e-Pedagogium 2019, 19(3):43-51 | DOI: 10.5507/epd.2019.021

The value of education for novice academic staff from the perspective of selected aspects of self-concept

Iva Koribská
Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc

This article explores the value of education for novice academic staff from the perspective of selected aspects of self-concept. The main objective was to find out what priority education has in the value orientation of respondents. Furthermore, the factors that influence the value of education of respondents' cognitive, emotional and conative aspects of self-concept were analysed. A semi-structured interview was chosen as a research tool and the respondents' responses have undergone open, axial and selective coding.

Keywords: Keywords: novice academic staff, doctoral study, value, value orientation, self-concept, self-efficacy awareness (self-efficacy), self-esteem, self-realization.

Accepted: October 27, 2019; Published: November 1, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Koribská, I. (2019). The value of education for novice academic staff from the perspective of selected aspects of self-concept. e-Pedagogium19(3), 43-51. doi: 10.5507/epd.2019.021
Download citation

References

  1. Blatný, M. (2010). Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In M. Blatný et al., Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.
  2. Frankl, V., E. (2016). A přesto říct životu ano. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
  3. Göbelová, T. (2008). Hodnotová výchova v pedagogické praxi. Ostrava: Ostravská univerzita.
  4. Horák, J. (1997). Kapitoly z teorie výchovy I. a II. Problematika hodnot a hodnotové orientace I. díl. Liberec: TU v Liberci.
  5. Helus, Z. (2011) Úvod do psychologie. Praha: Grada Publishing.
  6. Hudeček, J. (1986) Hodnotové orientace v motivační sféře osobnosti. Praha: Academia.
  7. Jandourek, J. (2007). Sociologický slovník. Praha: Portál.
  8. Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada Publishing, a. s.
  9. Lukášová, H. (2015) Učitelské pojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
  10. Machalová M. (2016) Vyspelosť človeka z pohľadu humanistického psychológa Abrahama Maslowa. Prohuman [online]. [cit. 2017-12-12]. Dostupné z: http://www.prohuman.sk/psychologia/ vyspelost-cloveka-z-pohladu-humanistickeho-psychologa-abrahama-maslowa.
  11. Maslow, A. (1970). Motivation and personality. New York: Harper & Row.
  12. Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a. s.
  13. Pravdová, B. (2014). Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství. Brno: Masarykova univerzita. Go to original source...
  14. Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada Publishing, a. s.
  15. Spousta, V. (2000). Vádemékum autora odborné a vědecké práce (se zaměřením na práce pedagogické). Brno: Masarykova univerzita.
  16. Švaříček, R., Šeďová, K. & kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
  17. Frankl, V. E. (2016). A přesto říct životu ano. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.