e-Pedagogium 2002, 2(2):19-25
Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 7. ročník ZŠ
- Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci
Článek obsahuje poznatky o hodnocení náročnosti textu šesti současných českých učebnic přírodopisu pro 7. ročník základních škol. Metodické postupy analýz byly voleny dle Průchy. Z dosažených výsledků hodnocení vyplývá, že nejnižší náročnost textu se ukázala u knihy nakladatelství Jinan (26,42 bodu) a pak u knihy nakladatelství Scientia (29,04 bodu). U obou učebnic dosahoval koeficient hustoty odborné informace obdobných hodnot: 24,43 % a 25,46 %.
Klíčová slova: Učebnice přírodopisu, hodnocení obtížnosti textu, hustota odborné informace.
This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of six present Czech biology textbooks for the seventh year of the primary education. The evaluation methods were realized according to Průcha. Obtained results show - the textbook of Jinan publishing company and the textbook of Scientia publishing company were not as difficult as the others (text difficulties made 26,42 points and 29,04 points). The density of the scientific information achieved similar values: 24,43 % and 25,46 %.
Keywords: Biology textbooks, evaluation of the text difficulties, density of the scientific information.
Zveřejněno: 1. duben 2002 Zobrazit citaci
Reference
- BJÖRNSSON, G.H., 1968, Bokförlaget Liber. Stockholm, Läsbarhet: 36- 52.
- CHOPPIN, A., 1992, Les Manuals Scolaires: Historie et Actualité. Paris, INRP: 27-72.
- GAVORA, P., 1992, Žiak a text. Bratislava, SPN: 16-43.
- JOHNSEN, E, B, 1993, Textbooks in the Kaleidoskope. Oslo, Scandinavian University Press: 151-169.
- MISTRÍK, J., 1968, Meranie zrozumitelnosti prehovoru. Slovenská reč, 3: 171-178.
- NESTLER, K., 1974, Zur Wirkung lexikalischer und syntaktisher Textmerkmale auf das Lernergebnis. Informationen zu Schulbuchfragen, 17: 63 - 73.
- PLUSKAL, M., 1996, Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení. Habilitační práce, Pedagogická fakulta UP v Olomouci: 152.
- PRŮCHA, J., 1984, Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha, SMTL: 96.
- PRŮCHA, J., 1989, Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha, ÚÚVPP: 118.
- PRŮCHA, J., 1997, Moderní pedagogika. Praha, Portál: 279.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.