e-Pedagogium 2002, 2(2):69-82
Reflexe a pregraduální didaktická příprava učitele
- Pedagogická fakulta UP Olomouc
Recently concepts reflection and self-reflection became very important in the process of pre-service training of prospective teachers. This concept is not only one theoretical fundament for formation of professional skills. It seems to be very useful to involve also constructivist theory of learning. On the condition that the professional training of prospective teachers should have to help in the developing of their professional skills then it has to come out from the effort of understanding of their pre-concepts and subjective (individual) theory. Well designed programs of pre-service training of teachers with adequate strategies and theories can help students to develop their didactical thinking and actions.
Keywords: reflexe, sebereflexe, konstruktivismus, konstruktivistická teorie učení, technická reflexe, reflexe v činnosti a po činnosti, poradní reflexe, osobní reflexe, kritická reflexe, akční výzkum, případová studie, mikrovyučování, referování a vzájemné komentování referátů s využitím reflexe a sebereflexe.
Published: April 1, 2002 Show citation
References
- Anderson, R.C. (1984). Some reflection on the acquisition of knowledge. Educational Researcher 13 (9), p.5-10.
Go to original source...
- Calderhead, J. (1987). Exploring Teacher's Thinking. London: Casseil.Calderhead, J. (1989). The Development of Konwledge Stuctures in Learning to Teach. In: Calderhead, J. (Ed). Teachers' Professional Learning. London: The Falmes Press.
- Feiman-Nemser, J. (1983). Learning to teach. In: Schulman, L.S., Sykes, G.(Eds). Handbook of teaching and policy. New York: Longman.
- Fullan, M. (1991). The new meaning of educational change. London. Cassell.
- Korthagen, F.A.J. (1985). Reflective teaching and pre-service teacher education in the Netherlands. Journal of Teacher Education 36 (5), p. 11-15.
Go to original source...
- Korthagen, F.A.J.(1992). Techniques for stimulating reflection in teacher education seminars. Teaching and Teacher Education 8, (3), p. 265-274.
Go to original source...
- Lambert, L. (1995). The Constructivist Leader. New York: Teachers College Press.
- Lortie, D.(1975). Schoolteacher. A sociological study. Chicago: University of Chicago Press.
- Kantorková, H. (1998). Strategie řešení problému učitelské přípravy pro 21. století. In: Nezvalová, D. (Red.) Připravujeme učitele pro 21. století a vstup do Evropy? Sborník z konference. Olomouc: Vydavatelství UP, s. 132-136.
- Nezvalová, D. (1993). Metody výuky, jejich realizace a reflexe. Habilitační práce. Olomouc: Pedagogická fakulta.
- Nezvalová, D. (1994). Reflexe v pregraduální přípravě učitele. Pedagogika, 44, 1994, č.3, s. 241-245.
- Nezvalová, D. (1998). Reflexe v pregraduální přípravě učitelů (zahraniční zkušenosti). Pedagogická orientace 1988, č. 4, s. 33-42.
- Piaget, J. (1970). Piaget's theory. In: Mussen, P. (Ed.), Carmichael's manual of child psychology (vol.1). New York. Wiley.
- Schon, D.A. (1983). The Reflective Practitioner. New York: Temple-Smith.
- Schon, D.A.(1987) Educating the reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
- Slavík, J., Siňor, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, roč. 43, č.2, s. 155.
- Spilková, V. (1995). Gradace praktické přípravy, "reflexivní praxe" v novém modelu studia na PedF UK. In: Sborník Teorie v pedagogické praxi, praxe v pedagogické teorii v učitelském studiu. Brno: Paido. s. 62-64.
- Spilková, V. (1997). Proměny promární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: Pedagogická fakulta UK.
- Svatoš, T. (1996). Sebereflexivní motivy v učitelském studiu In. Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitelů MU. s. 74-83.
- Švec, V. (1994). Autodiagnostika pedagogické činnosti učitele-módnost, nebo potřeba? Pedagogika, 44, č.2, s. 105-112.
- Švec, V. (1996). Sebereflexe studentů v pregraduální didaktické přípravě. Pedagogika, 46, č.3, s. 266-276.
- Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: Problémy a inspirace. Brno, Paido.
- Švec, V., Stránský, Z. (1994). Náměty k autodiagnostice a sebezdokonalování pedagogické činnosti vysokoškolského učitele. Brno: Paido.
- Tom, A. (1985). Inquiring into Inqury-oriented Teacher Education. Journal of Teacher Education, 36 (5), s. 35 - 44.
Go to original source...
- Valli, l. (1992). Reflective Teacher Education. Cases and critiques. New York. State University of New York Press.
- Vonk, J.H.C. (1983). Problems of beginning teacher. European Journal of Teacher Education 8, p. 307-319.
Go to original source...
- Watzlawick, P., Weakland, J., Fisch, R.(1974). Change: principles of problem formation and problem resolution. New York: Norton.
- Watzlawick, P. (1978). The language of change. New York: Basic Books.
- Zeichner, K., Tabachnik, B. (1981). Are the effects of university teacher education "washed out" by school experience? Journal of Teacher Education, 1981, (3), p.7-11.
Go to original source...
- Zeichner, K. M.(1983). Alternative paradigms of teacher education. Journal of Teacher Education 34 (3), p. 3-9.
Go to original source...
- Zeichner, K. (1987). Preparing reflective teachers. International Journal of Education Research, 1987, 11, p. 565-575.
Go to original source...
- Zeichner, K., Liston, D. (1987). Teaching Student Teachers to Reflect. Harvard Education Review, 57, 1.
Go to original source...
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.