e-Pedagogium 2013, 13(1):58-68 | DOI: 10.5507/epd.2013.006

The Influence of Informal Parent Control at Their Children's School Achievements

Lukáš Bomba, Jarmila Zacharová
Mgr. Lukáš Bomba, Katedra pedagogických štúdií, Fakulta humanitných vied, Žilinská univerzita v Žiline, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina, lukas.bomba@fpv.uniza.sk
Mgr. Jarmila Zacharová, PhD., Katedra pedagogických štúdií, Fakulta humanitných vied, Žilinská univerzita v Žiline, Univerzitná 8215/1, 010 26 Žilina, jarmila.zacharova@fpv.uniza.sk

This article is about the problems of formal and informal control of children's school results by their parents. In the theoretical part it offers a view at the present family and school in the context of school successfulness of a child - pupil. In the empirical part the influence of the use of formal and informal control of results in education of a child - pupil is discussed, and a positive, accepting and at the same time demanding relation of a parent to their child is considered significant that may support the child's motivation to learning, school results and successfulness through open communication.

Keywords: child - pupil, parent, formal and informal control, school results, evaluation

Published: February 1, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bomba, L., & Zacharová, J. (2013). The Influence of Informal Parent Control at Their Children's School Achievements. e-Pedagogium13(1), 58-68. doi: 10.5507/epd.2013.006
Download citation

References

  1. CABANOVÁ, V. a kol. Rodina a rodinná výchova ako faktor rozvoja osobnosti. Žilina: Žilinská univerzita v Žiline/EDIS, 2010. 85 s. ISBN 978-80-554-0295-6.
  2. ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. ISBN 80-85866-15-3.
  3. ČÁP, J. - MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 656 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
  4. KELLER, J. - TVRDÝ, L. Vzdelanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON, 2008. 183 s. ISBN 978-80-86429-78-6.
  5. KOŠŤÁLOVÁ, H. - MIKOVÁ, Š. - STANG. J. Školní hodnocení žáku a studentu se zameřením na slovné hodnocení. Praha: Portál, 2008. 151 s. ISBN 978-80-7367-314-7.
  6. KUBALÍKOVÁ A. - CABANOVÁ V. Problematika kultúrneho a sociálneho kapitálu v kontexte sociálnych nerovností komunitnej školy In Škola v proměnách [elektronický zdroj]: učitel - žák - učivo: [mezinárodní vědecká konference, 4.-5. února 2009 ve Zlíně]. - Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2009. ISBN 978-80-7318-904-4.
  7. MACKOVÁ, K. Významy pojmu JA s možným prepojením na aspekt sebahodnotenia žiaka nondirektívneho vyučovania. In Acta Humanica. ISSN 1336-5126, roč. 4, 2007, č. 1, s. 252-257.
  8. MAŇÁK, J. Problém domácích úkolů na základní škole. Brno: Masarykova univerzita v Brne, 1992. 157 s. ISBN 80-210-0388-1.
  9. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita v Brne, 2003. 104 s. ISBN 80-210-3123-9.
  10. POTOČÁROVÁ, M. Pedagogika rodiny. Teoretické východiská rodinnej výchovy. Bratislava: Univerzita Komenského, 2008. 216s. ISBN 978-80-223-2458-8.
  11. STIGGINS, R. Assessment crisis: The absence of assessment for learning. Phi Delta Kappan. Online. [cit. 2011-10-17]. Dostupné na internete: <http://www.edtechpolicy.org/CourseInfo/edhd485/AssessmentCrisis.pdf>.
  12. STŘELEC, S. Rodina ako edukačné prostredie. PRŮCHA, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
  13. ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a v andragogike. Bratislava: Iris, 2002. 318 s. ISBN 80-89018-31-9.
  14. TRABALÍKOVÁ J. Multižánrový projekt cez kolaboratívne vyučovanie. In Acta Humanica. ISSN 1336-512, roč. 7, 2010, m. č. s. 143-148.
  15. TUREK, I. Zvyšovanie efektívnosti vyučovania. Bratislava: Edukácia, 1998. 328 s. ISBN 80-88796-89-X.
  16. WALTEROVÁ, E. Funkce školy a školního vzdělávaní. In PRŮCHA, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
  17. WERFHORST, H. G. van de. A detailed examination of the role of Education in intergenerational Social-class mobility In Social science Information. ISSN 0539-0184, 2002, vol. 41, No. 3, 407-438. Go to original source...
  18. WERFHORST, H. G. van de - ANDERSEN, R. Social background, credential inflation and educational strategies In Acta Sociologica. ISSN 0001-6993, 2005, vol. 48, No. 4, 321-340. Go to original source...
  19. ZEMANČÍKOVÁ, V. Ekonomický kapitál rodiny ako determinant školskej úspešnosti žiaka In CABANOVÁ, V. a kol. Rodina a rodinná výchova ako faktor rozvoja osobnosti. Žilina: Žilinská univerzita v Žiline/EDIS, 2010. 85 s. ISBN 978-80-554-0295-6.
  20. ZIEMSKA, M. Rodina a osobnosť. Bratislava: Smena, 1980. ISBN 73-120-80-02.
  21. ŽÚBOROVÁ, G. Výchovné postoje rodičov a školská úspešnosť ich detí. In Psychológia a patopsychológia dieťaťa. ISSN 0555-5574, roč. 45, č. 2, s. 155-169.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.