e-Pedagogium 2018, 18(1):47-57 | DOI: 10.5507/epd.2018.005

"You're Bragging Here While Having a Sweatshirt for Twenty Bucks": Socioeconomic Antagonisms in a School Class

Radek Vorlíček
Mgr. et Mgr. Radek Vorlíček, Ph.D., Katedra sociální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové, Hradecká 1227, 500 03 Hradec Králové, E-mail: Vorlicek.r@gmail.com

In this article, I examine the process of social stratification in the school class, and record the context in which the inclusion or exclusion of those who are seen as the bearers of an identity other than the group dominant identity takes place, and whether it has the character of ethnic or social class. Special attention is paid to the interrelations among various sociodemographic categories. The article raises complex questions about the social inclusion and exclusion dynamics in educational settings. The article is based on qualitative inductive and ethnographic fieldwork. Ethnographic observations play a key role in this fieldwork.

Keywords: interethnic relationship, social interaction, ethnicity, socioeconomic status, Roma pupil, elementary school

Published: March 1, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vorlíček, R. (2018). "You're Bragging Here While Having a Sweatshirt for Twenty Bucks": Socioeconomic Antagonisms in a School Class. e-Pedagogium18(1), 47-57. doi: 10.5507/epd.2018.005
Download citation

References

  1. Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum.
  2. Booth, T., & Ainscow, M. (2007). Ukazatel inkluze: Rozvoj učení a zapojení ve školách [online]. Redakce a produkce výroby pro CSIE Mark Vaughan. Rytmus o. s. Dostupné z: www.ferovaskola.cz/data/downloads/Index_inkluze.pdf [cit. 2014-02-15].
  3. Eriksen, T. H. (2007). Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton.
  4. Fay, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd: multikulturní přístup. Praha: Sociologické nakladatelství.
  5. Homans, G., C. (1950). The Human Group. New York, Harcourt.
  6. Hymes, D. H. (1972). Introduction. In Cazden, C. B., In Hymes, D., & In John, V. P. Functions of language in the classroom. New York [etc.]: Teachers College Press.
  7. Hymes, D. (1980). Language in education: ethnolinguistic essays. Center for Applied Linguistics. Washington, D. C.: Center for Applied Linguistics.
  8. Jarkovská, L., Lišková, K., & Obrovská, J. (2015). Zapadnout a nelišit se, nebo trvat na své jinakosti? Dynamika etnicky smíšených kolektivů školních tříd. In Jarkovská, L. et al. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Vyd. 1. Praha: Portál.
  9. Keller J. (2016). Přehlížená inkluze. Deník Právo, 1. března 2016.
  10. Levinson, B. A., & Pollock, M. (2011). A companion to the anthropology of education. Chichester, West Sussex; Malden, MA: Wiley-Blackwell. Go to original source...
  11. Marcus, G. E. (1995). Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography. Annual Review of Anthropology 24. Go to original source...
  12. Marcus, G. E. (1998). Ethnography through thick and thin. Princeton, N. J.: Princeton University Press. Go to original source...
  13. Mead, M. (1972). Coming of age in Samoa: a psychological study of promitive youth for western civilisation. New York: Morrow Quill.
  14. Patterson, O. (1998). The Ordeal Of Integration: Progress And Resentment in America's "Racial" Crisis. Washington, D.C. : Civitas/Counterpoint.
  15. Pullmann, M. (2014). Třída. In Storchová, L. a kol. Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Praha: Scriptorium.
  16. Sluka, A. Jeffrey. (1992). The Anthropology of Conflict. In Nordstrom, C. The paths to domination, resistance, and terror. Berkeley u.a: Univ. of California Press.
  17. Spindler, G. D. (1974). Education and cultural process: toward an anthropology of education. New York: Holt, Rinehart and Winston. Go to original source...
  18. Spindler, G. D. (1963). Education and culture: anthropological approaches. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  19. Spindler, G. D. (2000). Fifty years of anthropology and education 1950-2000: a Spindler anthology. Mahwah, N. J., London: Lawrence Erlbaum Associates. Go to original source...
  20. Šafr, J. (ed.). (2008). Sociální distance, interakce, relace a kategorizace: alternativní teoretické perspektivy studia sociální stratifikace. 1. vyd. Praha: Akademie věd České republiky, Sociologický ústav.
  21. Tannenbergerová, M. (2016). Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? [E-kniha]. Praha: Wolters Kluwer.
  22. Vorlíček, R. (2014). Dynamika sociální inkluze a exkluze v rámci výchovně-vzdělávacích institucí. Diplomová práce. Pardubice: Univerzita Pardubice, Filozofická fakulta.
  23. Vorlíček, R. (2016). "Vy jste dole, my nahoře": Sociální a etnické hranice v základní škole. Lidé města/Urban People, 18(3).
  24. Vorlíček, R. (2017a). "Vyvolení, outsideři a Romové": Selekce žáků v základní škole s výběrovými třídami. Slovenský národopis, 65(1).
  25. Vorlíček, R. (2017b). "S odlišností se nekamarádíme": sociální exkluze žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. AntropoWebzin, 1-2/2017, 21-29.
  26. Vorlíček, R. (2017c): "Už nechceme chodit do školy společně s romskými dětmi": segregace v obci a slovenském vzdělávacím systému. Anthropologia integra, 8(1), 45-52. https://doi.org/10.5817/AI2017-1-45 Go to original source...
  27. Vojtíšková, K. (2011). Školní úspěšnost a její (re)produkce na základní škole. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 47(5). Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.