J.(1992). Techniques for stimulating reflection in teacher education seminars. Teaching and Teacher Education 8, (3), p. 265-274. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Lambert, L. (1995). The Constructivist Leader. New York: Teachers College Press.
  8. Lortie, D.(1975). Schoolteacher. A sociological study. Chicago: University of Chicago Press.
  9. Kantorková, H. (1998). Strategie řešení problému učitelské přípravy pro 21. století. In: Nezvalová, D. (Red.) Připravujeme učitele pro 21. století a vstup do Evropy? Sborník z konference. Olomouc: Vydavatelství UP, s. 132-136.
  10. Nezvalová, D. (1993). Metody výuky, jejich realizace a reflexe. Habilitační práce. Olomouc: Pedagogická fakulta.
  11. Nezvalová, D. (1994). Reflexe v pregraduální přípravě učitele. Pedagogika, 44, 1994, č.3, s. 241-245.
  12. Nezvalová, D. (1998). Reflexe v pregraduální přípravě učitelů (zahraniční zkušenosti). Pedagogická orientace 1988, č. 4, s. 33-42.
  13. Piaget, J. (1970). Piaget's theory. In: Mussen, P. (Ed.), Carmichael's manual of child psychology (vol.1). New York. Wiley.
  14. Schon, D.A. (1983). The Reflective Practitioner. New York: Temple-Smith.
  15. Schon, D.A.(1987) Educating the reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
  16. Slavík, J., Siňor, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, roč. 43, č.2, s. 155.
  17. Spilková, V. (1995). Gradace praktické přípravy, "reflexivní praxe" v novém modelu studia na PedF UK. In: Sborník Teorie v pedagogické praxi, praxe v pedagogické teorii v učitelském studiu. Brno: Paido. s. 62-64.
  18. Spilková, V. (1997). Proměny promární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: Pedagogická fakulta UK.
  19. Svatoš, T. (1996). Sebereflexivní motivy v učitelském studiu In. Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU. s. 74-83.
  20. Švec, V. (1994). Autodiagnostika pedagogické činnosti učitele-módnost, nebo potřeba? Pedagogika, 44, č.2, s. 105-112.
  21. Švec, V. (1996). Sebereflexe studentů v pregraduální didaktické přípravě. Pedagogika, 46, č.3, s. 266-276.
  22. Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: Problémy a inspirace. Brno, Paido.
  23. Švec, V., Stránský, Z. (1994). Náměty k autodiagnostice a sebezdokonalování pedagogické činnosti vysokoškolského učitele. Brno: Paido.
  24. Tom, A. (1985). Inquiring into Inqury-oriented Teacher Education. Journal of Teacher Education, 36 (5), s. 35 - 44. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Valli, l. (1992). Reflective Teacher Education. Cases and critiques. New York. State University of New York Press.
  26. Vonk, J.H.C. (1983). Problems of beginning teacher. European Journal of Teacher Education 8, p. 307-319. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Watzlawick, P., Weakland, J., Fisch, R.(1974). Change: principles of problem formation and problem resolution. New York: Norton.
  28. Watzlawick, P. (1978). The language of change. New York: Basic Books.
  29. Zeichner, K., Tabachnik, B. (1981). Are the effects of university teacher education "washed out" by school experience? Journal of Teacher Education, 1981, (3), p.7-11. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Zeichner, K. M.(1983). Alternative paradigms of teacher education. Journal of Teacher Education 34 (3), p. 3-9. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Zeichner, K. (1987). Preparing reflective teachers. International Journal of Education Research, 1987, 11, p. 565-575. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Zeichner, K., Liston, D. (1987). Teaching Student Teachers to Reflect. Harvard Education Review, 57, 1. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.