e-Pedagogium 2006, 6(2):72-85

A comparison of the perception of the ideal and the real social climate at vocational schools in re-educational institutions for adolescents

Jarmila Žolnová
Mgr. Jarmila Žolnová, Ph.D., katedra špeciálnej pedagogiky, PdF PU v Prešove, e-mail: zolnovaj@unipo.sk

The paper presents results of a study examining the differences in perception of the ideal and the real social climate at vocational schools in re-educational institutions for adolescents and at common vocational schools. Results indicate that pupils have higher expectations about the properties of individual components of the social climate. This is because they not always evaluate the existing climate favourably.

Keywords: Social climate in classrooms, ideal and real social climate, re-educational facilities, vocational schools

Published: April 1, 2006  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Žolnová, J. (2006). A comparison of the perception of the ideal and the real social climate at vocational schools in re-educational institutions for adolescents. e-Pedagogium6(2), 72-85
Download citation

References

  1. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha : Triton, 2004. ISBN 80-7254-453-5.
  2. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7066-534-3.
  3. FURMAN, A. Klíma v škole. In Pedagogické rozhľady, Banská Bystrica : Metodické centrum, 1997/1998, roč. 6, č. 2, s. 1-4. ISSN 1335-0404.
  4. GAVORA, P. Učiteľ a žiaci v komunikácii. Bratislava : Univerzita Komenského, 2003. ISBN 80-223-1716-0.
  5. GOGE, N. L. - BERLINER, D. C. Educational psychology. New York : Fourth Edition, 1988. ISBN 0-395-35766-7.
  6. GLOVER, D. - COLEMAN, M. Sclool Culture, Climate and Ethos : interchangeable or distinctive concepts? In Journal of In-service Educetion, 2005. r. 31, č. 2, p. 251-271. ISSN 1368-4587.
  7. GRECMANOVÁ, H. Klima současné školy. In CHRÁSKA, M. - TOMANOVÁ, D. - HOLOUŠOVÁ, D. et al. Klima současné české školy, sborník príspěvků z 11. konference ČPdS. Brno : Konvoj, 2003. s. 227-234. ISBN 80-7203-064-5.
  8. GRUNEBERG, M. - WALL, T. Social Psychology and Organizational Behaviour. U. S. John Wiley Sons Ltd., 1984. ISBN 0-471-10326-8.
  9. HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0436-1.
  10. KAČÁNI, V. a kol. Základy učiteľskej psychológie. Bratislava : SPN, 1999. ISBN 80-08-0283-0.
  11. KOLLÁRIK, T. Koncepcia a meranie sociálnej atmosféry v triede. In Zborník filozofickej fakulty Univerzity Komenského, Bratislava, 1999. roč. 37, s. 53-60. ISBN 80-223-1301-7.
  12. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-965-8.
  13. LAŠEK, J. Psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001.
  14. LOVAŠ, L. Malé sociálne skupiny. In VÝROST, J. - SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie, Praha : ISV, 1997. ISBN 80-85866-20-X.
  15. MAREŠ, J. - KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : CDV MU, 1995.
  16. PECK, M. Behavior Management: nepublikovaná prednáška. Boston College. USA, 1994.
  17. STANKOWSKI, A. Etopédie. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-257-2.
  18. VÍZAL, F. Pedagogická a sociální psychologie pro studující učitelství. Praha : SPN, 1988. TISOVIČOVÁ, A. Špecifické poslanie učiteľa v škole pri reedukačnom zariadení. In VAŠEK, Š. et al. Aktuálne problémy špeciálnej pedagogiky z aspektu interdisciplinárneho prístupu, Bratislava : Sapienta, 2004. s. 7-23. ISBN 80-969112-6-0.
  19. WALSH, K. B. et al. Creating child - centerded classrooms, Washington, D. C. : Open Society Fund/Children's Resowcer International, 1997. ISBN 80-968292-1-1.
  20. ZELINA, M. Alternatívne školstvo. Bratislava : IRIS, 2000. ISBN 80-88778-98-0.
  21. FURMAN, A. Klíma v škole a školskej triede. Školský psychológ. (on-line), 1998. roč. 8, č. 3/4. [cit. 2003-11-24]. Dostupné na www: http://www.lfhk.cuni.cz/mares/sp/casopis/98/clanky/furman_sb.htm

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.