e-Pedagogium 2018, 18(2):7-20 | DOI: 10.5507/epd.2018.016
The Relation among IQ, Study Achievements and Motivation to Study Teaching Programmes in the Educational Fields of Study
- Mgr. Radka Skorunková, Ph.D., Faculty of Education, University of Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové, E-mail: radka.skorunkova@uhk.cz
- Bc. Klára Svobodová, Faculty of Education, University of Hradec Králové, Rokitanského 62, 500 03 Hradec Králové
This research study deals with the relation between intelligence quotient (IQ), success rate, and motivation for study for students of education at the Faculty of Education at the University of Hradec Králové (UHK). The focus is on the relationship between IQ and study achievements and making the connection to academic requirements of students who have not met these requirements within the first two years of their studies. Furthermore, this study determines the motivation to study teaching programmes and its relation to the measured values of IQ. The results of the research show that study preconditions, based on academic abilities, are not the key criteria for acquiring applicants who are motivated to start their teaching career after graduating from the Faculty of Education.
Keywords: general intelligence, IQ, student of the Faculty of Education, study results, study failure, motivation
Published: June 1, 2018 Show citation
References
- ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Osoby s ukončeným terciárním vzděláním v mezinárodním srovnání. [cit. 2014-09-11]. Retrieved from: http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/
- ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Studenti a absolventi vysokých škol v ČR [cit. 2014-01-20]. Retrieved from: http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/
- Deary, I. J. (2000). Simple Information Processing and Intelligence. In Sternberg, R. J. (ed.) Handbook of Intelligence. New York: Cambridge University Press, 2000, pp. 267-284.
Go to original source...
- Forman, K. F. (2000). Vídeňský maticový test. Praha: Testcentrum.
- Havlík, R. (1997). Hodnotová a profesní orientace studentů PedF. In Kantor, M., & Mošna, K. (1997). Výchova a vzdělávání v českých zemích na prahu třetího tisíciletí: sborník referátů z 5. konference České asociace pedagogického výzkumu konané ve dnech 30. června a 1. července 1997 v Plzni. Plzeň: Západočeská univerzita.
- Jakešová, J. & K. HRBÁČKOVÁ. (2011). Analýza prevence studijního selhávání. e-Pedagogium [online]. 3. [cit.2014-09-05]. Retrieved from: www.pdf.upol.cz/rychle-odkazy/casopis-e-pedagogium/
- Juklová, K. (2010). Začínající učitel a jeho vztah k profesi. In Kappl, M., Smutek & Truhlářová, Z. (eds.) Etika sociální práce: Sborník z konference VI. Hradecké dny sociální práce, Hradec Králové, 16.-17. října 2009. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Koťa, J. (2010). Vybrané problémy profesionalizace učitelů v postmoderní době. In Krykorková, H., & Váňová, R. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
- Mackintosh, N. J. (2011). IQ and human intelligence. Oxford: Oxford University Press
- Nakonečný, M. (2009). Psychologie osobnosti. Revised ed. Praha: Academia.
- Plháková, A. (2010). Inteligence. In Blatný, M. et al. Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada Publishing a. s.
- Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
- Spearman, C. E. (1927). The abilities of man. London: Macmillan.
- Sternberg, R. J. (2001). Psychology: In search of the human mind. Fort Worth: Harcourt College Publ.
Go to original source...
- Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
- Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese: aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická.
- Wernerová, J. (2013). Hodnocení profesní přípravy studenty učitelství a jejich postoje k profesi. e-Pedagogium [online] 3, [cit.2014-09-17]. Retrieved from: www.pdf.upol.cz/rychle-odkazy/casopis-e-pedagogium/
- Svatoš, T. (2012). Začínající studenti učitelství a self-efficacy. In WIEGEROVÁ, A. (ed.) Selfeficacy (osobne vnímaná zdatnosť) v edukačných súvislostiach. Bratislava: SPN, 2012. ISBN 978-80-10-02355-4. Pp. 84-104. Self efficacy: (osobne vnímaná zdatnosť) v edukačných súvislostiach. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
- Wiegerová, A. a kol. (2012). Self-efficacy: Osobne vnímaná zdatnosť v edukačných súvislostiach. Bratislava: Slovenské Pedagogické Nakladatelstvo.
- SZOBIOVÁ, E. (2001). Vzťah tvorivosti a inteligencie: prieniky, podobnosti a odlišnosti. Československá psychologie. 2001, vol. 45, no. 4, pp. 323-337. ISSN 0009-062X.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.