e-Pedagogium 2010, 10(3):136-149 | DOI: 10.5507/epd.2010.041

Educational Intervention in Children with Autism Spectrum Disorders

Eva Urbanovská
Mgr. Eva Urbanovská, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Ústav speciálněpedagogických studií, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, e-mail: evaurb@atlas.cz

This paper is focused on autism spectrum disorders from the perspective of educational interventions. We outline the possibilities of educational interventions and points to the advantages and disadvantages of these approaches. In this paper, there are presented the results of an investigation focused on this issue.

Keywords: Autism spectrum disorder, pedagogical intervention, TEACCH, Son Rise, AAK

Published: June 1, 2010  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Urbanovská, E. (2010). Educational Intervention in Children with Autism Spectrum Disorders. e-Pedagogium10(3), 136-149. doi: 10.5507/epd.2010.041
Download citation

References

  1. BONDY, A. a kol. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1.
  2. ČADILOVÁ, V. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem - Zvládání problémového chování u lidí nejen v domovech sociálních služeb. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2.
  3. ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
  4. FUJITA-SHIMIZU, A. et al. Decreased serum levels of adiponectin in subjects with autism. Progress in Neuro-Psychopharmacology & Biological Psychiatry [online]. Apr. 2010, Vol. 34 Issue 3, p. 455-458, 4p [cit. 2010-04-20]. Dostupné z WWW: http://web.ebscohost.com/ehost/detail?vid=27&hid=12&sid=202116e9-ad8e-4cdc-bac9-29054bffdeab%40sessionmgr10&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#db=a9h&AN=48730738 Go to original source...
  5. GUASTELLA, A. J. et al. Intranasal Oxytocin Improves Emotion Recognition for Youth with Autism Spectrum Disorders. Biological Psychiatry [online]. Apr. 2010, Vol. 67 Issue 7, p. 692-694, 3p [cit. 2010-04-20]. Dostupné z WWW: http://web.ebscohost.com/ehost/detail?vid=31&hid=12&sid=202116e9-ad8e-4cdc-bac9-29054bffdeab%40sessionmgr10&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#db=a9h&AN=48729197
  6. JELÍNKOVÁ, M. Autismus VIII. - Pedagogicko - psychologické hodnocení a výchovně vzdělávací strategie u žáků s autismem. Praha : IPPP, 2004. ISBN 80-86856-00-3.
  7. MEZINÁRODNÍ KLASIFIKACE NEMOCÍ - 10. REVIZE. Duševní poruchy a poruchy chování. Popis klinických příznaků a diagnostická vodítka. Praha : Psychiatrické centrum, 2006. ISBN 80-85121-11-5.
  8. NEUBAUEROVÁ, L. Moje zkušenosti [online]. [2003] [cit. 2008-10-14]. Dostupný z WWW: <http://www.dobromysl.cz/scripts/detail.php?id=503>.
  9. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
  10. THOROVÁ, K., JŮN, H., ČADILOVÁ, V. Výchovné a vzdělávací intervence u dětí s autismem. In Dětský autismus: Přehled současných poznatků. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9. Kapitola 13, s. 165-176.
  11. THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
  12. URBANOVSKÁ, E. Možnosti výchovně vzdělávací intervence u dětí s poruchami autistického spektra. Olomouc : Univerzita Palackého. Pedagogická fakulta. Katedra psychologie a patopsychologie, 2009. 91s. Vedoucí diplomové práce Mgr. Michaela Pugnerová, Ph.D.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.