e-Pedagogium 2011, 11(1):38-48 | DOI: 10.5507/epd.2011.004
Reflection of the Global Development Education from the Perspective of Social Pedagogy
- Mgr. Lenka Hlavičková, KPG PF UJEP, Hoření 13, 400 96 Ústí nad Labem
The article results from the diploma thesis of the same title. It introduces the idea of development education and discusses possible relation between development education and social pedagogy. It shows the need for specifying the definition of development education. The article also describes how the changes of society in the era of globalization are reflected by social pedagogy. It highlights the importance of value orientated education and culture pedagogy today.
Keywords: Social pedagogy, globalization, global education, global development education
Published: February 1, 2011 Show citation
References
- BAUMAN, Z. Globalizácia. Dôsledky pre ľudstvo. 1. vyd. Bratislava: Kaligram, 2000. 123 s. ISBN 80-7149-335-X.
- BECK, U. Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně. 1. vyd. Praha: SLON, 2004. 431 s. ISBN 80-86429-32-6.
- European Strategy Framework for Improving and Increasing Global Education in Europe to the Year 2015 (The "Maastricht Global Education Declaration). [online]. Maastricht, 2002. [cit. 27. 2. 2007]. Dostupné z WWW: <http://www.globaleducation.ch/english/pagesnav/framesE4.htm?PL&pages&PL_.htm>.
- GIDDENS, A. Unikající svět. 1. vyd. Praha: SLON, 2000. 135 s. ISBN 80-204-0906-8.
- HLAVIČKOVÁ, L. Idea globálního rozvojového vzdělávání a sociální pedagogika. Hradec Králové, 2008. 80 s. Diplomová práce (Mgr.). Pedagogická fakulta, Katedra sociální pedagogiky, 2008.
- HOLCOVÁ, M. Rozvojové vzdělávání aneb Naše odpovědnost vůči zemím globálního jihu. In Gymnasion. Časopis pro zážitkovou pedagogiku, 2004, č. 2, s. 26-34. ISSN 1214-603X.
- KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996. 63 s. ISBN 80-7067-669-8.
- KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
- LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1677-5.
- McCOLLUM, A. ed. What is Development Education? [online] London: The Development Education Association, 1996. [cit. 27. 2. 2007]. Dostupné z WWW: <http://www.dea.org.uk/sub.shtml?als[cid]=538531>
- NÁDVORNÍK, O., VOLFOVÁ, A. ed. Společný svět. Příručka globálního rozvojového vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o. p. s., 2004. 321 s. ISBN 80-903510-0-X.
- Národní strategie vzdělávání k udržitelnému rozvoji. [online]. Praha: Národní institut dalšího vzdělávání a Pracovní skupina Rady vlády pro udržitelný rozvoj, 2007 [cit. 27. 2. 2007]. Dostupné z WWW: <http://www.nidv.cz/cs/download/nsvur/NSVUR-verze-8.8 - Text.doc3.6.07>
- PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. 328 s. ISBN 80-85623-98-6.
- SEMRÁD, J. Globalizace, sociální práce a tvořivost. In Socialia 2001 - Sociální práce a ostatní společenskovědní disciplíny. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. s. 175-179. ISBN 80-7041-113-9.
- SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido 2004. 158 s. ISBN 80-7315-060-3.
- The DESD at a glance. [online]. Paris: UNECSO - Education for Sustainable Development, Division for the Promotion of Quality Education, 2005 [cit 27. 2. 2007]. Dostupné z WWW: <http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001416/141629e.pdf > ED/2005/PEQ/ESD 3
- Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCO "Vzdělání pro 21. století". Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997. 125 s.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.