e-Pedagogium 2009, 9(5):7-25

Long-Term Trends in the Development of Textbooks Geography for Grammar School

Jiří Dobrylovský
Mgr. Ing. Jiří Dobrylovský, Ph.D., Vysoká škola ekonomická v Praze, Podnikohospodářská fakulta, Nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3, dobrylov@vse.cz

This paper deals with the problem of determining the share of social-geographical and physical geographical problems in high-school geography textbooks. It compares the development of the share of the problem in textbooks of grammar-schools from the period of the 1920s to the beginning of the third millennium.
Based on the methodology of a quantitative pedagogical research formulated in professional publications of various authors, I am trying to arrive at conclusions, which represent a principally new view of the issues of high-school geography teaching. Development trends, which I managed to discover in the assignment, show that the significance of physical geography in the teaching methods at grammar-schools was gradually diminished.
A part of the research includes also the verification if the students in a long-term horizon are laid increased or decreased demands especially in the viewpoint of the expected geographic knowledge. This research shows that the demands at grammar-schools were reduced.

Keywords: Educational research, physical geography, geography textbooks, information density

Published: October 1, 2009  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dobrylovský, J. (2009). Long-Term Trends in the Development of Textbooks Geography for Grammar School. e-Pedagogium9(5), 7-25
Download citation

References

  1. DOLEČEK, J. Teorie tvorby a hodnocení učebnic pro odborné školství. Praha: VÚOŠ, 1975.
  2. KNECHT, P.; JANÍK, T. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4.
  3. MAŇÁK, J.; KNECHT, P. Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-148-5.
  4. PLUSKAL, M. a kol. Hodnocení obtížnosti výkladového textu středoškolských učebnic zeměpisu z historického aspektu. In: Chráska, M. - Pedagogická evaluace v podmínkách současné střední školy. Olomouc: Česká asociace pedagog. výzkumu, 1996.
  5. PRŮCHA, J. Studijní příručka: Teorie, tvorba a hodnocení učebnic (pro autory a recenzenty učebnic a učebních textů). Praha: Ústřední ústav pro vzdělávání pedagogických pracovníků, 1989.
  6. PRŮCHA, J. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987.
  7. PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.
  8. WAHLA, A. Strukturní složky učebnic geografie. Praha: SPN, 1983.
  9. WEINHÖFER, M. Teoretická konstrukce dílčích kapitol školní učebnice zeměpisu v kontextu s fázemi výuky a didaktickými zásadami. Biologie, chemie, zeměpis 2/2009, str. 89-99. Praha: SPN, 18. ročník. ISSN 1210-3349. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.