e-Pedagogium 2007, 7(4):18-33
Subjective importance as a factor influencing evaluation of life situations
- Irena Plevová, Eva Urbanovská, Katedra psychologie a patopsychologie, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého Olomouc, Žižkovo nám. 5, 772 40 Olomouc, tel.: 585 635 210, 585 635 212, e-mail: irena.plevova@post.cz, evaurb@volny.cz
The article summarises partial results of two research intentions. The aim of the first one was to analyse the subjectively perceived measure of stress of pupils in the school environment according to gender, age and type of school. The aim of the second one was to find out the attribution style of university students in relation to their self-consciousness and achievement motivation. In our article we presented partial results of both researches with focus on the factor of "subjective evaluation" in stress situation as well as in various life situations offered by questionnaire ASQ.
Both researches confirm that the factor of subjective evaluation appears important in perceiving stress situations at school as well as situations offered by questionnaire ASQ.
Keywords: Subjective evaluation, school, stress situation, gender differences, achievement, interpersonal relations
Published: August 1, 2007 Show citation
References
- BAČOVÁ, V., MIKULÁŠKOVÁ, G. Rodové presvedčenia a rodové identifikácie adolescentných chlapcov a dievčat. Československá psychologie. 2000, roč. 44, č. 1, s. 26-44.
- BAČOVÁ, V., MATEJOVSKÁ, I.. Maskulinita ako sociálna norma u adolescentných chlapcov a dievčat. Československá psychologie. 2003, roč. 47, čís. 1, s. 19-30.
- BALCAR, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN, 1983.
- BECK, A., T., RUSH, A., J., SHAW, B., F., EMERY, G. Cognitive therapy of depression. USA by The Guilford Press, 1980. ISBN 0-47127-727-4.
- BECK, A., T. Kognitivní terapie a emoční poruchy. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-032-1.
- BINAROVÁ, I., PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I., URBANOVSKÁ, E. Výzkum vzájemného vztahu působení zátěžových situací a některých osobnostních charakteristik dětí a mládeže. In: KRÁTOŠKA, J., ŠTEIGL, J., KONEČNÝ, J. (Eds.) Antropologický obraz populace moravských lokalit. Svazek 5. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1148-2 (svazek 5). ISBN 80-244-1151-2 (soubor).
- BURUS, R., B. The Self Concept in theory, measurement, development and behavior. Langman Group Lilmited, London, 1979.
- ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
- FITTS, W. H. Tennessee self concept scale. Nashville: Counselor Recordings and Tests, 1965.
- GRECMANOVÁ, H. Waldorfská škola. In: ASSENZA, D. (Eds.) Přístup k dětem podle individuálního psychického vývoje. 8. díl. Olomouc: A & M Publishing, 2007, s. 140-157.
- HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998.
- HODGES, F., FELLING, J. P. J. Consult. and Clinical Psychol. 1970, roč. 34, č. 3, s. 333-337.
Go to original source...
- LAZARUS, R. S., FOLKMAN, S. Stress, appraisal, and coping. New York: Springer, 1984.
- MLČÁK, Z. Psychická zátěž u dětí základní školy. Ostrava: OU, 1999. ISBN
- NITSCH, J. R. Stress - Theorien. Untersuchungen, Massnahmen. Bern, Stuttgart, Wien, H. Huber, 1981.
- ORAVCOVÁ, J. Analýza frekvencie typu záťažových situácií prežívaných študentmi v súvislosti so vzťahom k náboženstvu. In: Academia, roč. XV, č. 3, Bratislava: Ústav informácií a prognóz školstva, 2004. ISSN: 1335-5864.
- PARDEL, T., MARŠÁLOVÁ, L., HRABOVSKÁ, A. Dotazník motivácie výkonu. Bratislava: Psychodiagn. a did. testy, 1984.
- PETERSON, CH., SEMMEL, A., BAEYER, C., ABRAMSON, L., Y., METALSKY, G., I., SELIGMAN, M., E., P. The Attributional Style Questionnaire, Cognitive Therapy and Research. Vo. 6, No. 3, 1982, s. 287-300.
Go to original source...
- POON, W.-T., LAU, S.. Coping with failure: Relationship with self-concept discrepancy and attributional style. Journal of Social Psychology. 1999, roč. 139, čís. 5, s. 639-654.
Go to original source...
- ROGERS, C. R. Způsob bytí: klíčová témata humanistické psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.
- SENKA, J. Výsledky skúmania zvládacích procesov vo Výskumnom ústave detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave. Psychológia a patopsychológia dieťata. 1997, roč. 32, čís. 2, s. 131-139.
Go to original source...
- URBANOVSKÁ, E. The Sensitiveness of the teenagers to the school strain (The analysis of the questionnaire of the stress situations) In REHULKA, E. (et al.) School and Health 21 (2) Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-138-6, s. 257-271.
- YUNGMAN, B. H. Assessing Behavioral Adjustment to School. Br. J. Educ. Psychol., 1979, roč. 49, s. 258-264.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.