e-Pedagogium 2018, 18(3):21-35 | DOI: 10.5507/epd.2018.029
Disrupted communication ability of pre-primary children from disadvantaged backgrounds as an interdisciplinary problem
- doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D., PaedDr. Alena Jůvová, Ph.D., Ústav pedagogiky a sociálních studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: stefan.chudy@upol.cz; alena.juvova@upol.cz
- Bc. Simona Bazalová, 671 34 Horní Dunajovice 93, E-mail: simona.bazalova@seznam.cz
This paper focuses on the situation, when disrupted communication ability of children limits their start of the school attendance. In the research part, we present a comprehensive description and understanding of the phenomenon, when adverse social conditions negatively affect a child from early childhood. Since this is a serious problem with an interdisciplinary overlap, it is necessary to create teams of experts that then provide necessary interventions and support for families where these children live.
Keywords: family resilience, family stress, social disadvantage, child with disruptive communication ability, interdisciplinary team, social pedagogical interventions
Published: September 1, 2018 Show citation
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- Analýza sítě služeb pro práci s rodinami a dětmi [online]. Ministerstvo práce a sociálních věcí: SocioFactor s.r.o., 2014 [cit. 2018-01-31]. Dostupné z: www.mpsv.cz/files/clanky/17905/analyza.pdf
- Bazalová, S. (2016). Vliv sociálně znevýhodněného prostředí na rozvoj komunikačních kompetencí dětí předškolního věku. Bakalářská práce. Olomouc: PdF UP.
- Bechyňová, V. (2012). Sanace rodiny - multidisciplinární spolupráce.Aktuální otázky sociální politiky, sv. 6, s. 114-118.
- Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
- Hanušová, J. & Hellebrandová, K. (2006). Interdisciplinární spolupráce. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí.
- Eichsteller, G. & Holthoff, S. (2012). The Art of Being a Social Pedagogue: Developing Cultural Change in Children's Homes in Essex. International Journal of Social Pedagogy, 1(1): 30-46. Available online: http://www.internationaljournalofsocialpedagogy.com.
Go to original source...
- Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2. aktualizované vydání. Praha: Portál.
- Hartl, P. & Hartlová, H. (2004). Psychologický slovník. 1. vydání. Praha: Portál.
- Hrubeš, J. (2014). Práce s rodinami v sociálně vyloučených lokalitách. Praha: Agentura pro sociální začleňování.
- Chudý, Š. (2007). Základné otázky kontextuálneho rámca vedného odboru sociálna pedagogika In Sociální pedagogika v teorii a praxi. Brno: IMS.
- Chudý, Š., Neumeister, P., & Jůvová, A. (2010). Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesí. Brno: Paido.
- Chudý, Š., Jůvová, A., & Neumeister, P. (2011). Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesí II. Brno: Paido.
- Klenková, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
- Knotová, D. a kol. (2014). Úvod do sociální pedagogiky. Brno: MU.
- Kraus, B. (2014). Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Langmeier, J. & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada.
- Lašek, J. & Loudová, I. (2013). Rodina jako základ vývoje morálky a občanských postojů dětí. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Lechta, V. a kol. (2003). Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.
- Lechta, V., et al. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál.
- MKN-10: Mezinárodní klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize. Aktualizované vydání k 1. 1. 2018. Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR 2017. Dostupné z: http://www.uzis.cz/katalog/klasifikace/mkn.
- MŠMT. (2016). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT.
- MŠMT. (2018). Školský zákon ve znění účinném od 1. 9. 2018. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon.
- MŠMT. (2017). Vyhláška ze dne 21. ledna 2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění vyhlášky č. 270/2016 Sb. a vyhlášky č. 416/2017 Sb. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi-2.
- Nedělníková, D. a kol. (2008). Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
- Patterson, J. M. (2002). Understanding Family Resilience. Journal of clinical psychology, 58(3): 233-246.
Go to original source...
- Petříčková, L. (2011). Metodika spolupráce multidisciplinárního týmu odborníků [online]. Plzeň: Diakonie ČCE - středisko Plzeň, Centrum SOS Archa, 2011 [cit. 2017-12-19]. Dostupné z: http://www.nadacesirius.cz/soubory/prilohy/Diakonie-metodika-multidisciplinarni-spoluprace.pdf
- Průcha, J. (ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
- Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
- Strauss, A. L. & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Podané ruce.
- Šimíčková-Čížková, J. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Švaříček, R. & Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. Praha: Portál.
- Tománek, P. (2015). Rodina - výchova - spoločnosť: Výzvy a perspektívy. Brno: Tribun EU.
- Vitásková, K. (2013). Vybrané typy narušené komunikační schopnosti v interdisciplinárním přístupu. Olomouc: UP.
- Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum.
- Vítková, Rulíková, K. (2009). Metodické doporučení MPSV č. 9/2009 k sociální práci s ohroženou rodinou [online]. [cit. 2017-11-19]. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/7273/Metodicke_doporuceni_MPSV_c-9.pdf
- Vrbová, R. a kol. (2015a). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: UP.
- Vrbová, R. a kol. (2015b). Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP.
- Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
- Zezulková, E. (2015). Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik.
- Zíková, T. (2011). Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele mateřské školy. Plzeň: Západočeská univerzita.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.