e-Pedagogium 2018, 18(1):58-68 | DOI: 10.5507/epd.2018.006

Financial literacy as a Siren for Slovakia

Zuzana Danišková
Mgr. Zuzana Danišková, PhD., Katedra školskej pedagogiky, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, Priemyselná 4, P. O. BOX 9, 918 43 Trnava

Financial literacy has become a compulsory component of primary and secondary education through the National standard of financial literacy, with methodic helping teachers to expose topics in various subjects that are useful for the realization of its goals. From these efforts and a considerable amount of materials it could be concluded that FG gains more value than the sectional topics defined in state curriculum.
On one hand, it is a preventive fashion wave following the issues of capitalism, but also a tool for educating economically active entities in the spirit of current neoliberal trends. FG certainly has opponents whose voices are not very loud and, at the same time, perceived as strange in the eyes of the its proponents.
Regardless the side we take, we are trying to emphasize that the creators of the Slovak curriculum (primary education) are not able to reflect on existing experience (e.g. from neighboring Czech Republic), which proves that classes representing sociocognitive learning may be subject to topics, which meet the objectives of FG and their presence may not be artificial or redundant.
This model could not only enrich the inherited tradition of primary social studies but also to systematize this educational effort instead of pretending this is being implemented, as it is a common to think in Slovakia.

Keywords: financial literacy, neoliberalism, civic education, primary social studies

Published: March 1, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Danišková, Z. (2018). Financial literacy as a Siren for Slovakia. e-Pedagogium18(1), 58-68. doi: 10.5507/epd.2018.006
Download citation

References

  1. Balon, J. (2014). Jak se privatizují ideje? Neoliberální režim vědění a jeho přivlastnění postmoderního obrazu světa. Sociologický časopis / Czech Sociological Review 50(5), 713-734. Go to original source...
  2. Etzioni, A. (1995). Morální dimenze ekonomiky. Praha: Victoria Publishing.
  3. Hallon, M., & Reiterová, M. (2014). Finančná gramotnosť 1 - Metodická príručka pre implementáciu finančnej gramotnosti do vzdelávania na prvom stupni základných škôl. Bratislava: ŠPU.
  4. Jiránek, F. (1974). Rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku při učení základům dějepisu. Praha: Ústav pro učitelské vzdělávání na UK.
  5. Metodika pre zapracovanie a aplikáciu tém finančnej gramotnosti do školských vzdelávacích programov základných škôl a stredných škôl. 2014. Ministerstvo školstva vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
  6. Najvar, P. (2014). Filipika proti finanční gramotnosti aneb o dvou (ne)souvisejících jevech. Pedagogická Orientace, 24(5), 811-817. Go to original source...
  7. Národný štandard finančnej gramotnosti verzia 1. 1. 2014. Ministerstvo školstva vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
  8. Odborné texty k jednotlivým témam Národného štandardu finančnej gramotnosti verzia 1.1. 2014. Ministerstvo školstva vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
  9. Platón. (2005). Euthyfrón: Obrana Sókrata; Kritón (5., opr. vyd.). Praha: OIKOYMENH.
  10. Simmel, G. (2011). Filosofie peněz. Praha: Academia.
  11. Slovník základných pojmov Národného štandardu finančnej gramotnosti verzia 1. 1. 2014. Ministerstvo školstva vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
  12. Ševčík, K. (2015). Apologetika finanční gramotnosti. Pedagogická orientace, 25(3), 465-471.
  13. Veselý, A. (2004). Společnost vědění jako teoretický koncept. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 40(4), 433-446. Go to original source...
  14. Vyskočilová, E., & Morgado, L. (2000). Rozumí české děti ekonomickým pojmům a vztahům podobně jako portugalské děti? Československá psychologie, 44(6), 528-538.
  15. Vyskočilová, E. 2006. Jak naučit děti ekonomickým pojmům a vztahům. In Maňák, J., & Janík, T. (Eds.) Problémy kurikula základní školy. Brno: PdF MU, s. 300-308.
  16. Vyskočilová, E., Machalová, M., & Šebková, A. (2000). Prvouka pro 1. ročník. Úvaly: Albra.
  17. Vyskočilová, E., Machalová, M., & Šebková, A. (2001). Prvouka pro 2. ročník. Úvaly: Albra.
  18. Vyskočilová, E. et al. (2000). Prvouka pro 3. ročník. Úvaly: Albra.
  19. Weber, M. (1998). Metodologie, sociologie a politika. Praha: Oikoymenh.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.