e-Pedagogium 2015, 15(3):17-25 | DOI: 10.5507/epd.2015.030
Current Issues and Contemporary Perspectives of History of Education
- Lukáš Šlehofer, Zimní 259, 277 51 Nelahozeves - Lešany, E-mail: slehofer.lukas@gmail.com
This article describes the current status of, and perspectives on history of education. The text seeks to contribute to the discussion about the future of this discipline and presents the answers to four important questions. The first question is, what role is played by history of education within the system pedagogical sciences. The next questions are what is the subject of the history of education, which methodological challenges are faced by this sub-discipline, and who will be the researches who will address this discipline in the future. The author proves that the fututre of the discipline is uncertain.
Keywords: history of education, methodology, subject of history of education
Published: June 1, 2015 Show citation
References
- Burke, P. (2004). Francouzská revoluce v dějepisectvi: Škola Annales (1929-1989). Praha: NLN.
- Cach, J. (1998). Výchova a vzdělávání v českých dějinách I. Praha: SPN.
- Grulich, J. (2001). Zkoumání "maličkosti". Okolnosti vzniku a významu mikrohistorie. Český časopis historický, 3.
- Iggers, G. G. (2002). Dějepisectví ve 20. století: Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: NLN.
- Kádner, O. (1909). Dějiny pedagogiky. Díl I. Praha: Dědictví Komenského.
- Lenderová, M. (2001). Gender history v českých zemích. Česko-slovenská historická ročenka.
- Lenderová, M. a kol. (2009). Z dějin české každodennosti: Život v 19. století. Praha: Karolinum.
- Lenderová, M. & Rýdl, K. (2006). Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha, Litomyšl: Paseka.
- Marek, J. (1992/94). Kultura jako téma a problém dějepisectví. Český časopis historický 1992/4.
- Masaryk, T. G. (2005). Světová revoluce. Za války a ve válce 1914-1918. Praha: MÚ AV ČR.
- Mücke, P., Pelikánová, H. & Vaněk, M. (2007). Naslouchat hlasům paměti. Teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha: ÚSD.
- Nečasová, D. (2008). Dějiny žen či gender history? Možnosti, limity, východiska. Dějiny - teorie - kritika, 1.
Go to original source...
- Nejedlá, D. (2000). Historická tematika na stránkách Pedagogiky v uplynulém padesátiletí. Pedagogika, 4, 406-421.
- Pešek, J. (2006). (Západo)německé dějepisectví poválečné doby mezi tradicí státně politické historiografie a "modernitou" sociálních dějin. Český časopis historický. 3, 558-591.
- Průcha, J. (2005). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
- Průcha, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
- Rataj, T. (2005). Mezi Zíbrtem a Geertzem. Úvaha o předmětu kulturních dějin. Kuděj. 2005/1-2.
- Ratajová, J. (2005). Dějiny ženy a koncept tenderu v české historiografii. Kuděj, 1-2.
- Řezníčková, K. (2007). Študáci a kantoři za starého Rakouska. České střední školy v letech 1867-1918. Praha: Libri.
- Šimůnková, A. (1995). Ke vztahu historiografie a antropologie. Perspektivy aplikování antropologických přístupů na historický výzkum. Český lid, 2.
- Tinková, D. (2006). "Žena" - prázdná kategorie? Od (wo)mens history k gender history v západoevropské historiografii posledních desetiletí 20. století. In Čadková, K. (2006). Dějiny žen, aneb, Evropská žena od středověku do 20. století v zajetí historiografie: Sborník příspěvků z IV. pardubického bienále 27.-28. dubna 2006. Pardubice: Univerzita Pardubice.
- Třeštík, D. (2002). Faktopisci a dějepisci. Dějiny a současnost. 5, 38.
- Váňová, R. (2005). Od retrospektivy k perspektivě dějin pedagogiky v Čechách. Pedagogika, 55, 201-203.
- Zounek, J. & Šimáně, M. (2014). Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Brno: Masarykova univerzita.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.