e-Pedagogium 2014, 14(3):7-24 | DOI: 10.5507/epd.2014.025

Obecná pedagogika - mezi filosofií a vědou

Jaroslav Ko»a, Martin Strouhal

This paper deals with the scientific character of General Education. The authors discuss the ambiguity of its aims and methods, and consequently its unique position on the border-line between philosophy and science. General Education refers to philosophical reflection of the questions of the meaning of life and its place in the totality of the world, of values and models of good life. Education as a social science makes use of the principles of exact and objective scientific methods. The authors advocate the idea that it is the tension between philosophy and science that gives general education great prospects for development in the future. In this connection, the authors point out some of the critical moments in the development of modern science, and they search for the topics that should be emphasized in general education with regard to the contemporary scientific operation, and to the dangers threatening to replace the real science by mere methodics.

Keywords: the totality of the world, explanation, philosophy, hermeneutics, narrativity, normative approach, concept, positivism, general education, meaning of life, liberty, science

Published: June 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ko»a, J., & Strouhal, M. (2014). Obecná pedagogika - mezi filosofií a vědou. e-Pedagogium14(3), 7-24. doi: 10.5507/epd.2014.025
Download citation

References

  1. BLECHA, I. ed. (1998). Filosofický slovník. Olomouc: Nakl. Olomouc.
  2. BRUGGER, W. a kol. (1994). Filosofický slovník. Praha: NV.
  3. Dostupné z http://www.paidagogos.net/issues/2013/2/article.php?id=18 ISSN 1803-7437
  4. Dostupné z http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/517/673
  5. FAJKUS, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia.
  6. GALLA, K., VALENTA, J. (1982). Obecná pedagogika a sociologie výchovy na Filosofické fakultě UK od r. 1862. In SEDLÁŘ, R. (ed.) 100 let pedagogiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy 1882-1982. Praha: UK.
  7. GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  8. HAVLÍK, R., KO«A, J. (2007). Sociologie výchovy a ąkoly. 2. vydání. Praha: Portál.
  9. HEIDEGGER, M. (2013). Věk obrazu světa. Praha: OIKOYMENH.
  10. HEJDÁNEK, L. (2012). Úvod do filosofování. Praha: OIKOYMENH.
  11. HENDL, J. (2005). Kvalitativní výzkum - Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
  12. HUSSERL, E. (1993). Karteziánské meditace. Praha: Libertas.
  13. HUSSERL, E. (1996). Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Praha: Academia.
  14. HUSSERL, E. (2013). Filosofie jako přísná věda. Praha: Togga.
  15. JASPERS, K. (1996). Úvod do filosofie. Praha: OIKOYMENH.
  16. JEDLIČKA, R. ed. (2014). Teorie výchovy - minulost současnost, perspektivy. Praha: Karolinum.
  17. KÁDNER, O. (1926) Obecné základy pedagogiky. I. díl. Praha: Česká grafická unie.
  18. KO«A, J. (2006) Svět a horizont naąeho ľivota. In PONĚ©ICKÝ, J. (ed.) Člověk a jeho postavení ve světě. Filosofické otázky - psychologické odpovědi. Praha: Triton, 2006, s. 205-240.
  19. KO«A, J. (2007b). Problémy s vědním profilem pedagogiky. In KRÁMSKÝ, D. (ed.) Humanitní vědy dnes a zítra. Liberec: Bor, s. 241-250.
  20. KO«A, J. (2007a). Pedagogika a její vědní profil. In Kasíková, H., Valiąová, A. (eds.) Pedagogika pro učitele. Paha: Grada, s. 49-67.
  21. KO«A, J. (2007b). Problémy s vědním profilem pedagogiky. In KRÁMSKÝ, D. (ed.) Humanitní vědy dnes a zítra. Liberec: Bor, s. 241-250.
  22. KO«A, J. (2007a). Pedagogika a její vědní profil. In Kasíková, H., Valiąová, A. (eds.) Pedagogika pro učitele. Paha: Grada, s. 49-67.
  23. KO«A, J. (2009). Filosofie výchovy. In PRŮCHA, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 667-675.
  24. KRU®ÍKOVÁ, J. (2010). Heideggerovo pojetí vědy. Praha: Togga.
  25. MERLEAU-PONTY, M. (1970). Oko a duch a jiné eseje. Praha: Obelisk. Go to original source...
  26. MIALARET, G. (1991). Pédagogie générale. Paris: PUF. Go to original source...
  27. MICHÁLEK, J. (1999). Údiv a zdrľenlivost. In Údiv a zdrľenlivost (o naladěnost myąlení). Praha: OIKOYMENH, edice Pomfil č. 9, s. 7-34.
  28. MORIN, E. (2008). La méthode. Paris: Seuil. Go to original source...
  29. NOVÁK, A. (2008). Moc, technika a věda: Martin Heidegger a Ernst Jünger. Praha: Togga.
  30. NOVÁK, A. (2010). Heideggerův výklad experimentálního charakteru novověké vědy. In Teorie vědy/Theory of science, XXXII, č. 3, s. 341-360. Go to original source...
  31. PATOČKA, J. (1992). Přirozený svět jako filosofický problém. Praha: Čs. spisovatel.
  32. PATOČKA, J. (1996) Několik poznámek o mimosvětské a světské pozici filosofie. In Péče o duąi I. Praha: OIKOYMENH, s. 58-67.
  33. PATOČKA, J. (1997). Filosofie výchovy. (Studia paedagogica 18) Praha: Pedagogická fakulta.
  34. PRŮCHA, J. (2000). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.
  35. PRŮCHA, J. (2009). Obecná pedagogika. Heslo In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  36. RÁDL, E. (1926). Moderní věda. Praha: Čin.
  37. STROUHAL, M., KO«A, J. (2013). Tajemství, čin a naděje. Vybrané motivy Marcelovy filosofie jako inspirace pro výchovu ke spiritualitě. Paidagogos, 2013 (2).
  38. STROUHAL, M. (2013a). K filosofickým předpokladům hledání výchovy k autenticitě. Úvaha o antinomiích a abstrakcích v pedagogickém myąlení. In Studia paedagogica 18 (2-3), s. 11-29. Go to original source...
  39. STROUHAL, M. (2013b). Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada Publishing.
  40. STROUHAL, M. (2014). K soudobým aspektům teorie celoľivotního učení aneb jsou naąe pojmy učení a vzdělání dostatečně komplexní? In KASPER, T. et al. Koncepce vzdělávání v současné kurikulární diskusi. Brno: Česká pedagogická společnost.
  41. ©VAŘÍČEK, R., ©EĎOVÁ, K. (2010). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  42. VA©ÍČEK, Z. (2012). Jak se dělají filosofie. Praha: Triáda.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.