e-Pedagogium 2016, 16(3):101-117 | DOI: 10.5507/epd.2016.035
Self-regulated learning as a factor influencing the rate of cheating by students
- Mgr. Anna Římánková, Ústav pedagogických věd, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Arna Nováka 1, 602 00 Brno, E-mail: anna.rimankova@mail.muni.cz
The term self-regulated learning is becoming an important topic in education and psychology. Individual self-regulation skills or competences are among the key terms of educational aims. This paper shows that a high rate of self-regulation of students does not necessarily bring only positive effects to the school environment. It shows that some self-regulation skills increase the rate of particular types of students' cheating with differences between men and women. The results of this study are based on a quantitative study of a random sample of 346 students of secondary/high schools in Brno. For collecting the data, a method of questionnaire was used. The self-regulated learning and cheating was divided into individual dimensions according to the factor analysis, which allowed a more detailed study of the influences between the variables.
Keywords: self-regulated learning and self-regulation skills, cheating, sex, secondary/high school pupils and students
Published: June 1, 2016 Show citation
References
- Anderman, E. M., Griesinger, T., & Westerfield, G. (1998). Motivation and cheating during early adolescence. Journal of Educational Psychology, 90(1), 84-93.
Go to original source...
- Cizek, G. J. (2003). Detecting and preventing classroom cheating (1st ed.). Thousand Oaks: Corwin Press.
- Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele (2nd ed.). Praha: Portál.
- Dunn, K. E., Lo, W.-J., Mulvenon, S. W., & Sutcliffe, R. (2012). Revisiting the motivated strategies for learning questionnaire: A theoretical and statistical reevaluation of the metacognitive self-regulation and effort regulation subscales. Educational and Psychological Measurement, 72(2), 312-331.
Go to original source...
- Foltýnová, D. (2008). Vliv metakognitivních strategií na rozvoj dovedností žáků autoregulovat své učení při osvojování zeměpisného učiva (Disertační práce). Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
- Galloway, M. K. (2012). Cheating in advantaged high schools: Prevalence, justifications, and possibilities for change. Ethics and Behavior, 22(5), 378-399.
Go to original source...
- Helus, Z., & Pavelková, I. (1992). Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizaci školy. Pedagogika, 42(2), 197-207.
- Hrbáčková, K. (2011). Rozvoj autoregulace učení studentů (1st ed.). Praha: Hnutí R.
- Hrbáčková, K., Vávrová, S., Hladík, J., Švec, V., & Novotná, J. (2010). Kognitivní a nonkognitivní determinanty rozvoje autoregulace učení studentů (1st ed.). Brno: Paido.
- Jakešová, J. (2011). Motivační aspekty autoregulace učení: od vymezení problematiky k diagnostice. In Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje (1st ed., pp. 161-174). Brno: Masarykova univerzita.
- Jakešová, J. (2012). Motivační aspekty autoregulace učení: adaptace výzkumného nástroje. In Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky (1st ed., pp. 283-300). Brno: Masarykova univerzita.
- Jakešová, J. (2013). Motivace v procesu autoregulace učení: výsledky empirického šetření. In Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům (1st ed., pp. 104-121). Brno: Masarykova univerzita.
- Mareš, J. (2005). Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 55(2), 310-335.
- McLaughlin, R. D., & Ross, S. M. (1989). Student cheating in high school: A case of moral reasoning vs. "fuzzy logic". The High School Journal, 72(3), 97-104.
- Midgley, C., & Anderman, E. M. (2004). Changes in self-reported academic cheating across the transition from middle school to high school. Contemporary Educational Psychology, 29(4), 499-517.
Go to original source...
- Miller, A., Murdock, T. B., Anderman, E. M., & Poindexter, A. L. (2007). Who are all these cheaters? characteristics of academically dishonest students. In Psychology of academic cheating (pp. 9-32). Armsterdam; Boston: Elsevier Academic Press.
Go to original source...
- Pintrich, P. R. (Ed.). (1991). A manual for the use of the motivational strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: University of Michigan, School of Education. Retrieved from files. eric.ed.gov/fulltext/ED338122.pdf
- Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and selfregulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16(4), 385-407.
Go to original source...
- Římánková, A. (2015). Faktory ovlivňující podvádění studentů středních škol (Diplomová práce, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Brno). Retrieved from http://is.muni.cz/th/371639/ff_m/
- Smetáčková, I. (2010). Běžný den v životě žen a mužů - představy dívek a chlapců o vlastní budoucnosti. Studia paedagogica, 15(1), 107-124.
- Taylor, L., Pogrebin, M., & Dodge, M. (Eds.). (2002). Advanced placement-advanced pressures: Academic dishonesty among elite high school students. Educational Studies, 33(4), 403-421.
- Vacek, P. (2013). Psychologie morálky a výchova charakteru žáků (2nd ed.). Hradec Králové: Gaudeamus.
- Vrbová, J. (2011). Recenze: Davis, S. F., Drinan P. F., & Bertram Gallanty, T. (2009). Cheating in school: what we know and what we can do (Podvádění ve škole: co víme a co můžeme dělat). Pedagogická orientace, 21(4), 514-517.
- Vrbová, J., & Stuchlíková, I. (2012). Školní podvádění starších žáků: pilotní studie. Pedagogika, 62(3), 317-331.
- Výzkumný ústav pedagogický. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (1st ed.). Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
- Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practise, 41(2), 64-70.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.