e-Pedagogium 2015, 15(3):26-39 | DOI: 10.5507/epd.2015.031
Notes on Methodological Issues of History of Education
- doc. PhDr. Jaroslav Ko»a, Katedra pedagogiky, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, nám. J. Palacha 2, 116 38 Praha 1, E-mail: jaroslav.kota@cuni.cz
The author outlines the development of definitions of history of education in the introductory part. Subsequently, he points out its relation to comparative education; he further addresses the issue of understanding of history in the positivist and hermeneutic approaches. The text also pays attention to evaluation of issues which have got out of sight of the researchers in the field of history of education; what is also mentioned is the unacceptable nationalistic aspect of this history.
Keywords: history of education, positivism, hermeneutics, interpretation, manipulation of history
Published: June 1, 2015 Show citation
References
- Adorno, T. W. (1990). Gesammelte Schriften: Bd. 8/1. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verl.
- Burckhardt, J. (1971). Úvahy o světových dějinách. Praha: Melantrich.
- Černý, J. (Ed.). (1906). Průvodce organisovaného učitele. Praha: ZÚS.
- Dilthey, W. (1980). ®ivot a dejinné vedomie. Bratislava: Pravda.
- Gadamer, H.-G. (1994). Problém dějinného vědomí. Praha: Filozofia.
- Gadamer, H.-G. (2010). Pravda a metoda. Nárys filosofické hermeneutiky. I. Díl. Praha: Triáda.
- Gadamer, H.-G. (2011). Pravda a metoda. Dodatky/rejstříky. II. díl. Praha: Triáda.
- Gercen, A. I. (1960). Diletantismus ve vědě. Praha: SNPL.
- Havelka, M. (2001). Dějiny a smysl. Praha: Lidové noviny.
- Hegel, G., W., F. (1952). Úvod k dějinám filosofie. Praha: Rovnost.
- Hegel, G., W., F. (1960). Fenomenologie ducha. Praha: NČSAV.
- Hegel, G., W., F. (1961). Dějiny filosofie. I. Praha: NČSAV.
- Holubec, S. (2014). Jiří ©ubrt, Jiří Vinopal a kol.: Historické vědomí obyvatelstva české republiky perspektivou sociologického výzkumu. Praha: Karolinum 2013, 258 s. Sociologický časopis. 50, 2014, 1., 131-134
- Chlup. O., Kubálek, J. & Uher, J. Pedagogická encyklopedie. II. díl. Praha: Novina, 1939.
- Iggers, G., G. (2002). Dějepisectví ve 20. století. Praha: Lidové noviny.
- Kádner, O. (1923). Dějiny pedagogiky. I. díl. Praha: nákladem Grafické unie.
- Kádner, O. (1929). Vývoj a dneąní soustava ąkolství. I. díl. Praha: Sfinx Bohumil Janda.
- Kasper, T. & Kasperová, (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
- Klika, J. & Sokol, J., (Eds.). (1891-1909). Stručný slovník paedagogický. Abecední soubor nejdůleľitějąích nauk z paedagogiky, hodegetiky a didaktiky, z methodiky obecné a metodik zvláątních, z dějin vychovatelství a ąkolství, ze zákonodárství ąkolního a statistiky ąkolní v zemích naąich a cizích i z pomocných věd vychovatelských: diaetetiky, psychologie, ethiky, sociologie a logiky. I.-VI. díl., Praha: Ústřední spolek jednot učitelských.
- Ko»a, J. (2010). Vybrané problémy profesionalizace učitelů v postmoderní době, In Krykorková, H. & Váňová, R. Učitel v současné ąkole. Praha: FFUK.
- Krejčí, F. (1933). Heglova filozofie dějin. Praha: Volná myąlenka.
- Liessmann, K. P. (2010). Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.
- Peąková, J. (1963). Utopický socialismus v Čechách v XIX. století. Praha: Svobodné slovo.
- Peąková, J. (1991). Já člověk… aneb jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: SPN. Peąková, J. (1998). Role vědomí v dějinách a jiné eseje. Praha: Lidové noviny.
- Projev proděkana FFUK doc. PhDr. Jaroslava Koti k absolventům Kvalifikačního kursu extenzí pro učitele dějepisu v regionech. Praha: FFUK desktop, 2000.
- Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
- Srogoň, T. a kol. (1981). Dejiny ąkolstva a pedagogiky. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství.
- Veselá, Z. (1992). Vývoj české ąkoly a učitelského vzdělávání. Brno: MÚ.
- Vika, K. (1915-1919). Zápisky podučitelovy. Praha: Podskalské nábř.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.