e-Pedagogium 2014, 14(3):35-42 | DOI: 10.5507/epd.2014.027

Obecná pedagogika a dějiny pedagogiky - proměny dějin pedagogiky ve vztahu k obecné pedagogice

©tefan Chudý, Pavel Neumeister
doc. Mgr. ©tefan Chudý, Ph.D., Mgr. Pavel Neumeister, Ph.D., ÚPSS PdF Univerzita Palackého v Olomouci, ®iľkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Tel.: 585 635 154, E-mail: pavel.neumeister@upol.cz; stefan.chudy@upol.cz

This paper is focused on the problem of construction of General Theory of Education and History of Education as the social sciences. The first aim of this paper is to approach the process of constituting of these sciences in the point of view of the analysis of the constructions of their content. The second one is searching the roots of its constitution and the instruments of its legitimizing through describing their mutual relations.

Keywords: science, legitimizing, formal onthology

Published: June 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Chudý, ©., & Neumeister, P. (2014). Obecná pedagogika a dějiny pedagogiky - proměny dějin pedagogiky ve vztahu k obecné pedagogice. e-Pedagogium14(3), 35-42. doi: 10.5507/epd.2014.027
Download citation

References

  1. Berger, P. L., Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury.
  2. Clark, C. M., Peterson, P. L. (1986). Teachers thought processes. In Wittrock, M. C. (ed.). Handbook of research on teaching. London: MacMilllan.
  3. Černík, V., Viceník, J. ed. (2004). Problém rekonątrukcie sociálnych a humanitních vied. Bratislava: Iris.
  4. Hábl, J. (2012). Pedagogy and Metanarratives: Educating in the Postmodern Situation. e-Pedagogium, IV/2012. Go to original source...
  5. Herbart, J. F. (1885). Allgemeine Pädagogik aus der Zweck der Erziehung abgeleitet. Leipzig: Verlag von Siegismund und Bolsening.
  6. Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.
  7. Lenzen, D. (1998). General Theory of Education; A Subdiscipline or the Central Discipline of Educational Studies? Education 56, 2, pp. 77-98.
  8. Lyotard, J. F. (1993). Postmoderní situace. In O postmodernismu. Praha: Filosofický ústav AV ČR.
  9. Průcha, J. (1999). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  10. Průcha, J. ed. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  11. Ricoeur, P. (2000). Čas a vyprávění. Praha: OIKOYMENH.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.