e-Pedagogium 2010, 10(3):89-104 | DOI: 10.5507/epd.2010.037
The Comparison of the Selection of Living Things in the Science Curriculum at Primary School in Different Educational Systems
- Mgr. Jan Petr, Ph.D., Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra biologie, Jeronýmova 10, 371 15 Č. Budějovice, e-mail: janpetr@pf.jcu.cz
This article deals with the comparison of the curricular content of the textbooks from point of view of knowledge of the water living things among pupils of the primary school. Ten textbooks (from Czech Republic, Germany, Austria, Great Britain, Slovakia) were analysed and variance in quantity and selection of living thinks was discovered. The concept of science teaching is changing towards ecological conception of curriculum.
Keywords: Primary school, natural history, living things, water ecosystem
Published: June 1, 2010 Show citation
References
- BINDER, S., KAHLERT, J., MEIER, R. Mobile 4. Heimat- und Sachunterricht Bayern. Braunschweig : Westermann, 2009. ISBN 978-3-14-115204-6
- BUDKOVÁ, L. Znalosti přírodnin u žáků 1. stupně ZŠ. Diplomová práce, manuskript. Č. Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2010
- ČECHUROVÁ, M., HAVLÍČKOVÁ, J., PODROUŽEK, L. Přírodověda pro 4. ročník základní školy. Praha : SPN, 2010. ISBN 978-80-7235-466-5.
- DABSCH, J., JAROLIM, F., SVOLBA, E. Sachunterricht. Lern- und Arbeitsmaterial für die 4. Schulstufe. Wien : ÖBV Pädagogischer Verlag, 1998. ISBN 978-3-215-12500-3.
- JENNINGS, T. Science Succes 2. Oxford : University Press, 2001. ISBN 9-780199-183-395.
- JEŘÁBEK, J., Tupý, J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2007.
- JURČÁK, J. Přírodověda 4. ročník. Olomouc : Prodos, 2000. ISBN 80-85806-32-0.
- KOCH, I. Umweltfreunde 4. Ein Buch für den Sachunterricht in der Grundschule. Berlin : Cornelsen Verlag, 2006. ISBN 978-3-06-090454-9.
- KOVÁŘÍKOVÁ, M. Znalosti přírodnin u žáků 1. stupně ZŠ. Diplomová práce, manuskript. Č. Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2010.
- KUBOVIČOVÁ, M., KOPÁČOVÁ, J., KOZINKA, V. Prírodoveda pre 4. ročník ZŠ. Bratislava : Orbis Pictus Istropolitana, 2005. ISBN 80-7158-590-4.
- KVASNIČKOVÁ, D. Přírodověda pro 4. ročník základních škol. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-268-3.
- PETR, J. Přírodniny v preprimárním a primárním vzdělávání. In: Príprava učiteľov v procese školských reforiem. Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, 2009. s. 631-635. ISBN 978-80-555-0024-9.
- PETR, J. Přírodniny v historickém kontextu učení o přírodě na prvním stupni ZŠ. 2010 (v tisku).
- PETR, J. Znalost přírodnin - důležitá součást přípravy učitele primární školy. In: Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání. Č. Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2005, s. 168-171. ISBN 80-7040-789-1.
- PODROUŽEK, L. Přírodovědné vzdělání a získávání didaktických kompetencí v didaktice přírodovědy u studentů učitelství 1. stupně základní školy v souvislosti s RVP ZV. In: Příprava učitelů a aktuální proměny v základním vzdělávání, České Budějovice : Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2005, s. 162-165. ISBN 80-7040-789-1.
- PODROUŽEK, L., MLADÁ, J. Přírodověda pro 4. ročník základní školy. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-029-3.
- PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
- ŠTIKOVÁ, V. Přírodověda 4: učebnice pro 4. ročník základních škol. Brno : Nová škola, 2003. ISBN 80-7289-052-2.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.