e-Pedagogium 2021, 21(3):53-69 | DOI: 10.5507/epd.2021.032

Developing the Desired Axiological Values of the Lower-Secondary School Pupils through the publication Children with a Star

Milan Mašát
Kontakt:
Katedra českého jazyka a literatury, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc

In the contribution, we present the possible use of the publication by Mario Escobar Children with a Star (2020) in educational practice with a focus on basic institutional education. After an introduction, in which we approach the methodology of analysis of Escobar's narrative and in which we approach the relevance of the Shoah for contemporary society, in the theoretical part of the paper we present the concepts of the Shoah and the Holocaust in curricular documents of selected countries with emphasis on the Czech Republic. Furthermore, we present the expected outcomes of selected educational disciplines and cross-sectional topics that can be fulfilled on the basis of a given artistic narrative. In the practical part of the article, we deal with the possible application of the currently most widely used method for acquainting pupils and students with one line of the Second World War, the Shoah or the Holocaust, namely on the basis of the story of a specific individual. We present the didactic potential of the book based on excerpts from the given publication. Selected examples can be included in the area of multilateral depiction of Shoah events, with the fact that we have selected from the narrative those which, in addition to developing desirable axiological values of recipients, in our opinion fulfil selected expected outcomes of Citizenship Education, Literary Education and some crosscutting themes.

Keywords: Shoah, Holocaust, Children with a Star, Mario Escobar, axiological values, the story of a specific individual.

Received: May 25, 2021; Revised: August 23, 2021; Accepted: September 26, 2021; Published: December 22, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mašát, M. (2021). Developing the Desired Axiological Values of the Lower-Secondary School Pupils through the publication Children with a Star. e-Pedagogium21(3), 53-69. doi: 10.5507/epd.2021.032
Download citation

References

  1. Carrier, P. et al. (2015a). The International status of education about the Holocaust: a global mapping of textbooks and curricula; summary. Paris: UNESCO.
  2. Carrier, P. et al. (2015b). The International Status of Education about the Holocaust - A Global Mapping of Textbooks and Curricula. Paris: UNESCO.
  3. Cohen-Janca, I. (2017). Poslední cesta: doktor Korczak a jeho děti. Havlíčkův Brod: Petrkov.
  4. Čermák, I., Chalupníčková, L., Chrz, V., & Plachá, V. (2013). Narativní analýza. In Řiháček, T., Čermák, I., & Hytych, R. (Eds.), Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy (s. 75-104). Brno: Masarykova univerzita.
  5. Due Enstad, J. (2017). Antisemitic Violence in Europe, 2005-2015. Exposure and Perpetrators in France, UK, Germany, Sweden, Denmark and Russia. Oslo: University of Oslo.
  6. Escobar Golderos, M. (2020). Děti s hvězdou. Brno: CPress. Faltýn, J. et al. (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT. Dostupné z https://revize.edu.cz/files/rvp-zv-2021-s-vyznacenymizmenami.pdf? fbclid=IwAR37qFQRtBR4aLdhotcM94DwhzxhQPnb RoLW0Lz_SjqWp4wyMa9LPKlQxk.
  7. Fasnerová, M. (2012). Klíčové kompetence v současném kurikulu - realita v praxi. In Mlčoch, M. (Ed.), Komunikační výchova a školská praxe (s. 30-43). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  8. Grech, L. (2000). Teaching about the Holocaust. Strasbourg: Council for Cultural Cooperation.
  9. Hník, O. (2012). Literární výchova a rozvoj čtenářství. In Wildová, R. et al., Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole (s. 137-147). Praha: Univerzita Karlova.
  10. Holý, J. et al. (2011). Šoa v české literatuře a v kulturní paměti. Praha: Akropolis.
  11. Jeřábek, J. et al. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: NÚV.
  12. Jindráček, V. et al. (2011). Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
  13. Jordanová, S., D. (2004). Educating Without Overwhelming: Authorial Strategies in Children's Holocaust Literature. Children's Literature in Education, 35(3), 199-217. https://doi.org/10.1023/B:CLID.0000041779.63791.ae. Go to original source...
  14. Kasperová, D. (2010). Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.
  15. Kosiński, J., N. (1995). Nabarvené ptáče. Praha: Argo.
  16. Kushner, T. (2020). Brundibár. Praha: Meander. Go to original source...
  17. Lindquist, D., H. (2010). Complicating Issues in Holocaust Education. Journal of Social Studies Research, 34(1), 77-93. Available at https://eric.ed.gov/?id=EJ887319.
  18. Lindquist, D., H. (2008). Developing Holocaust Curricula: The Content Decision-Making Process. A Journal of Educational Strategies. Issues and Ideas, 82(1), 27-34. https://doi.org/10.3200/TCHS.82.1.27-34. Go to original source...
  19. Martin, K., C. (2007). Teaching the Shoah: Four Approaches That Draw Students In. The History teacher, 40(4), 493-502. https://doi.org/10.2307/30037046. Go to original source...
  20. Mašát, M. (2017). K uplatnění tematiky šoa v literárních čítankách pro druhý stupeň základních škol. Jazyk - literatura - komunikace, 2017(2), 68-78. Dostupné z http://jlk.upol.cz/index.php/cislo-2-2017.
  21. Mašát, M. (2018). Zastoupení termínů šoa a holokaust ve vybraných kurikulárních dokumentech. In Králík, J. (Ed.), Recenzovaný sborník příspěvků vědecké interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů QUAERE (s. 802-809). Hradec Králové: Magnanimitas.
  22. Mašát, M., & Sladová, J. (2019). Representations of Shoah and Holocaust Terms in SelectedCurriculum Documents: A Teacher's Perspective. Universal Journal of Educational Research, 7(2), 457-462. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.070218. Go to original source...
  23. Mémorial de la Shoah. (2017). What is the Shoah? Dostupné z http://www.memorialdelashoah.org/.
  24. Mináč, M. (2018). Ruce pryč od Československa. Mnichovská dohoda a záchrana dětí vedená Nicholasem Wintonem. Praha: Spolek Nicholase Wintona.
  25. Rýdl, K., & Šmelová, E. (2014). Reforma s atributem nekonsekventnosti. In Kasper, T., & Dymokurský, O. (Eds.), Reforma vzdělávání v současné kurikulární diskusi (s. 9-22). Brno: Česká pedagogická společnost.
  26. Řeřichová, V., & Sladová, J. (2017). Možnosti a limity současné literatury pro děti a mládež v procesu výchovy k hodnotám. Paidagogos, 2017(1), 17-36. Dostupné z https://www.paidagogos.net/issues/2017/1/article.php?id=3.
  27. Šeďová, K. (2013). Narativní analýza jako metoda zkoumání školního humoru. In Šeďová, K., Humor ve škole (s. 55-72). Brno: Masarykova univerzita.
  28. Školský zákon (561/2004 Sb.). (2015). Dostupné z http://zakony.centrum.cz/skolskyzakon/cast-3 -hlava-1.
  29. Urbanová, S. (2016). Děti a holocaust. Téma paměti v literatuře pro děti a mládež v posledních dvou desetiletích. In Schreiberová, J., & Brožová, V. (Eds.), Dítě, dětství a literatura. Literární Archiv č. 48/2016 (s. 30-45). Praha: Památník národního písemnictví.
  30. Urbanová, S. (2018). S holokaustem za zády. Téma holokaustu v české a překladové literatuře pro děti a mládež vydávané po roce 1989. Ostrava: Ostravská univerzita.
  31. Webové stránky holocaust.cz: https://www.holocaust.cz/.Webové stránky migraceonline.cz: https://migraceonline.cz/cz/e-knihovna/kontinuitastereotypu-zide-romove-muslimove.Zajac, P. (1989). Modely detskej literatúry. Slovenská literatura, 36(4), 297-304.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.