e-Pedagogium 2020, 20(3):46-55 | DOI: 10.5507/epd.2020.019
How is it Written about Inclusion? Joint Education from the Corpus Linguistics View
- a Ústav bohemistických studií, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, náměstí Jana Palacha 1/2, 116 38 Praha 1, e-mail: vaclav.velcovsky@seznam.cz
This paper describes the current form of journalistic texts on inclusion through the corpus analysis. Delineation of journalistic strategies is crucial for understanding the impact that journalists may have on society's non/acceptance of this concept. Article focuses primarily on diachronic frequencies and selected collocations. A secondary aim is to introduce methods of corpus linguistics for pedagogical research.
Keywords: Inclusion, Joint Education, Inclusive Education, Corpus Linguistics, Journalism.
Received: April 6, 2020; Revised: September 15, 2020; Accepted: December 4, 2020; Published: December 31, 2020 Show citation
References
- Kajela, M., Zezulková, E. (2016): Školská inkluze versus exkluze. Vybrané kontexty vzdělávánî sociálně vyloučených dětî a žáků s potřebou podpůrných opatřenî. Ostrava: Ostravská univerzita.
- Květoňová, L., Strnadová, I., Hájková, V. (2012): Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum.
- Pančocha, K., Slepičková, L. (2016): Česká veřejnost a inkluzivnî vzdělávánî: postoje a jejich souvislosti optikou kvantitativnîho výzkumného šetřenî. In: Inkluze ve škole a společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, s. 25-42.
- Potměšil, M. (2015): Pocity, postoje a obavy pedagogických pracovníků ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. In: Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Brno: Masarykova univerzita, s. 25-37.
- Slepičková, L., Pančocha, K. (2013): Aktéři školní inkluze. Brno: Masarykova univerzita.
- Šmelová, E. (2017): Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Štech, S. (2019): Analýza společného zdělávání v zrcadle dat. URL: http://stanislavstech.cz/?p=204 [2020-04-10].
- Tannenbergerová, M. (2016): Průvodce školnî inkluzî aneb Jak vypadá kvalitnî základnî škola současnosti? Praha: Wolters Kluwers.
- Vomáčková, H. (2015): Výzkumný pohled na inkluzi a její determinanty. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
- Vrubel, M. (2015): Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
- Zámečníková, D., Vítková, M. (2015): Současné trendy v inkluzivnîm vzdělávánî se zaměřenîm na žáky se speciálnîmi vzdělávacîmi potřebami v ČR a v zahraničî - teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.