e-Pedagogium 2002, 2(2):19-25

Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 7. ročník ZŠ

Libuše Hrabí
Katedra přírodopisu a pěstitelství PdF UP v Olomouci

This article contains knowledge about evaluation of the text difficulties of six present Czech biology textbooks for the seventh year of the primary education. The evaluation methods were realized according to Průcha. Obtained results show - the textbook of Jinan publishing company and the textbook of Scientia publishing company were not as difficult as the others (text difficulties made 26,42 points and 29,04 points). The density of the scientific information achieved similar values: 24,43 % and 25,46 %.

Keywords: Biology textbooks, evaluation of the text difficulties, density of the scientific information.

Published: April 1, 2002  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hrabí, L. (2002). Hodnocení obtížnosti výkladového textu učebnic přírodopisu pro 7. ročník ZŠ. e-Pedagogium2(2), 19-25
Download citation

References

  1. BJÖRNSSON, G.H., 1968, Bokförlaget Liber. Stockholm, Läsbarhet: 36- 52.
  2. CHOPPIN, A., 1992, Les Manuals Scolaires: Historie et Actualité. Paris, INRP: 27-72.
  3. GAVORA, P., 1992, Žiak a text. Bratislava, SPN: 16-43.
  4. JOHNSEN, E, B, 1993, Textbooks in the Kaleidoskope. Oslo, Scandinavian University Press: 151-169.
  5. MISTRÍK, J., 1968, Meranie zrozumitelnosti prehovoru. Slovenská reč, 3: 171-178.
  6. NESTLER, K., 1974, Zur Wirkung lexikalischer und syntaktisher Textmerkmale auf das Lernergebnis. Informationen zu Schulbuchfragen, 17: 63 - 73.
  7. PLUSKAL, M., 1996, Teorie tvorby učebnic a metody jejich hodnocení. Habilitační práce, Pedagogická fakulta UP v Olomouci: 152.
  8. PRŮCHA, J., 1984, Hodnocení obtížnosti učebnic. Praha, SMTL: 96.
  9. PRŮCHA, J., 1989, Teorie, tvorba a hodnocení učebnic. Praha, ÚÚVPP: 118.
  10. PRŮCHA, J., 1997, Moderní pedagogika. Praha, Portál: 279.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.