e-Pedagogium 2009, 9(4):95-107

CHARACTER OF PARENT - CHILD-WITH-DISABILITY INTERACTION OBSERVED IN EARLY AGE WITHOUT SUPPORT BY HELPING PROFESSION

Erika Tichá
Mgr. Erika Tichá, PhD., Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta, Katedra špeciálnej pedagogiky, 813 34 Bratislava, Slovenská republika

The results of a qualitative research focused on parents of children with disability, which have not received professional help during early years of the child's development are presented in this article. The research data were collected by interviews and observations and processed using qualitative methodology.

Keywords: Qualitative research, early age, child with disability, family, parent - child interaction

Published: August 1, 2009  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Tichá, E. (2009). CHARACTER OF PARENT - CHILD-WITH-DISABILITY INTERACTION OBSERVED IN EARLY AGE WITHOUT SUPPORT BY HELPING PROFESSION. e-Pedagogium9(4), 95-107
Download citation

References

  1. ARCHEROVÁ, C. Dítě v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001. 1. vydanie. ISBN 80-7178-578-4.
  2. BOBKOVÁ, Z. - KINDLER, H. Správanie matiek v hre so svojimi dvojročnými deťmi a socioemocionálny vývin týchto detí. In: Psychológia a patopsychológia dieťaťa. Roč. 38, 2003, č. 3, s. 195-215.
  3. FAHLBERG, V. J. A Child's Journey Through Placement. Second Edition. Indiapolis: 1991.
  4. MATEJOVÁ, R. Raná citová väzba - puto, ktoré spája matku a dieťa. In: Nebyť sám. Roč. 2, 2005, č. 8, s. 7-9.
  5. SLÁDEKOVÁ, E. Čo môže urobiť rodič pre dieťa s narušenou emočnou väzbou? In: Nebyť sám. Roč. 2, 2005, č. 4-5, s. 28.
  6. SORANO, V. Raná intervence v Evropě. In Trendy v 17 evropských zemích. Organizace služeb a pomoci dětem a rodinám. Praha: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2000. ISBN 87-90591-04-6.
  7. STOLLAK, E. G. - BARLEY, A. & KALOGIROS, D. I. Assessment of the Child and Family on Play Contexts. In: GITLIN - WEINER, Karen - SANDGRUND, Alice & SCHAEFER, Charles. Play Diagnosis and Assessment. 2nd Edition. New York: John Wiley & Sons, Inc., 2000. ISBN 0-471-25457-6.
  8. STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. vydání. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.
  9. TICHÁ, E. Včasná diagnostika a raná stimulácia dieťaťa s postihnutím v ranom a predškolskom veku. Rigorózna práca. Bratislava: Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta, 2008.
  10. TRAD, V. P. Interventions with Infants and Parents: The Theory and Practice of Previewing. New York: Wiley - Interscience Publication, 1992. ISBN 0-471-53229-0.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.