e-Pedagogium 2021, 21(2):66-82 | DOI: 10.5507/epd.2021.023

Preparing individuals to leave the institutional care from the perspective of the directors of the children's homes

Tomáš Čecha, Veronika Štenclováa
a Palacký University in Olomouc, Faculty of Education, Institute of Education and Social Sciences, Žižkovo náměstí 5, 77900 Olomouc, Czech Republic

There are two models of alternative family care in the Czech Republic - foster care is the most suitable when the child grows up in a substitute family. Children who cannot be placed in families are placed in a substitute institutional care, the function of which in the Czech Republic is fulfilled by children's homes intended for children aged 3 to 18 years. The aim of the research is to map the conditions and procedures for preparing children to leave children's homes from the point of view of the directors of these establishments. The basic research sample consisted of 131 directors of state-run children's homes; the selection sample included 98 directors. A questionnaire was constructed and in order to ensure a high degree of reliability of the research tool and validity of the results obtained, it was triangulated by several independent experts. The main finding based on the responses of the directors of children's homes is the fact that preparing children for leaving institutional care is a very challenging process with uncertain success. This process is not systematically treated by the state, and significant responsibility is transferred to children's homes and their staff. Selected children's homes have their own strategy for preparing children for independence and their successful integration in society; others consider it a continuous process in the context of regular childhood education. Many children's homes use cooperation with selected non-profit organizations to focus systematically on children leaving these establishments.

Keywords: directors of children's homes, child in institutional care, preparation for independent living.

Received: June 25, 2021; Revised: June 25, 2021; Accepted: July 21, 2021; Published: August 31, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Čech, T., & Štenclová, V. (2021). Preparing individuals to leave the institutional care from the perspective of the directors of the children's homes. e-Pedagogium21(2), 66-82. doi: 10.5507/epd.2021.023
Download citation

References

  1. Adley, N. & Kina, J. V. (2014) Getting behind the closed door of care leavers: understanding the role of emotional support for young people leaving care. Dundee: University of Dundee. Go to original source...
  2. Bittner, P. et al. (2007) Děti z ústavů!: Právní a psychologické dopady ústavní výchovy z pohledu ochrany rodiny a nejlepšího zájmu dítěte. Brno: Liga lidských práv.
  3. Čech, T. (2012). Dospívající v ústavní výchově a příprava na dospělost a život ve společnosti. In Vítková, M., Friedmann, Z. (eds.). Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
  4. Ďuricová, L., & Frgelcová, E. Development of Self-concept in Slovak Adolescents. The New Educational Review, 60(2), 13-26.
  5. Ďuricová, L., & Ladnová, Z. (2018). Perceived parenting style and self-concept of Slovak pubescent youth. The New Educational Review, 52(1), 55-65. Go to original source...
  6. Gjuričová, J. (2007) Analýza stavu a dalšího vývoje mladých lidí po opuštění zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy za období 1995-2004. Praha: MV a MŠMT.
  7. Hanáková, L. & Kormaňák, M. (2015) Jsou na odchod do běžného života připraveny děti z dětských domovů? [cit. 2018-05-14]. IPSOS [online].
  8. Holt, S., & Kirwan, G. (2012) The "key" to successful transitions for young people leaving residential child care: The role of the keyworker. Child Care in Practice. 18(4), 371-392. Go to original source...
  9. Kim, M. H., & López, E. Y. (2019). Does Education Matter for the Earnings of Young Adults? The New Educational Review, 56(2), 172-183.
  10. Macek, P. (1999) Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál.
  11. Matoušek, O. (1999) Ústavní péče. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: SLON.
  12. Matoušek, O.; Pazlarová, H. & Baldová, L. (2008) Individuální plánování služeb u ohrožených dětí a mládeže s důrazem na mladistvé odcházející z ústavní výchovy. Praha: Člověk hledá člověka.
  13. Mulheir, G. & Browne, K. (2007) De-institutionalising and transforming children's services. A guide to good practice. Birmingham: University of Birmingham.
  14. Musil, L. (2000) Osoby se syndromem ústavní závislosti a řešení jejich problému v Brně: podkladová studie pro koncepci Magistrátu města Brna. Brno: Fakulta sociálních studií MU.
  15. Němec, J. & Vojtová, V. (2009) Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno: Paido.
  16. Schofield, G., Larsson, B. & Ward, E. (2016) Risk, resilience and identity construction in the life narratives of young people leaving residential care. Child & Family Social Work, 22: 782-791. doi: 10.1111/cfs.12295. Go to original source...
  17. Stein, M. (2006) Research review: young people leaving care. Child and Family Social Work 11, 3, 273-279. Go to original source...
  18. Stein, M. (2012) Young people leaving care: supporting pathways to adulthood. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
  19. UN (2009). Směrnice o náhradní péči o děti [online]. [cit. 2018-05-14]. Dostupné na: .
  20. Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů (2002).
  21. Zákon č. 359/1999 Sb. o sociálně právní ochraně dětí (1999).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.