e-Pedagogium 2016, 16(1):51-64 | DOI: 10.5507/epd.2016.005
Timbre and phonemic hearing of pre-school children with atypical speech development
- Mgr. Milena Kmentová, Katedra hudební výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze, Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1, E-mail: milenecka@email.cz
Purpose of this paper is to inform the professional audience, how the view on timbre and phonemic hearing from the point of view of musical psychology, linguistics, logopaedics and neurophysiology evolves. Readers will be presented with methods and the outcome of the author's field research that aimed at assessment of quality of timbre and phonemic hearing and auditory attention of pre-school children with speech disorders and a different mother tongue.
The research is a part of the project Music as a significant mean of speech and language cultivation in preschool children that was financed by the grant GAUK (no. 934213).
Keywords: Timbre hearing, phonemic hearing, hearing attention, pre-school children with disturbed communication skills, pre-school children with a different mother tongue
Published: February 1, 2016 Show citation
References
- Belin, P., Zatorre, R. J., Lafaille, P., Ahad, P., & Pike, B. (2000). Voice-selective areas in human auditory cortex. Nature, 403.
Go to original source...
- Cvrček, V. (2015). Mluvnice současné češtiny. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
- Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál.
- Hála, B., & Sovák, M. (1962). Hlas - řeč - sluch: základy fonetiky a logopedie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Chladná, A. (1968). Hudba pro nejmenší: metodika hudební výchovy dětí do tří let. Praha: Panton.
- Kodejška, M., & Váňová, H. (1989). Hudební výchova dětí předškolního věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Koukolík, F. (2012). Lidský mozek: [funkční systémy, norma a poruchy]. Praha: Galén.
- Kutálková, D. (2005). Logopedická prevence. Průvodce vývojem dětské řeči. Praha: Portál.
- Leonťiev, A. N. & Gippenrejter, J. B. (1959). Analiz sistemnogo strojenija vosprijitanija. Soobščenije VIII. Vlijanija rodnogo jazyka na formirovanije slucha. In Doklady APN RSFRSR 1959/2.
- Love, R. J., Webb, W. G. (2009). Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál.
- Nazajkinskij, J. (1980). O psychológii hudobného vnímania. Bratislava: Opus.
- Poledňák, I. (1984). Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon.
- Sacks, O. (2009). Musicophilia: příběhy o vlivu hudby na lidský mozek. Praha: Dybbuk.
- Sedlák, F., & Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
- Šiška, Z. (2003). Fonetika a fonologie. Olomouc: Univerzita Palackého.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.