e-Pedagogium 2018, 18(3):36-43 | DOI: 10.5507/epd.2018.030

Připravenost pedagogických pracovníků základních škol na výuku dětí s Aspergerovým syndromem

Zdeňka Kozáková, Veronika Pavlíčková
Mgr. Zdeňka Kozáková, DiS., Ph.D., Veronika Pavlíčková, Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: Zdenka.Kozakova@upol.cz; pavlickova-veronika@seznam.cz

The article presents experience of elementary school pedagogues with teaching children with Asperger's syndrome. The main aim was to find out, analyse, interpret and describe readiness for teaching children with the syndrome based on quantitative research and semi-structured interview. The research itself was based in elementary school in Olomouc region and ten pedagogues with already established experience with teaching children with Asperger's syndrome were involved. Analysis of collected data was based on Grounded theory. The results showed that it is necessary to create comfortable environment for the pedagogues. Moreover, it is crucial to develop further education of all pedagogical workers involved in teaching children suffering Asperger's syndrome.

Keywords: Aspergers syndrome, readiness of pedagogical workers, inklusive education, pedagogical workers training

Published: September 1, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kozáková, Z., & Pavlíčková, V. (2018). Připravenost pedagogických pracovníků základních škol na výuku dětí s Aspergerovým syndromem. e-Pedagogium18(3), 36-43. doi: 10.5507/epd.2018.030
Download citation

References

  1. Adamus, P., & Žampachová, Z. (2016). Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex.
  2. Čadilová, V., & Žampachová, Z. (2008). Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál.
  3. Čadilová, V., & Žampachová, Z. (2012). Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  4. Dytrtová, R., Krhutová, M., & Mareš, J. (2009). Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada.
  5. Hartl, P., & Hartlová, H. (2015). Psychologický slovník. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál.
  6. Lechta, V. (Ed.). (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
  7. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
  8. Myles, B., Hagen, K., Holverstott, J., Hubbard, A., Adreon, D., & Trautman, M. Life Journey Through Autism: An Educator's Guide to Asperger Syndrome. [Online]. Retrieved from https://researchautism.org/resources/an-educators-guide-to-asperger-syndrome/
  9. Plán práce školy: Školní rok 2017-2018. [online], [cit. 2018-01-07]. Dostupné z: http://www.zskojetin.cz/ke-stazeni/dokumenty
  10. Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  11. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd.. Praha: Portál.
  12. Strauss, A. L., Corbin, J., & Mareš, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce.
  13. Švaříček, R., & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.