e-Pedagogium 2002, 2(2):34-45
Některé trendy v počáteční přípravě učitelů v zemích Evropské unie
- Pedagogická fakulta UP Olomouc
K popisu trendů v přípravném vzdělávání učitelů v zemích Evropské unie je použito tří typů proměnných: kontextové, institucionální a kurikulární. V článku jsou také popsány základní modely struktury programů. V závěru je provedeno srovnání počáteční přípravy učitelů pro II. stupeň základních škol a pro střední školy a přehled je uveden ve dvou tabulkách.
Klíčová slova: počáteční příprava učitelů, trendy v počáteční přípravě učitelů, kontextuální proměnné, institucionální proměnné, kurikulární proměnné, struktura programů, dvoufázový model, jednofázový model, integrovaný program, paralelní program, souběžný program, komparace počáteční přípravy učitelů nižšího a vyššího stupně středních škol.
To describe the trends in the developments in pre-service teacher training in EU countries three sets of variables are used: context variables, institutional variables and curriculum variables. There are also described basic models of program structure. In the end the comparison of the pre-service teacher training for the teachers of lower and upper secondary schools was done and final overview is showed in two tables.
Takřka ve všech evropských zemích je učitelské vzdělávání středem pozornosti a s tím souvisejících dalších změn. Na jedné straně jsou hodnoceny výsledky hlavních změn v posledním desetiletí, na druhé straně se začínají uplatňovat požadavky na učitelskou profesi z pohledu posledního vývoje v Evropském unii.
Ve srovnání s minulými lety se učitelské vzdělávání stává opět veřejným zájmem. Ve většině evropských zemí se klade prioritní důraz na kontinuální růst kvality učitelského vzdělávání. Z některých dokumentů, týkajících se vzdělávací politiky v mnohých evropských zemích, vyplývá snaha o racionalizaci vzdělávacího systému a s tím související snaha o více prakticky a společensky orientovanou přípravu učitele.
V rámci Evropské unie se stává i oblast vzdělávání více unifikovanou. To vede k rostoucí internacionalizaci jak vzdělávání tak i počáteční přípravy učitelů. Současné srovnávání trendů v počátečním vzdělávání učitelů ukazuje, že přes existující kulturní rozdíly systémy se vyvíjejí víceméně stejně. V mnoha evropských zemích standardy učitelského vzdělávání jsou si velmi blízké.Taktéž problémy učitelského vzdělávání jsou velmi podobné.
V posledním desetiletí v mnoha evropských zemích dochází k racionalizaci vzdělávacího sektoru a tudíž i vzdělávání učitelů, zejména pod tlakem jeho financování. V mnoha zemích to vede k rostoucí míře kontroly počáteční učitelské přípravy a dalšího vzdělávání učitelů vládními orgány, na druhé straně uplatňování více manažérského způsobu vede k rostoucí efektivitě v tomto sektoru.
Zveřejněno: 1. duben 2002 Zobrazit citaci
Reference
- Bruce, M. Teacher Education and the Erasmus Programme. Brussels, ATEE 1991.
- Vonk, J.H.C. Professional Preparation and Development of Teachers in Europe. Regional Report on the pre and in-service Training of Teachers. Arlington, UNESCO/ICET, 1989.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.