e-Pedagogium 2015, 15(1):101-116 | DOI: 10.5507/epd.2015.009

The research of selected components and characteristics of quality of foreign language instruction: Realization of research and an analysis of the first results

Pavel Zlatníček
Mgr. Pavel Zlatníček, Pedagogická fakulta MU, Poříčí 7, 603 00 Brno, E-mail: goldschmidchen@seznam.cz

This study deals with the research in instructional quality with respect to the following components and characteristics: (a) motivation; (b) supportive classroom climate; (c) time management; (d) goal-orientation; (e) teacher's performance. The study is divided into two parts. The first part serves as introduction of an assessment instrument of selected components and characteristics of instructional quality. The second part presents: (a) the research methodology of video study; (b) introducing teachers' order techniques in relation to the quality of foreign language instruction; (c) introducing a profile of average foreign language instruction of the best teacher.

Keywords: foreign language instruction, quality of foreign language instruction, instrument for assessment of instructional quality, components and characteristics of instructional quality, profile of average foreign language instruction

Published: February 1, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zlatníček, P. (2015). The research of selected components and characteristics of quality of foreign language instruction: Realization of research and an analysis of the first results. e-Pedagogium15(1), 101-116. doi: 10.5507/epd.2015.009
Download citation

References

  1. Bortz, J., & Döring, N. (2002). Forschungsmethoden und Evaluation für Human- und Sozialwissenschaftler. Heidelberg: Springer. Go to original source...
  2. Helmke, A. (2003). Unterrichtsqualität erfassen, bewerten, verbessen. Seelze: Kallmeyersche Verlagsbuchhandlung GmbH.
  3. Helmke, A., et al. (2007). Der Ratingbogen der DESI-Videostudie. Dostupné z http://www.uni-landau.de/helmke/download/index_buch.php
  4. Helmke, A. (2009). Unterrichtsqualität und Lehrerprofessionalisierung. Diagnose, Evaluation und Verbesserung des Unterrichts. Seelze: Klett Verlag.
  5. Hugener, I. (2006). Überblick über die Beobachtungsinstrumente. In K. Rakoczy & Ch. Pauli et al., Dokumentation der Erhebungs- und Auswertungsinstrumente zur schweizerisch-deutschen Videostudie "Unterrichtsqualität, Lernverhalten und mathematisches Verständnis" (s. 45-54). Frankfurt am Main: GFPF/DIPF.
  6. Klieme, E. et al. (2008). Unterricht und Kompetenzerwerb in Deutsch und Englisch. Ergebnisse der DESI-Studie. Weinheim, Basel: Beltz Verlag.
  7. Seidel, T. (2003). Überblick über Beobachtungs- und Kodierungsverfahren. In T. Seidel, M. Prenzel, R. Duit, & M. Lehrke. Technischer Bericht zur Videostudie "Lehr-Lern-Prozesse im Physikunterricht (s. 99-113). Kiel: IPN.
  8. Seidel, T., Schulmeiß, I., & Meyer, L. (2003). Vermischung von Lern- und Leistungssituationen. In T. Seidel, M. Prenzel, R. Duit, & M. Lehrke, Technischer Bericht zur Videostudie "Lehr-Lern-Prozesse im Physikunterricht" (s. 229-238). Kiel: IPN.
  9. Žák, V. (2006). Zjišťování parametrů kvality výuky fyziky (Disertační práce). Praha: MFF UK.
  10. Zlatníček, P., & Pešková, K. (2012). Vývoj nástroje pro posuzování vybraných komponent a charakteristik kvality výuky: aplikace v oblasti cizího jazyka. Orbis Scholae, 6(3), 41-68. Go to original source...
  11. Zlatníček, P. (2011a). Kvalita výuky cizích jazyků - od vymezení pojmů k výzkumnému nástroji. In T. Janík, P. Najvar, & M. Kubiatko, et al., Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje (s. 115-130). Brno: Paido.
  12. Zlatníček, P. (2011b). Qualität des Fremdsprachenunterrichts - Präsentation des neuen Beobachtungsinstruments. Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache, 1/2, 105-113. Go to original source...
  13. Zlatníček, P. (2011c). Kvalita ve výuce cizího jazyka - vývoj a pilotáž pozorovacího nástroje. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design pedagogického výzkumu: sborník příspěvků z 19. výročí konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita. Go to original source...
  14. Zlatníček, P. (2011d) Kvalita vyučování cizího jazyka: vznik a vývoj pozorovacího nástroje. In V. Janíková, M. Píšová, & S. Hanušová, et al., Metodologické otázky výzkumu výuky cizích jazyků (s. 141-149). Brno: Masarykova univerzita. Go to original source...
  15. Zlatníček, P., Ducháčková, G., Knecht, P., Najvar, P., & Janík, T. (2010a). Kvalita ve vzdělávání: vymezení a systematizace pojmů. In T. Janík, P. Knecht, & P. Najvar, et al. Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula (s. 13-32). Brno: Paido.
  16. Zlatníček, P., Ducháčková, G., & Janík, T. (2010b). Kvalita výuky v oborech školního vzdělávání. In T. Janík, P. Knecht, & P. Najvar, et al., Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula (s. 33-42). Brno: Paido.
  17. Zlatníček, P. (2010c). Kvalita výuky cizího jazyka. In V. Janíková, M. Píšová, & S. Hanušová, et al., Cizí jazyky ve výzkumu (s. 111-124). Brno: Masarykova univerzita.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.