e-Pedagogium 2014, 14(3):53-62 | DOI: 10.5507/epd.2014.029

A question of variability of educational objectives in the youth league Blau-Weiss

Dana Kasperová
PhDr. Dana Kasperová, Ph.D., Katedra pedagogiky a psychologie, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci, Studentská 2, 461 17 Liberec, e-mail: dana.kasperova@tul.cz

This paper deals with the question of relationship of the objectives and means in general pedagogical discussion and analyzes the given relationship on the example of education of Jewish youth in interwar Czechoslovakia in the work of the youth league 'Blau Weiss'. The article points to the thesis of Wolfgang Brezinka. It says that the interplay with selected educational resources and the overall social direction, in which education takes place, is necessary for the chosen successful implementation of educational objectives. The given assumption is monitored on the selected phenomenon of the analysis of the objectives and resources of the German Jewish youth community in the Czech lands of the Monarchy and in Czechoslovakia - the example of Jewish Scouting in the league 'Blau Weiss'.

Keywords: 'Blau Weiss', educational objective, educational means, youth league, Jewish youth, Czechoslovakia, Zionism, educational reform

Published: June 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kasperová, D. (2014). A question of variability of educational objectives in the youth league Blau-Weiss. e-Pedagogium14(3), 53-62. doi: 10.5507/epd.2014.029
Download citation

References

  1. Brezinka, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon.
  2. Buber, M. (1912). Tři řeči o židovství. Praha.
  3. Buber, M. (1932). Reden über das Judentum. Berlin: Chocken Verlag.
  4. Buber, M. (1918/19). Zion und die Jugend. Der Jude, 3, s. 102.
  5. Buber, M. (1905). Das jüdische Kulturproblem und der Zionismus. In SCHÖN, I. (ed.). Die Stimme der Wahrheit. Jahrbuch für wissenschaftlichen Zionismus, 1, 1, s. 203-217.
  6. Čapková, K. (2005). Češi, Němci, Židé? Praha - Litomyšl: Paseka.
  7. Haskel, S. (1917). Liebe Lisbeth Mannaberg. Blau-Weiss-Blätter, 5, 4, s. 144.
  8. Herzl, T. (2009). Židovský stát. Praha: Academia.
  9. Kasper, T. (2008). Německé výchovné venkovské ústavy. Praha: Univerzita Karlova.
  10. Kasper, T. (2007). Výchova či politika? Úskalí německého reformně pedagogického hnutí v Československu v letech 1918-1933. Praha: Karolinum.
  11. Kasperová, D. (2010). Integrationsfrage der jüdischen Bevölkerung und das Schulwesen am Anfang des 20. Jahrhunderts. In HÖHNE, S., UDOLPH, E. (ed.) Deutsche - Tschechen - Böhmen: Kulturelle Integration und Desintegration im 20. Jahrhundert. Köln, Weimar, Wien: Böhlau Verlag, s. 63-73. Go to original source...
  12. Kasperová, D. (2007). Schulbesuch von jüdischen Schülern und Studenten. Aspekte der jüdischen Integration. In JURKOVÁ, Z., SOUKUPOVÁ, B., NOVOTNÁ, H. (eds.) Minority: konstrukt or reality? Bratislava: Zing Print.
  13. Kasperová, D. (2006). Einige Aspekte der Anerkennung jüdischer Nationalität in der Ersten Tschechoslowakischen Republik. In Krüger, V., Olshevska, A. (ed.) Dem Raum eine Grenze geben. Bochum: Lotman-Institut für russische und sowjetische Kultur; Institut für Deutschlandforschung.
  14. Kasperová, D. (2006). Židé a školství v prvorepublikovém Československu. In KASPER, T., Kasperová, D. (ed.) Češi, Němci, Židé v národnostním Československu. Pohledy na školství a vědu. Liberec: Technická univerzita.
  15. Kasperová, D. (2004). Několik poznámek k Buberově přednášce "O výchovném". In Vališová, A. (ed.) Historie a perspektivy didaktického myšlení. Praha: Karolinum.
  16. Kieval, H. J. (2011). Formování českého židovstva. Praha - Litomyšl: Paseka.
  17. Klener, P. (ed.) (1996). Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum.
  18. Meybohn, I. (2009). Erziehung zum Zionismus. Frankfurt am Main: Petr Lang.
  19. Nothmann, M. (1917). Der Sinn unserer Heimabende. Blau-Weiss-Führerzeitung, 1, 3, s. 47.
  20. Todmann, G. (1914). Was wir wollen. Blau-Weiss-Blätter, 2, 2, s. 2.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.