e-Pedagogium 2018, 18(1):87-101 | DOI: 10.5507/epd.2018.009

Standards for elementary education - Health education and its evaluation in an educational setting

Michaela Hřivnová
Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D., Katedra antropologie a zdravovědy, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, E-mail: michaela.hrivnova@upol.cz

The educational field of Health education in the context of lower secondary education is designed to develop an active approach to health, support an adequate lifestyle, minimize risk behaviour and shape health literacy in students.
In 2010, the Ministry of Education decided on the preparation of the Standards for elementary education, which have been recommended by the Ministry since 2015 for the educational field of Health education in elementary schools.
In 2015 an educational research study was conducted using a criterion-referenced achievement test based on illustrative tasks contained in the educational standard. The study involved students of grade nine of elementary schools; in the fourth stage of data processing the sample included 910 students. The objective was to identify the level of achieved/resulting curriculum of the educational field of Health education and to verify the setting of the minimum level of the Standard for elementary education - Health education. An analysis of the results of the achievement test suggested that the average level of achievement in the test was 39 % and that there were no statistically significant differences between the results of boys and girls.
In conclusion, the average score achieved in the test suggests a low level of the resulting curriculum in the educational field of Health education and a relatively low level of health literacy in students. Similarly, the prediction of successful achievement by 80 % of students in grade nine as the minimum setting of the standard (illustrative tasks contained therein) was not confirmed.

Keywords: Health Education, Standards for elementary education - Health education, Didactic (Achievement) test, Evaluation

Published: March 1, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hřivnová, M. (2018). Standards for elementary education - Health education and its evaluation in an educational setting. e-Pedagogium18(1), 87-101. doi: 10.5507/epd.2018.009
Download citation

References

  1. Fialová, L., Flemr, L., Marádová, E., & Mužík V. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum.
  2. Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  3. Health 21: the health for all policy framework for the WHO European Region (European Health for All Series; No. 6). (1999). Copenhagen: World Health Organization, Regional Office for Europe.
  4. Health 2020. A European Policy Framework and Strategy for the 21st Century. (2013) Copenhagen: World Health Organization, Regional Office for Europe.
  5. Hendl, J. (2006). Přehled statistických metod zpracování dat: anylýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
  6. Holčík, J., Káňová, P. & Prudil, L. (2015). Systém péče o zdraví a zdravotnictví: východiska, základní pojmy a perspektivy. Vydání druhé upravené. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
  7. Hřivnová, M. (2014). The Conception of Health Education at Primary Schools in the Czech Republic. In SGEM Conference on Psychology & Psychiatry, Sociology & Healthcare Education. Volume 2. (s. 899-912). Albena: International Multidisciplinary Scientific Conferences on Social Sciences & Arts.
  8. Hřivnová, M. (2016a). Evaluation of educational standards in Health education with an emphasis on sexually reproductive health. In 3rd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2016. Book 1. Vol. 2. (s. 479-490). Albena: International Multidisciplinary Scientific Conferences on Social Sciences & Arts.
  9. Hřivnová, M. (2016b). Health Literacy in Pupils in the Context of Research of Resulting Curriculum of Health Educatiion. The Anthropologist - International Journal of Contemporary and Applied Studies of Man. 24(1), 277-283. Dostupné z http://krepublishers.com/02-Journals/T-Anth/Anth-24-0-000-16-Web/Anth-24-0-000-16-Contents/Anth-24-0-000-16-Contents.htm Go to original source...
  10. Hřivnová, M. (2016c). Výchova ke zdraví - úroveň rezulátového kurikula v kontextu vzdělávacích standardů a zdravotní gramotnosti. In J. Chrastina (ed.) et al. Percepce subjektivního dopadu zdravotního postižení / přítomnosti chronického onemocnění a pojetí zdravotního uvědomění a gramotnosti - výzkumy, teorie a jejich využití v práci s klientem. (s. 160-182). Olomouc: Univerzita Palackého.
  11. Chráska, M. (2011). Testy v pedagogickém výzkumu. In M. Skutil (Ed.) et al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. (s. 127-152). Praha: Portál.
  12. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
  13. Kickbusch, I., Pelikan, J. M., Apfel, F., Tsouros, A. D. (Eds.). (2013). Health literacy. The solid facts. Copenhagen: World Health Organization.
  14. Kučera, Z., Pelikan, J. & Šteflová, A. (2016). Zdravotní gramotnost obyvatel ČR - výsledky komparativního reprezentativního šetření. Časopis Lékařů českých. 2016; 155 (5): 233-241
  15. Marádová, E. (2005). Na cestě od "rodinné výchovy" k "výchově ke zdraví". In J. Slavík (Ed.) Obory ve škole: Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik matematiky, chemie, výtvarné výchovy, hudební výchovy a výchovy ke zdraví z let 1990-2004. (s. 134-158). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  16. Mužiková, L. (2010). Škola a zdraví pro 21. Století. Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. Brno: Masarykova univerzita.
  17. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2013. (2013). Dostupné z http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani.
  18. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016). Dostupné z http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani.
  19. Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015-2020. Akční plán č. 12. Zdraví 2020 Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. (2015). Praha: Ministerstvo zdravotnictví. Dostupné z http://www.mzcr.cz/Admin/_upload/files/5/ak%C4%8Dn%C3%AD%20pl%C3%A1ny%20-%20p%C5%99%C3%ADlohy/AP%2012%20rozvoj%20zdravotn%C3%AD%20gramotnosti.pdf
  20. Salavcová, M., & Maršák, J. (2011). Evaluační standardy. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/13333/EVALUACNI-STANDARDY.html/
  21. Standardy. (2015). Dostupné z http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=9832
  22. Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví. 2015. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné z http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67503&view=9832 [cit. 2017-02-16].
  23. Svoboda, M. (2015). Přínos vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví z pohledu žáků základních škol. In Šafránková, D., Podroužek, L., & Slowík, J. (Eds.) Etické a sociální aspekty v oblasti vzdělávání a pedagogického výzkumu: sborník XXIII. konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 371-380). Plzeň: ZČU v Plzni. [CD-ROM].
  24. Tupý, J. (2014). Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice: historicko-analytický pohled na přípravu kurikulárních dokumentů pro základní vzdělávání v letech 1989-2013. Brno: Masarykova univerzita. Go to original source...
  25. Tupý, J. (Ed.), Hřivnová, M., Marádová, E., & Panošová, O. (2016). Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví. Praha: NÚV. Dostupné z http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21331/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv___vychova_ke_zdravi.pdf
  26. Zdraví 2020 - Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. (2014). Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky.
  27. Zdraví 21. Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. Zdraví pro všechny v 21. století. (2003). Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.