e-Pedagogium 2018, 18(1):102-109 | DOI: 10.5507/epd.2018.010
The development of Austrian education with an accent on the legislative development of secondary education
- JUDr. Zdenka Nováková, Ph.D., Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta UP v Olomouci, 771 40 Žižkovo nám. 5, E-mail: zdenka.novakova@upol.cz
The presented text is an overview study about historical changes in secondary education and the status of schools in given time stages offering a comprehensive view of the development of secondary education in the context of legislative changes since the beginning of the 19th century. It focuses on transformational activities from the Revolutionary Year of 1848, the political relaxation of the 1960s, followed by a reflection on the status of schools towards the Church, the Marchett's Reform of 1908, which brought significant changes to Austrian secondary education and the subsequent partial reform of education until 1918, including the development of girls' education as a new category in the education system, with an emphasis on legislative adjustments that have a major impact on the key areas with which education faces.
The study is a partial output from IGA PdF 2017/036 - History of Education and History of Pedagogy (metanarative function of the history of education in the Czech educational thinking of 20th century, new themes and trends).
Keywords: secondary education, school status, legislation, transformation of education, reform efforts, girls' secondary education
Published: March 1, 2018 Show citation
References
- Beran, K. (2006). Právnické osoby veřejného práva. Praha: Linde Praha.
- Čapka, F. (2017). Dějiny zemí Koruny české v datech - směřování k samostatnému státu. On-line. Dostupné z: https://www.libri.cz/databaze/dejiny/text/t70.html.
- Drtina, F. (1931). Spisy Františka Drtiny. Svazek IV. - Reforma školství - soubor statí. Praha: Jan Laichter.
- Kádner, O. (1929). Vývoj a dnešní soustava školství, I. díl. Praha: Sfinx Bohumil Janda v Praze.
- Kádner, O. (1981). Pedagogika, školství a jejich dějiny. Praha: SPN Praha.
- Kopáč, J. (1968). Dějiny české školy a pedagogiky v letech 1867-1914. Brno: UJEP.
- Kováříček, V. (1984). Prameny k dějinám školství I. Olomouc: UP Olomouc.
- Králíková, M. a kol. (1977). Nástin vývoje všeobecného vzdělávání v českých zemích. Praha: SPN Praha.
- Rýdl, K. (2010). K vývoji správy a řízení školství v českých zemích I. (1774-1989). Pardubice: FF UP.
- Řezníčková, K. (2007). Študáci a kantoři za starého Rakouska. České střední školy v letech 1867-1918. Praha: Libri.
- Šafránek, J. (1898). Za českou osvětu: obrázky z dějin českého školství středního. Praha: J. Otto.
- Šafránek, J. (1918). Školy české: obraz jejich vývoje a osudů, sv. II., rok 1848-1913. Praha: Matice česká.
- Urban, O. (2000). České a slovenské dějiny do roku 1918 (Vyd. 2.). Praha: Nakladatelství Aleš Skřivan ml.
- Virtuální knihovna právních předpisů - Říšská sbírka zákonů. Moravská sbírka zákonů. Brno: PFMU. (2017). Dostupné z: https://is.muni.cz/do/1499/el/estud/praf/ps09/dlibrary/web/rs.html
- ALEX Historische Rechts- und Gesetzestexte Online. Rakouská národní knihovna. (2017). Dostupné z: http://alex.onb.ac.at/cgi-content/alex?aid=lbo&datum=1897&page=63&size=45.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.